RUSTSAMLER: Norske vinterforhold krever biler som står i mot rusten.

Sjekk svarene fra 29 importører:

Store forskjeller i rustbehandling av nye biler

Noen bilimportører nøyer seg med fabrikkens rustbehandling, andre sprøyter på med antirustmiddel når bilene kommer til kai i Norge. Ulike rutiner. Ulike forklaringer.

Publisert Sist oppdatert
  • Her er spørsmålene Motor har stilt importørene av de 31 mest vanlige personbilmerkene du finner på norske veier i øyeblikket.

30 av dem har svart på henvendelsen, 29 av dem på spørsmålene.

Polestar ønsker ikke å svare, mens Fiat ikke har besvart Motors henvendelser.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

Her er svarene, importør for importør:

BMW/MINI

SPENNENDE: Elektriske BMW iX kommer i løpet av året – med solid rustbeskyttelse fra fabrikk.

1. Biler fra BMW og MINI er ferdig antirustbehandlet fra fabrikk.
2. Ikke annet enn at det er andre understellsplater/beskyttelseplater på biler som leveres med offroad-pakke, som for eksempel BMW X5.
3. Behandlingen er tilpasset hver enkelt modellserie, men i utgangspunktet behandles de likt. BMW i3 er for eksempel i stor grad produsert i aluminium og karbon/kompositt-materiale.
4. Vi tillater at det foretas ekstra rustbehandling av de kundene som ønsker det. Så lenge det ikke gjøres modifikasjoner i karosseri og understell, eksempelvis hullboring, så påvirkes ikke rustgarantien.
5. Jevnlig vedlikehold med vask og riktige kjemikalier er alltid relevant. I en tid hvor mange setter bort dekkskift til forhandlere, så mister man fort litt av den tiden man gjerne tidligere brukte til å ta en ekstra kikk under bilen.

HYUNDAI

FACELIFT: Den elektriske rekkeviddekongen blant småbilene, Hyundai Kona, har nettopp kommet i oppgradert utgave. Den rustbehandles ekstra etter ankomst Norge.

1. Absolutt. Vi behandler alle biler når de ankommer landet med Mercasol. Omfanget varierer litt fra biltype til biltype, men vi følger rådene vi får fra vår ekspertpartner.
2. Det kan være noe forskjell. Generelt går vi for en omfattende behandling, og det viktigste for oss er å følge de rådene vi får fra vår ekspertpartner for hver enkelt modell.
3. Ikke spesifikt basert på drivlinje, annet enn de standarder Mercasol måtte ha for dette.
4. Selv om man får en omfattende behandling på bilen fra dag en, anbefaler vi at man følger behandlingsprogrammet til Mercasol for å ha full beskyttelse over tid.
5. Vi anser det som helt nødvendig å antirustbehandle biler som skal kjøre på norske veier, og dette er noe bilkunder bør ha et bevisst forhold til. Norske vinterforhold kan ikke sammenliknes med land på sydligere breddegrader, og det er viktig å ha god antirustbehandling for å beskytte bilen fra blant annet store mengder veisalt.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

TOYOTA og LEXUS

FRIVILLIG: Toyota RAV4, årets beste bilkjøp, ifølge Motor, kan få ekstra rustbehandling, avhengig av lokale forhandlere.

1. Nei, men det er unntak. Noen forhandlere bestiller det, og da blir det normalt gjort på Holmen i Drammen. Det er også noen forhandlere som gjør det i eget hus eller lokalt. Vi har et samarbeid med Dinitrol, og anbefalingen fra oss er en undersprøyting.
2. Nei.
3. Nei, må bare passe på at høyspentkabler ikke skal sprøytes over. Det finnes sprøyteskjema hos de seriøse.
4. Slik forholdene er på norske veier, er det en fordel å undersprøyte bilene. Det saltes mye, og dette er en ekstra belastning på understell og understellsdetaljer.
5. Vi anbefaler å bruke de seriøse aktørene, siden de må stå inne for jobben de gjør i forhold til lov om håndverkertjenester. Vi står inne for garanti, så lenge det ikke er understellsbehandleren som har gjort noe feil.

