BILDRØMMEN: Marcus Kleveland er en av verdens beste snowboardkjørere – og med en sjelden interesse for staselige biler.

10-punktsjekken med Marcus Kleveland:

«Jeg kjører ikke børstevask, nei. Det skulle tatt seg ut»

Snowboardstjernen Marcus Kleveland (25) konkurrerer i helgen i Big Air i det berømmelige Fugleredet, Beijings heftige OL-stadion. Bilinteressen hans er også ganske så spektakulær.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Snowboardkjører Marcus Kleveland.

Les tidligere 10-punktsjekker her

I sommer og høst har han kost seg med bursdagsgaven han kjøpte til seg selv, en Lamborghini Huracan, etter å ha gått glipp av en McLaren i sine daglige bilsøk på Finn.

Vi har pratet med ham om bilparken.

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut (forsikringer, drivstoff, ladeutgifter, bompasseringer, garasjeleie)?

Marcus Kleveland (25)

  • Brettkunstneren fra Dombås er en av verdens beste og mest populære snowboard-kjørere. Han har blant annet vunnet åtte gullmedaljer i prestisjefylte X Games (3 x Big Air, 2 x slopestyle, 3 x knuckle huck) og tre gullmedaljer i VM (sammenlagt i 2021, slopestyle i 2021 og 2023).
  • På den sosiale medier-plattformen Instagram har han over 800.000 følgere.
  • Siste sesong var han ute med hjernerystelse, men har siden i sommer vært frisk. Foran sin sesongdebut i sveitsiske Chur 19. oktober (stillashopp Big Air) har han vært på treningsopphold på snø i Australia, New Zealand og Saas-Fee i Sveits.
  • Undrer «fun fact» på hjemmesiden kleveland.com står det: «Elsker Dombås og å kjøre bil».
  • Da han fylte 25 år den 25. april i år, kjøpte han bursdagsgave til seg selv – en Lamborghini Huracan LP 610 årsmodell 2016 for 2,5 millioner. Han har også en «bruksbil»: Audi A6 årsmodell 2016.
  • Totalt har han eid åtte biler: To BMW 318, en BMW 320, to Audi RS6, to Audi A6 og Lamborghini Huracan.

– Forsikring for Lamborghini-en er 26.000 til 27.000 kroner i året. Med mye kjøring bruker den cirka 5000 kroner i drivstoff i måneden. Den bruker kanskje halvannen til to liter på mila. Jeg har trykket på alle knappene i bilen for å finne ut eksakt forbruk, men har ennå ikke klart å finne rett knapp – selv om det bare er fire knapper på rattet. Jeg har kjørt på den 4000 kilometer etter at jeg fikk den 25. april. Det har vært veldig gøyale 4000 kilometer.

Jeg var hjemme hele sommer og brukte den hver dag på Dombås. I tillegg hadde jeg en tur til Ålesund og Stryn. Det er ikke særlig stor plass i Lamborghini-en, men jeg fikk klemt inn to snowboard i fronten på den. Og så er det plass til to campingstoler som jeg kjøpte på Ikea. De har vært fine å ha med på tur.

For Audi-en betaler jeg 17.000 kroner i året i forsikring. Med diesel blir drivstoffutgiftene lavere. Men når jeg sjekker det nå, ser jeg at det går med rundt 4.500 kroner i måneden. Det koster mest i sommermånedene. Jeg kjører ikke så mye om vinteren.

HUND ETTER BILER: Marcus Kleveland har eid åtte biler. Etter sju tyske premiumbiler er en Lambo Huracan nå (sommer)favoritten.

Ble forelsket

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Jeg tenker ikke så mye på kostnadene. Prisklassen for en slik bil som Lamborghini-en er to til to og en halv million. Denne lå ute til 2,5 millioner, og da var det ganske «straight forward». Jeg så på en McLaren uka før jeg kjøpte Lamborghini-en, men fikk ikke ut fingeren, og tenkte at «fader», der gikk jeg glipp av en kul bil. Men så søkte jeg videre på Finn for å finne sommerbilen min, gikk opp en prisklasse og ble forelska etter første tur med den.

Den sitter som klistret til veidekket på E6 og andre veier med god asfalt. Den er presis, akkurat som å kjøre en gokart. Motoren sitter rett bak nakken din, lyden er helt sinnssyk. Det er ikke så gøy å ta den ut på landeveien, den må kjøres forsiktig på dårlige veier og over fartsdumper.

Når det gjelder Audi-en, er det dyre biler hvis noe går galt. Men bank i bordet, det har aldri vært noe galt med Audi-ene jeg har hatt. Det er jo bra, og nå håper jeg at jeg ikke «jinx-et» meg selv, slik at jeg ryker på reparasjonsutgifter av ville helvete.

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg kjører den ikke i børstevask, nei. Det skulle tatt seg ut. Jeg har høytrykkspyler hjemme. Sjamponerer bilen, rengjør den utvendig og innvendig. Er det litt grus på mattene, tar jeg frem støvsugeren. På sommeren er det mye insekter og jævelskap, som avsetter blodflekker. Med en så dyr bil, er det på sin plass å være nøye med vedlikeholdet. Den kan jo ikke se for fæl ut. Avhengig av hvor mye jeg har brukt den, vasker jeg den en til to ganger i uka. Etter en liten langtur, vasker jeg den alltid.

