Vi som feirer Ford Fiesta:
Solgte fiskejolla for å få råd til denne
«Fiesta» er fest begrenset til 3,6 meter. Se hvorfor merkets minste gir mest moro for pengene enkelte.
Hvor ble egentlig
alle Ford Fiesta av? Solgt i titalls millioner, og nå nærmest i null på norske
veier.
Vent litt: Sjekk
den aller nordligste enden av den 35 kilometer lange Tinnsjøen i Telemark.
Her, på Sandviken
camping, med sitt bekymringsløse strandliv, arrangerer Fiesta Club Norway sitt hittil
største treff – målt ukuelig entusiasme.
Klubbmedlemmene samles rundt diverse ville variasjoner over temaet «Fiesta», med kallenavn som «Raggarstuket», «Smurfen» og «Hønsetannen». For disse kjennerne har 1970- og 80-tallets billigste Ford mer verdi enn noensinne.
Heng på Svein-André Huatorpet, Kurt Faltin og Andreas Kåsene:
17-åringen
Andreas Kåsene i Brunkeberg i Telemark fikk favnen full av to pene
premiepokaler under sommerens klubbtreff: «Årets bil» og «Arrangørens favoritt».
Som seksåring
kjøpte han den hvite Fiestaen sammen med faren Torgeir. Etter konfirmasjonen i
2022 ble hele den 3565 millimeter lange Forden Andreas’ egen.
Skulle hugges
Året etter inviterte Fiesta Club Norway ham til samling på Flisa i Innlandet. Der fikk han sin første Fiesta-klubb premie: «Arrangørens favoritt».
– Begrunnelsen?
At jeg bare var 16 år, og sto opp for å kjøre i 04.30-tiden – og var fremme
klokken 10, ler Andreas.
Den
målrettede øvelseskjøringen strakk seg over 321 varierte kilometer.
Om vi spoler
tilbake tid – om lag 15 år – var eneste ubønnhørlige plan for bilen at den
skulle hugges.
Har du lest disse sakene?
-
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Snuser på poengrekorden
-
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
– Lad før det står 0!
-
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
Rai-rai, her blir det brukt!
-
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
-
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
Bilselgeren ba kjøperen undertegne ny kontrakt
-
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
– Pappa
syntes den var så styggtøff at han mente den måtte reddes. Forrige eiers eneste
betingelse var at han ønsket å se den på veien igjen. Vi holdt ord.
Tyskeren er
original, uten å bestå kun av originaldeler.
– Jeg fikk
tidlig lov å sette mitt eget preg på den – med både lyd, lyseffekter og en
rekke interiørdetaljer.
Så vidt
Andreas vet, er hans første generasjon Fiesta nå den eneste gjenværende i sitt
slag i Telemark.
–
Oppmerksomheten speiler sjeldenheten, konstaterer han.
Kurt Faltin
på Tjøme i Vestfold har – etter det han kan huske – alltid befunnet seg i en stabil
tilstand av euforisk Ford-entusiasme.
– Opp gjennom
årene har jeg hatt flere Fiestaer av én grunn: Dette er enkle, flotte og
ujålete biler – som fortjener å bli tatt vare på.
Mest mulig original
Da han skummet
salgsannonsen for sitt nåværende eksemplar av arten, forsto han at det ville
være et kupp: 1978-modellens første eier rattet den helt fram til 2016.
– Valget var
enkelt. I 2017 kjøpte jeg den av andre eier, og fikk den omlakkert i samme
slengen.
Han har blitt
venn med den intense rødfargen.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Vi som oppdrar barn med gammal bil:
Babyene som får bil inn med morsmelka
-
For deg som har mye penger:
Hva tror du denne Porsche-fargen koster?
-
Vi som liker vinterlig bilmoro:
11 fæle, fine historier om bilvinter
-
Vi som elsker bilutstillinger
Norske bilmesser: 100 år med gleder (og skuffelser)
-
Vi som er grådig glad i Granada:
Husker du Ford Grandiosa? Eller var det Granada ...
-
Vi som dyrker Opel-moro:
Disse Opel-entusiastene spiser Ford til frokost
-
Yaris til 1,2 mill:
Det finnes bare én, Jonas måtte søke om å få kjøpe den
-
Vi som digger gamle ting:
Syv på topp: Tingene vi ikke visste vi trengte
-
Vi som vil ha gøy elbil:
Abarth – Norges mest befriende ufornuftige elbil?
– Jeg
liker også at Fiestaen skiller seg ut som første utgave, med mye krom og andre blanke
detaljer. Min viktigste oppgave blir nå å holde den i mest mulig original
stand.
Fiesta var
populære bruksbiler som ofte har fått hard medfart.
– Jeg blir
stadig kontaktet av folk som forteller at de – eller folk de kjenner – har eid
Fiesta, og at de blir glade for å se denne igjen.
Han mener
miljøet er i vekst.
– Nå tar
heldigvis flere vare på de få Fiestaene som er igjen. Selv om miljøet fortsatt
er lite, vokser entusiasmen. Utvalget av ulike type Fiestaer er også variert,
og det bidrar til å øke interessen. Jeg håper miljøet fortsetter å vokse,
oppfordrer Faltin.
Svein-André
Huatorpet fra Roverud i Kongsvinger tyter ut en stri strøm av mektig
Fiesta-moro på instagramkontoen @fiesta1100supersport.
– Klubben? Den ble til ved at jeg tok kontakt med en annen Fiesta-kar på nett, som endte med at vi annonserte tiltaket på Facebook. Klubben kan nok kalles en «saktevoksende klubb for spesielt interesserte», humrer han.
Tapt til spiker
I tre strake
år har Fiesta Club Norway arrangert «uhøytidelige treff».
– Vi er fornøyde med at hele 19 entusiaster møtte den siste helgen i august.
Huatorpet starten reisen i Fiesta-universet ved å betale 1500 kroner for en hvit, vrak-lignende 1983-modell Fiesta. Han byttet plugger og kjørte så til Statoil og fylte tanken:
– Det var det året 98 oktan kostet skarve 8,36 kroner.
Etter fire års problemfri kjøring solgte han vidunderet til faren, som slet Fiestaen ytterligere fire sesonger, før den rustet så mye at den endte som spiker.
Flere feiende flotte Fiestaer fulgte.
– De var så enkle, og bare gikk og gikk. De kostet omtrent ingenting og var supre for å bygge inn stereoanlegg.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
-
Testfusk-avsløring:
RAV4 i Europa omfattet av Toyotas sikkerhetsjuks
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra 1967 til 1972?
-
Test: Audi Q6 e-tron
Trives ikke på norsk asfalt
Så fikk
Huatorpet nyss om en særs sjelden Fiesta Supersport til salgs i Tyskland.
Selger var en kjent Fiesta-samler ved navn Stephan Schaade – i hjemlandet
kalt «Mr. Fiesta».
– Vi ble enige om pris, men jeg ga beskjed om at jeg først måtte
selge unna min
daværende Fiesta, en fiskejolle – samt en svindyr elsykkel.
De færreste i
Norge har hørt om Fiesta Supersport.
– Mange
forveksler den med den mer vanlige, men også svært sportslige XR2. Ford bygget Fiesta Supersport kun fra juli 1980 til august
1981, lekser han opp.
Huatorpet mener
selv han har pådratt seg en selverklært diagnose, som han kaller «NOS-syken».
– NOS står for New Old Stock, altså nye Ford-deler i eske, lagret i mange tiår. Denne bilen har fått uhorvelig mange slike NOS-deler, jubler Huatorpet.