FORENKLET: Nå blir det lettere å plugge inn laderen og betale, uavhengig av ladeoperatør.

Vedtak i Stortinget:

Krever kortbetaling på både nye og gamle ladestasjoner

Nye hurtigladere skal bygges for kortbetaling, og eksisterende ladere skal oppgraderes til samme standard. Alt sammen innen 2025.

Publisert Sist oppdatert

I innstillingen som i dag ble avgitt i transport- og kommunikasjons­komiteen, vil samtlige partier representert i komiteen stemme for å få på plass kortbetaling på nye hurtigladere, skriver Elbilforeningen.

I tillegg går et flertall inn for at det må ettermonteres kortbetaling på hurtigladerne som allerede er på plass.

Høye utgifter

Elbilforeningen og NAF har vært enige i at det må ryddes opp i dagens kaos av betalingsløsninger, men uenige om virkemidlene (les mer her). Løsningen i innstillingen er i tråd med Elbilforeningens ønsker.

– Det er fantastisk at samtlige partier er enige om at vi ikke kan fortsette med det lite forbrukervennlige betalingskaoset vi har i dag, sier Unni Berge, leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Elbilforeningen.

NAF og flere av ladeoperatørene har advart mot en slik løsning. Blant annet fordi utgiftene knyttet til oppgradering av dagens ladere, vil bli svært høye.

ULIKE LØSNINGER: Det kryr av standarder og betalingsløsninger hos de ulike ladeoperatørene. Stortingets innstilling betyr at du skal kunne bruke bankkortet på alle ladere innen 2025.

Framtidens løsning

– Kortlesere på nye ladestasjoner er helt fint, men å ettermontere kortlesere på de 4000–5000 laderne som finnes i dag, vil ta lang tid og føre til langsommere utbygging av sårt tiltrengte nye lynladere, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Han mener en åpen, digital lading – såkalt e-roaming – er løsningen som vil rydde opp i app-kaoset og gjøre plastkortet overflødig.

Undersøkelse

– Et krav om at ladeselskapene skal åpne opp sine systemer vil gjøre at du kan bruke din ene favoritt-app på telefonen til å starte og stoppe lading på alle landets, og etter hvert, Europas ladestolper, sier Sødal.

  • I en undersøkelse utført av Norstat for NAF tidligere i år, sa flertallet at de foretrekker å betale for lading med telefonen. Denne løsningen vil også være avgjørende for at vi i ganske nær fremtid får på plass plug-and-charge, altså at bilen og laderen gjør opp betalingen seg imellom når ladingen starter.