PEUGEOT og DS

NYE TIDER: Peugeot hadde i gamle dager er rustrykte, men disse bilene er i dag blant de som har best rustbeskyttelse på det norske markedet.

1. Ja, alle personbiler fra 2014, noen enda tidligere. De får understellsbehandling og hulromsbehandling. Tynnstoff i hulrom, tjukkere på understell, samt tjukkstoff i hjulbuer for å tåle mye juling. Alt fra Mercasol.
2. Likt på alle.
3. Nei, men eget sprøyteskjema per modell. Det kan for eksempel være sensorer som skal maskeres og liknende.
4. Kjøp Peugeot. Da er du trygg mot rust! Pass også på lakken. Steinsprut må repareres raskt.
5. Biler er godt sikret fra fabrikk mot rust, antagelig ganske likt på tvers av merker, men ikke mot saltklimaet i Norge. Det saltes både med tørt salt, fuktig salt og flytende saltlake.

Det er viktig å bruke bremsene! Særlig på elbiler og hybridbiler, der man ofte kan bremse med motoren for å lade. Solide oppbremsinger bidrar til å redusere at det som i utgangspunktet er overflaterust ikke utvikler seg til gravrust, som igjen gjør at skivene må skiftes. Husk at det også saltes om sommeren, blant annet inne i tunneler for å begrense oppvirvlet veistøv.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

VOLVO

ULIK PRAKSIS: Volvoen får litt ulik rustbeskyttelse, avhengig av hvilken byggeplattform modellen tilhører.

1. Nei.
2. Bilene på CMA-plattformen (40-serien) får mer hulromsbehandling, ettersom gulvkonstruksjonen er i tradisjonelt galvanisert stål,mens bilene på SPA-plattform (60- og 90-serien) ikke får hulromsbehandling (unntatt i dører) fordi strukturen er basert på AlSi-belagt borstål, som har en veldig høy korrosjonsbestandighet.
3. Nei, ikke når det gjelder materialvalg. Men batteriplaten sammen med undergulvpanel, gir veldig god beskyttelse for karosseriegulvet.

4/5. Generelt anbefaler vi at kundene sørger for regelmessig rengjøring av bilen og at denne jobben gjøres nøye slik at man får vasket bilen ren også på steder som ikke er så lett tilgjengelige, for eksempel lister, karmer og overganger. Avfetting og polering kan også bidra til å beskytte lakken og redusere risikoen for rust. Det er også viktig å utbedre riper, steinsprut og liknende skader raskt, slik at det ikke setter seg rust.

MG

LANG GARANTI: Med et oppfølgingsprogram, kan rustgarantien på en MG øke fra 10 til 15 år.

1. Ja, alle våre MG modeller blir ekstra rustbehandlet i bilhavnen i Drammen. Det er en delbehandling, oftest referert til som importbehandling. Det påføres da tynnstoff i dører, panser, koffertlokk, kanaler og andre hulrom som nås uten demontering av plastinnerskjermer og lignende. Det påføres tykt slitebelegg på hele bunnen, inkludert hjuloppheng.
2. Alle våre modeller får samme gode behandling, men det er ulike sprøyteskjemaer for hver modell.
3. Nei.
4. Vi anbefaler kundene å følge vårt etterbehandlingsprogram.
5. Rustgarantien for MG ZS EV og MG EHS Plug-in Hybrid vil fortsatt være 10 års garanti mot gjennomrustning, men kan økes til 15 år ved etterbehandlingsprogram.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

KIA

EKSTRA: Alle Kia, inkludert nye Sorento, får ekstra understellsbehandling når de kommer til Norge.

1. Ja, alle Kia som vi importerer får en ekstra understellsbehandling i Norge, en såkalt importbehandling, i Drammen.
2. Nei, men behandlingen tilpasses hver enkelt modell. En tekniker fra oss går gjennom bilen med leverandøren av behandlingen, og de blir enige om hvordan hver enkel bil skal behandles.
3. Ja litt. Det vurderes blant annet om det skal behandles på oversiden av batteriet og hvilke kabler og kontakter som skal dekkes til før behandlingen gjennomføres.
4. Behandling er alltid positivt. Det norske klima med fukt, salt og grusveier er hardt for bilene.
5. De fleste «gråimporterte» biler får ikke understellsbehandling. Fabrikkens rustgaranti dekker ikke om rusten for eksempel skyldes en stein som har skrapt opp bunnen. Er bilen tektylert tåler den mye mer, så behandling er en god investering

SUZUKI

ÅRLIG KONTROLL: For å opprettholde rustgarantien, må en Suzuki Across inn til årlig inspeksjon.

