MÅ SELGE MER: Lancia, DS og Maserati er tre av Stellantis-merkene som sliter med salget.
Røde lamper hos Stellantis:
Svake tall gjør at disse tre merkene kan forsvinne
Stellantis-sjefen Carlos Tavares lar det ikke være noen tvil: «Tjener de ikke penger, så stenger vi dem ned». Tre av konsernets 15 merker skal være særlig utsatt.
Stellantis ble etablert i 2019 i en fusjon mellom PSA Groupe og Fiat Chrysler, med bilindustriens kanskje råeste toppsjef, portugiseren Carlos Tavares, ved spakene. Konsernet hadde da 14 merker i porteføljen (kinesiaske Leapmotor kommer straks inn som nummer 15), og i 2021 varslet Tavares at alle merkene ville få 10 års frist til å vise hva de kan.
Etter de siste månedenes kollaps i bilmarkedet har den fristen blitt noe kortere.
Eller rettere: den er i ferd med å løpe ut.
– Hvis de ikke tjener penger, så stenger vi dem ned, sa Tavares under resultatfremleggelsen i forrige uke.
Snau milliard minus
Stellantis offentliggjør ikke resultater for enkeltmerker, unntatt for Maserati.
Luksusmerket hadde et driftsunderskudd på 82 millioner euro (ca. 980 millioner kroner) i første halvår. Merkets posisjon i Stellantis er åpenbart i fare, men analytikere sier det trolig er mer sannsynlig at det selges enn at det legges ned.
To andre merker har en mindre lukrativ arv å ta vare på – og antas betydelig mer utsatt, skriver Reuters.
Har du lest disse sakene fra Motor?
Ikke alene
Citroëns premiumsøster DS sliter kraftig med salget, mens italienske Lancia også har problemer med å friste kjøperne. Det italienske merket hadde riktignok en marginal økning i Europa-salget første halvår, men de to merkene solgte da under 25.000 biler hver.
Stellantis-aksjene stupte over 12 prosent på Milano-børsen da kvartalstallene ble presentert sist uke, men de var på ingen måte alene om å skuffe markedene. Nissan, GM og Ford fikk seg også en hårføner fra markedet.