OG DEN SKAL VÆRE RØD: Første elektriske Lynk & Co i Europa, EX30-kloningen 02.

Lynk & co med ny modell:

Svensk kineser slipper sin første elbil

Geely-eide Lynk & Co lanserer 02, deres første elbil i Europa. Merket skal nå selges hos Volvo-forhandlere i Europa, i tillegg til de digitale kanalene de har brukt til nå.

Publisert

Lynk & Co er et av flere Geely-selskaper med svenske røtter, eid 50 prosent av Geely Auto, 20 prosent av et av Geelts holdingselskaper – og 30 prosent av Volvo Cars. 

Selskapet har hovedkvarter i Göteborg,

Merket har aldri tatt av i Europa; dels fordi de har vært til stede i få markeder, dels fordi de har prøvd en uvanlig distribusjonsform med abonnement og nettsalg, ved siden av flåte.

Men i Kina har Lynk & Co solgt over en million biler siden oppstarten i 2016.

Totalt har de produsert 10 ulike modeller, av dem er bare ladehybriden 01 kjent for kunder i Europa.

Første elbil

02 er helelektrisk, med et 66 kWt-batteri som skal gi vel 440 km rekkevidde. Prisen starter på 39.000 dollar, omlag 420.000 kroner. 

For alle praktiske formål:

En ny Geely-variasjon over det populære temaet Volvo mEX30.

Lynk & Co er i dag tilstede i sju europeiske land, et marked som utvides til 22 og vil inkludere Norge i løpet av høsten.

Salg gjennom Volvo-apparatet blir kanskje det viktigste verktøyet for gjennomslag i et elbilmarked med stadig flere aktører.

Bare i Kina

Dessverre er det ingen ting som tyder på at satsingen i Europa vil åpne for salg her av den spenstigste modellen Lynk & Co har vist til nå, rakkeren Z10. Den lages foreløpig utelukkende for Kina.

Bilen har 800V-teknologi for lynrask lading, 0–100-akselerasjon på 3,9 sekunder, opptil 800 km rekkevidde (CLTC) og luftmotstandskoeffisient på under 0,20. Startpris i Kina er 202.800 renminbi (cirka 304.000 kroner) for den enkleste av fem versjoner.