ETTER AVDUKING: Slik ble eVX Concept presentert under Auto Expo-utstillingen i Delhi.

Suzuki-presidenten:

Vil lære å lage elbil av Toyota ...

Av de mer kjente japanske bilprodusentene, er Suzuki den absolutt tregeste på elbilfronten. Men nå skal det skje saker.

Publisert Sist oppdatert

Suzuki-president Toshihiro Suzuki sier de vil lage elbiler som er i tråd med merkets øvrige produkter, og at det er naturlig å gå til langt større Toyota for å lære. Toyota eier forøvrig snaue fem prosent av Suzuki.

Du skjønner sikkert hva de tre prikkene i overskriften betyr. For i øyeblikket er det vanskelig å se på Toyota som noen opplagt læremester i dette faget.

Enkle løsningen

Problemene med svært ujevne – og generelt for svake – rekkeviddetall, er langt fra løst.

Suzuki valgte den enkle løsningen da de for drøye to år siden satte sitt eget merke på en Toyota RAV4 og kalte den Across. I elbilverden er nok utfordringene større.

KONSEPTBIL: Suzuki eVX, slik den ser ut i øyeblikket.

Ny plattform

Presidenten sier, ifølge Reuters, at det er et mål å bygge en elbil fra bunnen av. Ombygde versjoner på plattformer skapt for forbrenningsmotorer er ikke aktuelt.

– Så hvordan vi introduserer denne teknologien på små biler, er noe vi må jobbe med og dele med Toyota, sier han.

Suzuki planlegger investeringer på opptil 1,3 milliarder dollar for å produsere både batterier og elbiler.

KOPI: Suzuki Across er en utmerket bil, mest fordi den faktisk er en Toypota RAV4. Bakfra er det bare merket på bakluken skiller bilene.
SLITER: bZ4X har ikke overbevist på forbruksfronten, slik Toyota lovet.