SJEKKES: Ladehybrider fra Stellantis-konsernet, her en Opel Grandland, må sjekkes for potensiell brannfare.

Ladehybrider fra Stellantis:

Nærmere 5000 «norske» biler må sjekkes for rust

Eiere av ladehybrider fra Peugeot, Citroën, Opel og DS må inn på verksted og sjekke batterikassen for rust. I verste fall utgjør det en brannrisiko.

Publisert

På verdensbasis dreier det seg om rundt 90.000 ladehybrider av modellene Peugeot 3008, 508, Citroën C5 Aircross, Opel Grandland og DS 7 Crossback fra 2019 og fram til i dag.

Nærmere 5000 av dem befinner seg på norske veier.

Fra den norske importøren av de aktuelle merkene, Bertel O. Steen, får vi bekreftet at eiere av norsksolgte biler også må foreta denne sjekken.

De to PR- og informasjonsjefene Stein Pettersen (Citroën, Opel) og Stian Gihle (Peugeot, DS) skriver følgende i en e-post til Motor:

I GANG: Kampanjen med å varsle eiere av blant annet Peugeot 3008 ladehybrider, er allerede i gang.

«I tråd med den kvalitetskontrollen som hele tiden utføres av fabrikken, er det oppdaget at det kan være en svakhet ved batterikassen som kan gjøre den ekstra utsatt for rust. Nå rustbeskytter Stellantis alle norske biler ved ankomst til havn, men vi vil selvsagt likevel følge fabrikkens kampanje for disse bilene. I Norge dreier det seg totalt om i underkant av 5000 biler. Alle kunder vil bli innkalt til en sjekk som tar rundt 45 minutter, dette er selvsagt kostnadsfritt for alle kunder. Kampanjen er allerede i gang og kunden vil motta innkalling fra sin forhandler.»