NY OG SMART: Merkeansvarlig Christian Halvorsen viser frem Brabus-utgaven av nye Smart #1.Foto: PETER RAAUM
Attraktiv i bybil-format:
Nå er denne endelig smart på ordentlig
Etter nær 30 år som en kuriøs doning mest til glede for ihuga elbilentusiaster, relanseres Smart i Norge med en bra utstyrt modell som har plass, kraft og en ikke helt håpløs pris.
Som del av det kinesiske Geely-konsernet kommer Smart #1 med noe ganske annet enn det vi hittil har assosiert med dette bilmerket.
Og noe ganske nært det vi har sett fra konsernsøsken som Volvo og Zeekr i form av deres EX30 og Zeekr X – som begge er konstruert på samme plattform og med ganske sammenlignbare nøkkeltall, både på pris og kapasitet.
To ting forbløffer umiddelbart når du fått testet denne bilen i mer enn 100 meter:
Den er ualminnelig kvikk (3,9 på 0–100 km/t på toppversjonen) for en bil i denne klassen.
Og den er overraskende romslig, ikke minst takket være panoramatak og et baksete som kan skyves 10 cm frem og tilbake.
Smart #1 kommer i tre varianter, som alle har 66 kWt (63 kWt netto) batteri, et lyst førermiljø med en 9,2 tommers skjerm bak rattet og en 12,8-toms hovedskjerm, 360 graders kamera, 19-toms hjul, isofix både i forsete og bak, takrails og mulighet for hengerfeste med kraft til å trekke 1600 kg:
Innstegsmodellen Pro+ koster 399.900 kroner (inkl. frakt og levering i Oslo), WLTP-rekkevidde på 420 km (forbruk 17,4 kWt/100 km), bakhjulstrekk, motoreffekt på 272 hk, maks dreiemoment på 384 Nm og sprintfart 0–100 på 6,7 sekunder.
Mellomversjonen Pulse koster 449.900 kroner, har 400 km rekkevidde (forbruk 18,2 kWt/100 km), firehjulsdrift, akselerasjon på 4,5 sekund, motoreffekt på 428 hk (maks dreiemoment på 584 Nm). Den kommer med blant annet head-up-display, automatisk baklukeåpner, trådløs mobillading og varmepumpe.
Toppmodellen Brabus har prislapp på 499.900 kroner, firehjulsdrift, 400 km rekkevidde (forbruk 18,2 kWt/100 km), motoreffekt på 428 hk (584 Nm) og akselerasjon 0–100 på 3,9 sekunder. Den kommer med stylingelementer som et nikk til modellnavnet og et bedre lydanlegg enn det ganske ordinære systemet som er på Pulse-utgaven vi har prøvekjørt kort.
Annonse
Rekkevidde for bybruk
Innstegsversjonen kommer såpass godt utstyrt at den fremstår som en klasse opp fra billigste utgave av konsernsøster Volvo EX30, som starter på 321.900 kroner.
For den som trenger bybil, kan både bakhjulstrekk og rundt 40 mil være nok i hverdagen, for alle som bedriver litt langkjøring, er det ikke like opplagt at prisen er så smart.
– Vi opplever det som at bilen har en rettferdig pris, sier merkeansvarlig Christian Halvorsen i Bertel O. Steen.
Men når oppdaterte versjoner av Hyundai Kona og Tesla Model 3 har omtrent samme startpris, er det mer enn prisen denne kinesiskbygde bilen må konkurrere på.
Og den har så absolutt kvaliteter.
Smarte rom
Smart-historien startet som et samarbeidsprosjektet mellom Mercedes og klokkeprodusenten Swatch om en minibil for bybruk med plass til to personer og en kasse øl.
Nå er det rom for mer.
Smart #1 har et 40-60-delt baksete med skiluke og bagasjerom på 411 liter (med plass til ladekabler under gulvet). Telefoner kan lades i et lukkbart rom i midtkonsollen, som har ytterligere to rom, som begge kan lukkes.
Den store infotainmentskjermen har et tiltalende grensesnitt. Mange kommandoer krever at du kjapt husker veien til undermenyene, men det er også knapper på skjermen for det aller viktigste.
Importør Bertel O. Steen har åpnet for bestilling – og regner med å skrive de første kontraktene for levering i oktober.