I innstillingen som i dag ble avgitt i transport- og kommunikasjonskomiteen, vil samtlige partier representert i komiteen stemme for å få på plass kortbetaling på nye hurtigladere, skriver Elbilforeningen.
I tillegg går et flertall inn for at det må ettermonteres kortbetaling på hurtigladerne som allerede er på plass.
Elbilforeningen og NAF har vært enige i at det må ryddes opp i dagens kaos av betalingsløsninger, men uenige om virkemidlene (les mer her). Løsningen i innstillingen er i tråd med Elbilforeningens ønsker.
– Det er fantastisk at samtlige partier er enige om at vi ikke kan fortsette med det lite forbrukervennlige betalingskaoset vi har i dag, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.
NAF og flere av ladeoperatørene har advart mot en slik løsning. Blant annet fordi utgiftene knyttet til oppgradering av dagens ladere, vil bli svært høye.
Annonse
Framtidens løsning
– Kortlesere på nye ladestasjoner er helt fint, men å ettermontere kortlesere på de 4000–5000 laderne som finnes i dag, vil ta lang tid og føre til langsommere utbygging av sårt tiltrengte nye lynladere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Han mener en åpen, digital lading – såkalt e-roaming – er løsningen som vil rydde opp i app-kaoset og gjøre plastkortet overflødig.
– Et krav om at ladeselskapene skal åpne opp sine systemer vil gjøre at du kan bruke din ene favoritt-app på telefonen til å starte og stoppe lading på alle landets, og etter hvert, Europas ladestolper, sier Sødal.
I en undersøkelse utført av Norstat for NAF tidligere i år, sa flertallet at de foretrekker å betale for lading med telefonen. Denne løsningen vil også være avgjørende for at vi i ganske nær fremtid får på plass plug-and-charge, altså at bilen og laderen gjør opp betalingen seg imellom når ladingen starter.