1. Ja, alle biler blir rustbehandlet med Tectyl eller tilsvarende produkt.
2. Nei.
3. Det er ingen forskjell på behandling, men batteripakker blir selvsagt ikke Tectylbehandlet.
4. For å opprettholde garantien (12 års rustgaranti for Suzuki og Isuzu) må bilen inn til årlig rust kontroll. Verkstedet kontrollerer og eventuelt utbedrer slitasje i rustbehandlingen.
5. Vi har ekstremt spesielle kjøreforhold i Norge om vinteren med mye bruk av salting over store deler av landet. Vi har Tectylbehandlet alle Suzuki importert av oss de siste 25 år. Vår erfaring er at vi har hatt svært lite rustproblemer på våre produkter.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

MITSUBISHI

1. Tilpasset understellsbehandling til en verdi av 1950 kroner er standard og inkludert i bilprisen. Denne utføres i Drammen havn.

2. Vi har egen standard for understellsbehandling, tilpasset hver enkelt modell.

3. Det er ulikt hva som må maskeres i behandlingen, og hva som ikke skal behandles, eksempelvis batterilutlufting, kabler og tilkoblingsbokser.

4. Følg anvisningene knyttet til understellsbehandlingen, samt i bilen instruksjonsbok. Våre verksteder foretar rustkontroll i henhold til serviceheftet, så følg de anbefalte serviceintervallene.

5. Der det saltes vil det generelt være gunstig å vaske bilen i vinterhalvåret, spesielt understell og hulrom.

XPENG

NYKOMMER: Xpeng er fersk på det norske markedet, men rustbehandlingen virker godt tilpasset norsk klima.

1. Alle Xpeng kjøretøy importert av Zero Emission Mobility AS får lokal antirustbehandling. Hulrom som kanaler, rammer, traverser og dører behandles innvendig.
2. Nei.
3. På generelt grunnlag gjøres det normalt ikke forskjell på antirustbehandling fra fabrikk, avhengig av drivlinjen. Drivlinjen isolert sett, skaper ikke utfordringen med rust på biler.
4. Det anbefales at man fra tid til annen foretar vask av understellet på bilen, som kan utføres på de fleste vaskemaskiner på bensinstasjoner. Det vil fjerne unødvendig vekt i form av skitt/smuss, og saltet som er hovedkilden til rust.
5. Når bilen trekker opp i årene, anbefales rutinemessig kontroll og vedlikehold ved å få løftet bilen og kontrollere eventuelt påbegynt rust og få det stoppet før skaden blir alvorlig.

CITROËN og OPEL

SNART: Elektriske Mokka er en viktig bil for Opel på det norske markedet, og i likhet med de øvrige bilene fra Stellantis (tidligere PSA), er rustbehandlingen omfattende.

1. Ja, alle PSA modellene blir understellsbehandlet i Drammen havn etter nøye angitt sprøyteskjema tilpasset fabrikantens anvisninger, og i tett samarbeid mellom importør og leverandør av våre godkjente produkter. Våre biler behandles med med Mercasol på understell og i hulrom. Man kan ikke bruke hva som helst av produkter for behandling av understell, da enkelte produkter i markedet kan reagere med lim som allerede er påført kjøretøyet fra fabrikk. Derfor må alt godkjennes av PSA.
2. Alle får lik behandling, men siden vi har forskjellige plattformer på modellene, må vi utarbeide egne sprøyteskjemaer for hver enkelt modell.
3. Ja! Vi må ta hensyn til høyvoltbatteriet og kontaktforbindelser. Sprøytes det for eksempel med feil produkter på batteriet, kan dette føre til forhøyet temperatur i batteriet.
4. Om kundene etter en tid ønsker etterbehandling, så kan alle våre modeller etterbehandles hos et autorisert Mercasol antirustverksted. Vi kan ikke garantere for andre produkter enn de som er godkjent av PSA, derfor må Mercasol benyttes.
5. Norden, og spesielt Norge, er et rullende testlaboratorium. Kjøretøyene som ruller i Norge utsettes for ekstreme mengder salt, temperatursvingninger og luftfuktighet sammenlignet med andre markeder. Volumet av kjøretøy som omsettes i Norge er for lavt til at fabrikkene kan tilpasse sin understellsbehandling til norsk klima.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