Den andre bilen, Audi-en, er en bruksbil. I den er det litt flere ting som er kastet inn her og der. Den får ikke like mye kjærlighet som Lamborghini-en.

FRITT VALG: Ikke noe utendørsparkering på Dombås, nei. – Konsekvent i garasje, sier Kleveland om parkeringsvanene.

Fin flyt

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– Lamborghini-en har ikke vinterhjul, så det er greit. Jeg kjøpte den rett ut fra service. Den er helt «fresh». Når dekkene må byttes, kommer helt an på bruk. Jeg spinner ikke rundt, kjører ikke som et svin og mister lappen her og der. Jeg er ikke den mest hissige personen i trafikken. Jeg vil kjøre med fin flyt, er glad i førerkortet mitt og vil ikke at det skal bli borte. Det som er moro med Lamborghini-en, er draget fra null og til fartsgrensen. Jeg ville prøve den på en bane. Men lyden fra eksosen var for høy, og derfor fikk jeg ikke lov.

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg ser selvsagt på antall eiere som bilen har hatt, og sjekker om det har vært skader på den. Da jeg skulle testet Lamborghini-en, hadde jeg med Mats (Brustad) fra «Broom». Vi var begge enige om at den var et greit kjøp, så jeg stolte på det. Det er fint å kunne ha med noen som brenner for det og besitter ekstra kunnskap. Det er ikke et kjøp man tjener penger på. Men i sommer vurderte jeg det slik at «sportsbil er noe jeg har tenkt lenge på, nå slår jeg til!»

Det er forresten mulig å tjene penger på kjøp og salg av bil. Jeg kjøpte min førte Audi RS6 i 2018, og solgte den i 2020. Jeg tror jeg kunne ha solgt den for samme pris i dag. Jeg har sjekket. De som har gått rett under 100.000 kilometer, blir nå solgt for like mye – om ikke mer. Så det er mulig å «tjene» penger ved kjøp av bil.

«Gul bil!»

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Konsekvent i garasje. Den som Lamborghini-en er parkert i, er oppvarmet. Audi-ens garasje er godt isolert. Det er ikke veldig hyggelig å la dem bli stående utendørs en kald vinternatt i minus 30 Dombås-grader. 

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (a la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ... high tech musikkanlegg; hva hører du på i bilen?) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Plassen i Lamborghini-en er ikke mye å skryte av. Så jeg må si god plass, fordi jeg alltid har med meg mye pikk-pakk. Jeg får plass til to snowboard i Lamborghini-en. Det er helt OK med tanke på hvor liten den er. Den ser ut som en lekebil. Kortere og bredere enn man skulle tro, og lavere. Det er ikke helt greit komme seg inn i den med vond rygg.

GUL BIL: Noen biler kler gulfargen ekstremt mye bedre enn andre.

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Gul, det er den! Jeg husker fra da jeg var yngre. Når vi så en gul bil, slo vi hverandre på skulderen og sa «Gul bil!». Det samme skjer nå når jeg passerer ungdom i Lamborghini-en. De roper «Gul bil!» og begynner alle å slå hverandre på skulderen. Det er gøy å se. Men det er ikke alle biler jeg kunne hatt med fargen gul.

Lamborghini-en har detaljer, lister og felger, som er svarte. Den ser sint ut. På den annen side er det vanskelig å mene at en Lamborghini ikke ser sint ut.

Audi-en er sølvgrå. Det er en veldig moderat farge.

Ah, Bel Air

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg ikke gjort noen dårlige investeringer. Ikke ennå. Min første RS6 kunne jeg, som sagt, i dag solgt til samme pris som da jeg kjøpte den. Men jeg har ikke gjort noen dårlige salg av bil. Jeg har ikke tapt så mye på dem, selv om det å kjøpe bil i seg selv som regel ikke er en god investering.

Å tape litt penger på bil gjør meg ingenting. Kule timer bak rattet veier opp for det jeg måtte tape ved å ha den. Jeg har alltid hatt «passion» for bil, og har hatt mye motorglede i oppveksten. Jeg har kjørt mye motocross og gokart er gøy. Nylig fikk jeg testkjøre Formel 4 på Red Bull Ring. Det var vanvittig moro. Jeg kom opp i 205 kilometer i timen. Det følte jeg var maks. Jeg snurret en gang. Det var skummelt.

Jeg hadde nok gått hundre prosent inn for motorsport, hvis det ikke hadde blitt snowboard.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Godt spørsmål. Jeg sitter på Finn, dag inn og dag ut, og ser på biler. Og jeg er inne og ser på bilauksjoner. Det er en hobby. Hvis jeg hadde hatt uendelig mye penger, er det veldig mye å velge mellom.

Jeg ville nok kjøpt en veteranbil av noe slag. Porsche, Mercedes eller rett og slett en Volvo 240. En søndagsbil. Det er mye sjarm i de bilene. Men den må være med originalt utstyr, uten bluetooth og sånne ting. En drømmebil; nå skal jeg ta et søk på nettet: Chevrolet Bel Air. De er tøffe. Jeg ville importert en sånn som søndagsbil – til neste sommer?