MÅ SELGE MER: Lancia, DS og Maserati er tre av Stellantis-merkene som sliter med salget.

Røde lamper hos Stellantis:

Svake tall gjør at disse tre merkene kan forsvinne

Stellantis-sjefen Carlos Tavares lar det ikke være noen tvil: «Tjener de ikke penger, så stenger vi dem ned». Tre av konsernets 15 merker skal være særlig utsatt.

Publisert

Stellantis ble etablert i 2019 i en fusjon mellom PSA Groupe og Fiat Chrysler, med bilindustriens kanskje råeste toppsjef, portugiseren Carlos Tavares, ved spakene. Konsernet hadde da 14 merker i porteføljen (kinesiaske Leapmotor kommer straks inn som nummer 15), og i 2021 varslet Tavares at alle merkene ville få 10 års frist til å vise hva de kan.

Etter de siste månedenes kollaps i bilmarkedet har den fristen blitt noe kortere.

Eller rettere: den er i ferd med å løpe ut.

– Hvis de ikke tjener penger, så stenger vi dem ned, sa Tavares under resultatfremleggelsen i forrige uke.

Snau milliard minus

Stellantis offentliggjør ikke resultater for enkeltmerker, unntatt for Maserati.

Luksusmerket hadde et driftsunderskudd på 82 millioner euro (ca. 980 millioner kroner) i første halvår. Merkets posisjon i Stellantis er åpenbart i fare, men analytikere sier det trolig er mer sannsynlig at det selges enn at det legges ned.

To andre merker har en mindre lukrativ arv å ta vare på – og antas betydelig mer utsatt, skriver Reuters.

Ikke alene

Citroëns premiumsøster DS sliter kraftig med salget, mens italienske Lancia også har problemer med å friste kjøperne. Det italienske merket hadde riktignok en marginal økning i Europa-salget første halvår, men de to merkene solgte da under 25.000 biler hver.

Stellantis-aksjene stupte over 12 prosent på Milano-børsen da kvartalstallene ble presentert sist uke, men de var på ingen måte alene om å skuffe markedene. Nissan, GM og Ford fikk seg også en hårføner fra markedet.