JAGUAR og LAND ROVER

IKKE NØDVENDIG: Jaguar og Land Rover i Norge mener bilene er svært godt beskyttet fra fabrikk, og at de ikke trenger ytterligere behandling i Norge.

1. Nei.
2. Nei.
3. Vi anbefaler ikke rustbehandling på elbil eller ladbare hybrider av hensyn til det elektriske anlegget. Dette kan ha innvirkning på de termiske egenskapene til batteriet og øvrige høyspentkomponenter.
4. Vi anser ikke ytterligere rustbehandling som nødvendig med tanke på fabrikantens valg av materialer, samt god beskyttelse fra fabrikk.
5. Ved rutinekontroll på merkeverksted utføres en rustkontroll, eventuelle feil utbedres i henhold til Jaguar Land Rovers retningslinjer og spesifikasjoner. Våre biler er stort sett produsert i aluminium, så vi opplever derfor lite rust på de nye modellene.

MAZDA

VASK: Jevnlig vedlikehold og vask er viktig for alle biler, også en elektrisk Mazda MX-30, for å unngå at rusten setter seg.

1. Ja, alle Mazda som importeres av Mazda Motor Norge får utført ekstra antirustbehandling ved ankomst til norge før levering til forhandler. Bunnplate og hjuloppheng behandles med slitesterkt tykkstoff, alle hulrom i understell samt innvendig i dører, panser og bakluke behandles med penetrerende tynnstoff.
2. Alle modeller får i utgangspunktet samme type behandling, men behandlingen tilpasses selvfølgelig den enkelte bilmodell.
3. Behandlingen er i utgangspunktet lik, men elbiler har en ekstra påføring av antirustprodukt på batterikassen til høyspenningsbatteriet.
4. La et autorisert Mazda-verksted foreta årlig karosserikontroll på bilen, og gi råd og veiledning om riktig behov for oppfølging av antirustbehandlingen etterhvert som bilen eldes.
5. Et generelt råd er å vaske bilen regelmessig, polér og rens lakken, spyl godt i hjulhus samt rundt lister og åpninger slik at skitt ikke ligger og gnager. Bruk gjerne underspyling om det benyttes vaskeautomat. Påse at dreneringskanaler i dører og bakluke er åpne slik at vann og kondens renner ut.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

NISSAN

FRIVILLIG: En Nissan-eier kan gjerne rustbeskytte sin bil ytterligere, men garantien gjelder uansett.

1. Våre biler kommer ferdig rustbehandlet fra fabrikken, men vi gjennomfører en ekstra behandling av understellet når bilene ankommer landet.
2. Ingen prinsippielle forskjeller.
3. Det er tekniske forskjeller på grunn av ulike understell. For eksempel skal ikke kritiske deler som høyspentledninger, bevegelige deler og liknende sprøytes.
4. Brukermanualen sier at man skal vedlikeholde bilen og ha jevnlig renhold.
5. Om kunden ønsker å rust- eller lakkbeskytte sin bil ytterligere, så er dette ok med tanke på våre garantier, men vår garanti krever ingen ytterligere beskyttelse.

VOLKSWAGEN, AUDI, SKODA og SEAT

BRA NOK: Rustbeskyttelsen fra det store Volkswagen-konsernet, som også inkluderer en Audi e-tron, er tilstrekkelig for norske forhold, mener importøren.

