TILBAKE I FULL JOBB: 2. generasjon av Volkswagen Amarok er klar for norske kunder.

Volkswagens nye pickup:

Slik vil VW vende snuta oppover med Amarok

Volkswagen har valgt å dele garderobe med Ford, men skreddersyr bilen for norske forhold.

Publisert Sist oppdatert

Det er altså en liten elefant i rommet når nye Volkswagen Amarok presenteres, så la oss bli ferdig med den først som sist:

Bilen deler plattform med konkurrenten Ford Ranger.

Omtrent 830.000 eksemplarer (over 9000 i Norge) ble solgt av den første Amarok-generasjonen, men i Volkswagens privilegerte verden er det tallet for puslete. Allerede for rundt sju år siden innledet derfor VW samtaler med Ford – ifølge tyskerne den eneste produsenten det kunne være aktuelt å lene seg på.

Volkswagen Amarok

  • Varianter: Life, Style, Pan Americana, Aventura
  • Motor: 2,0-liters TDI med 205 hk og 500 Nm (Life) og 3,0-liters V6 TDI med 240 hk og 600 Nm (de øvrige), alle med titrinns automatgir
  • Priser, toseterutgaver, i kr inkl. moms: 720.900 (Life), 854.100 (Style), 896.000 (Pan Americana), 908.800 (Aventura)
  • Priser, femseterutgaver, i kr inkl. moms: 1.162.800 (Life), 1.455.300 (Style), 1.522.700 (Pan Americana), 1.523.300 (Aventura)
  • Lengde/høyde/bredde/bakkeklaring (cm): 535/191/188,4/23,7
  • 0–100 og toppfart: 10,5 s (Life), 8,8 s (øvrige) og 180 km/t
  • Planet, innvendig lengde/høyde/bredde (cm): 162,4/52,9/122,7 (mellom hjulkassene)
  • Aktuell egenvekt inkl sjåfør inkl. norsk standardutstyr (kg): 2299 (Life), 2401 (Style), 2431 (Pan Americana), 2440 (Aventura)
  • Nyttelast (kg): 931 (Life), 899 (Style), 919 (Pan Americana), 750 (Aventura)
  • Tilhengervekt: 3500 kg 

Ingen rebadging

Siden har Amarok- og Ranger-løpene gått parallelt, med så mye selvstendig VW-engasjement at vi ikke anbefaler noen å antyde «rebadging» ... altså at det bare er satt en ny, rund logo på Fords produkt. 

Forskjellene er langt større enn som så, vil Volkswagen hevde med ettertrykk – både med hensyn til design og kjøreegenskaper.

Og importøren Møller er tydelige på at de har lagt seg i selen for å skreddersy enda mer.

Bilene tas inn med utstyr norske kunder etterspør, som 360-kamera, rattvarme, adaptiv cruisekontroll og kollisjonsputer rund baut. 

DEKSEL: Én av detaljene som blir besørget i Norge.

Omfattende tilpassing i Norge

I tillegg setter Møller sine fingeravtrykk på bilene etter at de har ankommet norsk jord.

● Blant annet blir det satt på arbeidslys, varsellys og frontbøyle med ekstralys.

● Planet bak får sitt, med deksler, lasteslede og hardtoper.

● Stigtrinnet besørges her i landet, samt litt ekstra «pynt», som stylingbøylene.

● Bilene blir også foliert og gitt full understellsbehandling i Norge.

– Ambisjonen er å være blant de største, og vi har våre hemmelige våpen. Brukeropplevelsen er helt annerledes i våre biler, sier produktsjef Kjetil Olafsen.

Bakseter: kun for de få

Og de typiske brukerne, det er naturligvis folk som har bilen som arbeidsplass. 

Av de nevnte drøyt 9000 Amarokene som er solgt i Norge totalt, er bare 179 klassifisert som personbiler – kjøretøy med bakseter. 

MERK HENGERFESTET ...
... som må henge slik når vinkelen bak er viktig.
KLAR FOR INNLASTING: Planet har plass til en europalle på tvers.

Fire alternativer er tilgjengelige av 2023-utgaven: Life, Style, Pan Americana og Aventura, i et prisspenn på 720.900 til 908.800 kroner, inkludert moms. 

Med monterte bakseter (løse følger med i varebilversjonene) koster bilene fra 1.162.800 til 1.523.300 kroner.

Innstegsmodellen Life har en toliters rekkefirer-turbodieselmotor på 205 hk og 500 Nm.  De øvrige tre deler en treliters V6-TDI-motor med 240 hk og 600 Nm, og det er denne motoriseringen Volkswagen vet at kundene foretrekker. Erfaringsmessig vil bare rundt 20 prosent velge Life.

VELORGANISERT: Modernisert og oversiktlig førermiljø.
KOMFORT: God personbilstandard.
VERDT HUNDRETUSENER? Disse setene velger de fleste bort, av naturlige årsaker.

Fjellstø i unnamanøvre

Motor har prøvekjørt de to toppversjonene Pan Americana og Aventura i deres tiltenkte favorittmiljøer, henholdsvis terreng og asfalt.

Det siste først: Selv om vi ikke testet bilene der de fleste kjøretøy tross alt brukes mest, på vanlig vei, er det i hvert fall bare plusser å notere fra den lille øvelsen Volkswagen arrangerte på hardt og flatt underlag. 

En fart på cirka 100 km/t inn mot kjegler, og instruks om å verken bremse eller svinge før en markering rundt 25 meter fra sperringen, føltes så trygt og stabilt som man på noe vis kan ønske seg. Både med tom bil og et halvt tonn på planet i Aventuraen gikk unnamanøveren helt etter boka, og vel så det – for både oss og alle andre som prøvde.

Opp og ned som en lek

Den opplevde tryggheten med Pan Americana i terrenget var kanskje mindre, men det er kun fordi vi, som fører bilen, ikke er riktig så vant til denslags underlag. Bilene klarte seg nemlig utmerket.

PÅ DYPT VANN: ... men ikke metaforisk. Bilen takler å vade i 80 centimeters dybde.
PÅ TRE HJUL? Null problem.
KLATREEGENSKAPER: Her viste bilens instrumenter en stigning på cirka 34 grader.
HVOR SKAL JEG? Det er ikke mange hint å få gjennom vinduet i denne vinkelen. Da bruker man skjermen.

Bilder duger dessverre ikke til å formidle hvor bratt noe er. Man må se det selv. Her var vi på grensen til å tenke «umulig», før vi prøvde. 

Så hva tåler egentlig disse kjøretøyene – opp, ned og på tvers? 

«Aner ikke», svarer Volkswagens svenske offroadansvarlige i løypene ved Gardermoen, med dagens bredeste glis.

IKKE «RETT NED», MEN ...: Du ser neppe hvor bratt dette er, og kanskje høres det ikke engang mye ut. 23 grader oppleves likevel som drøyt.
SAMME BAKKE FRA INNSIDEN: Her tok bilen over, på vår anmodning. Kun rattbevegelser var nødvendig.

Og det oppsummerer det du trenger å vite om kapasiteten: 

Du kommer aldri til å drømme om å utfordre yttergrensene, fordi du vil være overbevist om at du faller, velter og/eller forulykker lenge før de er nådd.

● Motor har kjørt både Amarok og Ranger/Raptor. Les om Fordene i saken under: