VARSEL: Nyere Volvoer er rustutsatt, og spesielt V90 får gjennomgå av svenske eksperter.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Svenske rusteksperter:
Urovekkende mye rust på nyere Volvoer
Svenskene er langt mer gjerrige med rustbeskyttelsen enn konkurrentene de ønsker å sammenliknes med. En fire år gammel V90 viser hvor fort rusten angriper.
Det svenske magasinet Vi Bilägare gjør Sveriges mest omfattende rustundersøkelser. Både på eldre og helt nye biler, samt at de selvfølgelig følger utviklingen på bilene de selv kjøper inn og eier.
Blant de sistnevnte er en 2017-modell Volvo V90 som har gått 114 000 kilometer. Nå varsles det om omfattende utvikling av lett synlig rust. Det var naturligvis vanskelig å oppdage da Motor testet bilen i 2018.
– Resultatet er alt for dårlig for en bil i Volvos prisklasse. Bilen er ikke trafikkfarlig, og det kommer til å gå noen år før rusten lager hull, men det burde se betydelig bedre ut enn dette, sier Vi Bilägares rustekspert Thomas Widström.
Betyr mye
Det kommer ikke overraskende.
Magasinet har registrert det samme med andre Volvo-modeller som bygges på den såkalte SPA-plattformen. Volvos dårlige rustbeskyttelse betyr ikke så mye for nybilkjøperen, men svært mye for bruktbilkjøperen.
Annonse
Ikke som konkurrentene
Det er først og fremst dårligere lakkvalitet og diverse stålkomponenter som får skylden for et resultat Widström definerer som underkjent.
Han ser ikke den samme omfattende rustutviklingen på jevngamle konkurrenter i det såkalte premiumsegmentet Volvo ønsker å tilhøre - altså på Audi, BMW och Mercedes.
Historisk sett har Volvo fått mye ros for rustbeskyttelsen tilpasset et nordisk klima. Men utviklingen stanset i 2007, mener Vi Bilägares rustekspert.
Forbedret Ford
For et år siden var en 2015-modell Ford Mondeo det store skrekkeksempelet, med tilsvarende angrep som V90 har fått.
Til Fords forsvar skal det sies at nyere Ford Focus Active ser langt bedre ut etter 70 000 kjørte kilometere. Ford har hevet kvaliteten på rustbeskyttelsen betraktelig.