1. Nei, våre produkter er i utgangspunktet tilstrekkelig rustbehandlet og beskyttet fra fabrikk, også med svært god hulrombeskyttelse. Det er normalt ikke behov for noen tilleggsbehandling utover dette. I områder hvor det saltes spesielt mye lokalt, vil det imidlertid være enkelte forhandlere som tilbyr en tilleggsbehandling, en såkalt delbehandling, for å unngå saltskader.
2. Nei.
3. Når det gjelder understellsbehandling av elbiler og fossilbiler er det ingen forskjell på behandlingen fra fabrikkene.
4. Vi anbefaler at man følger rådene i bilens instruksjonsbok.
5. Vårt generelle råd med bakgrunn i tidvis mye veisalting på norske riks- og fylkesveier, er at bilen underspyles iblant og at bilen for øvrig vaskes jevnlig. Vi minner samtidig også om viktigheten av at lakken vedlikeholdes og poleres jevnlig for å redusere risikoen for rustskader.

1. Får bilene rustbehandling utover fabrikkstandard før de leveres ut til kundene? Hvis ja, hva slags type behandling?

2. Er det modeller som får mer omfattende behandling enn andre - i tilfelle hvorfor?

3. Er det forskjell på behandlingen av elbiler og fossilbiler?

4. Hva er deres generelle råd med tanke på rustbehandling av en ny bil fra dere?

5. Er det andre faktorer som er viktig å huske på?

MERCEDES

ROS: Mercedes´rustbeskyttelse får ekspertros. Alle modellene kommer ferdig rustbeskyttet til Norge.

1. Nei, bilene får voksbehandling av understell på fabrikken, som gir god konservering og beskyttelse på understellets utsatte deler i for- og bakstilling, undergulv og hjulhus, samt innfestinger og gjengestykker. Det skal ikke være behov for ytterligere rustbehandling utover frabrikkstandard.
2. Alle personbiler får samme behandlingen på fabrikken.
3. Det er samme behandling på både el- og fossilbiler.
4. Bilens vedlikeholdsplan/serviceskjema gir servicepartner anledning til oppfølging og eventuell rebehandling dersom det er behov for dette.

FORD

UNØDVENDIG: Ford trenger ikke ytterligere rustbehandling i Norge, mener Ford.

– Vi kan ikke se at det er behov for ekstra korrosjonsbehandling da vi mener at alle våre modeller er godt nok behandlet fra fabrikken, svarer Ford Motor Norge.

TESLA

– Karosseriet i Model S og Model X består i stor grad av aluminium, og har derfor helt andre egenskaper som blant annet gjør disse bilene langt mindre utsatt for rust. Model 3 har et stålkarosseri, og er derfor rustbehandlet med Ecoat.

– Som bilprodusent har Tesla et ansvar for å sørge for at bilene våre fungerer som de skal i den forventede levetiden. Teslas rustgaranti dekker gjennomrusting av karosseriplater fra innsiden og ut som følge av material- og produksjonsfeil i 12 år, og med ubegrenset kjørelengde. Denne garantien kan bortfalle ved understellsbehandling av bilen hos tredjepart, fordi slike produkter kan forårsake skader og følgefeil, opplyser Tesla.

STÅL: Tesla Model 3 er stålbasert, og får derfor en rustbehandling. Model S og X har i stor grad aluminiumskarosseri.

RENAULT

– Renault har en god og gjennomtestet rustbehandling fra fabrikk, det er derfor ikke nødvendig med behandling når bilene kommer til Norge. Serviceprogrammet til Renault innbefatter kontroll av rust, og utbedring av manglende Tectyl gjøres etter Renault sine spesifikasjoner. Renault godkjenner ikke ekstra Tectylbehandling på nye biler

HONDA

Bilene får ingen behandling ut over det som gjøres på fabrikk. Honda i Norge sier at de er godt fornøyd med dette, og at de ikke har hatt rustproblemer på sine biler.

LITE PROBLEMER: Lille elektriske Honda e får kun rustbeskyttelse fra fabrikk. Det fungerer bra, mener Honda-representantene i Norge.

PORSCHE

Bilene får ingen rustbehandling ut over det som gjøres fra fabrikk.

FABRIKKSTYRT: En elektrisk Taycan får ikke noe formell tilllegsbehandling etter at den har forlatt fabrikken.