GOD KOMBINASJON: Rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF anbefaler en kombinasjon av vask i vaskehall og håndvask av bilen.

De viktigste punktene:

Slik utfører du enkelt vedlike­hold på bilen

En godt vedlikeholdt bil holder seg bedre i pris – og sørger for at du har best mulig trafikksikkerhet på veien.

Publisert

Rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF, som både er ivrig bilist og MC-fører, oppfordrer deg til ikke å vente med nødvendig vedlikehold. Det kan koste mye, mener han – på mange måter.

Han tenker både på de økonomiske fordelene en bil du har tatt godt vare på kan ha, men også på hvor trygt du og dine passasjerer ferdes på veien. Samtidig som mange kanskje tenker at «vedlikehold» er litt gammeldags.

Denne saken ble først publisert i magasinet Motor, utgave 4/2022.

– Hva slags forhold har vi til begrepet vedlikehold av bil i dag?

– Vi har et mindre aktivt forhold til det enn tidligere, kanskje fordi det er billigere å eie bil, totalt sett. Du merker jo i daglig­livet at det er anner­­ledes nå. Folk står ikke lenger i helgene og vasker bil, som var vanlig før.

Nøye inspeksjon

Svendsen slår likevel et slag for den gode gamle håndvasken, som også kan gjøres i flere vaskehaller.

– Denne typen vask er mer skånsom for lakken, og du kan gå grundigere til verks ved at du kommer inn på steder som ikke en vanlig maskinvask tar, som karmer på innsiden av dører.

Jan Harry Svendsen NAF vedlikehold vask Foto: TOMM W. CHRISTIANSEN

Først og fremst er Svendsen opptatt av at en håndvask gjør at du får sett nøye over bilen, med tanke på skader.

– Vær ekstra observant på små skader fra steinsprut, som er det vanligste, og som du typisk finner på forsiden av panseret, helt i fronten av bilen eller i overkant av frontruta.

Fort gjort

– Vil du ikke uansett oppdage denne type skader umiddelbart?

– Det er langt fra sikkert. Dette kan være små skader, og det kan være fort gjort å kjøre en hel vinter i saltsørpe, etter at du har fått et merke i lakken som følge av steinsprut.

Andre typiske lakkskader dukker gjerne opp på siden av dørene, minner NAF-rådgiveren ellers om.

– Hvis ikke andre har vært «uheldige» med bilen din på en parkeringsplass, forårsaker du antakelig disse skadene selv, nettopp i forbindelse med parkering, eller kanskje ved å glemme deg og dra en veske eller bag bortover siden på bilen. Du kan også oppleve, som jeg gjorde, at du bommer litt når du skal sette inn et barnesete.

SPYLER: Det lønner seg å vaske innsiden av hjulbuene når man først er i gang.

Bilens verste fiende

– Hva gjør du hvis du oppdager merker i lakken?

– Det beste er å bruke lakkstift. Skrap reint og ha på en liten lakkperle. Det er viktig å være nøye, sånn at man ikke «kapsler» inn begynnende rust.

Svendsen minner om at selv ørsmå hakk eller riper kan få vann til å trenge gjennom, og dermed kan rustdannelse oppstå. Oppdager du skader som går ned til bart metall, bør du være rask.

Mange tenker at EU-kontrollene er en «helse­sjekk» av bilen – det er de ikke

Jan Harry Svendsen, rådgiver i NAF

Det er lag på lag i en lakk, først grunning, deretter laget med farge og så klarlakk.

– Er du usikker og føler deg inkompetent, så finnes det flere som spesialiserer seg på mindre lakkskader, sier Svendsen.

Å følge bilens serviceintervall kan også være et viktig verktøy for å forebygge og behandle begynnende rust, med tanke på eventuell gjenstående garantitid, minner Svendsen om.

– Kanskje er rusten også dekket av bilens rustgaranti.

Vaske, vaske …

Og apropos vasking og rust, så kan det samle seg skitt også oppe i fjærbeinet på bilen – og i andre hulrom og vanskelig tilgjengelige steder, som blir våte og tørker om hverandre. Perfekte grunnforhold for rust, med andre ord.

– Det å fjerne skitt på disse stedene med jevne mellomrom er smart, sier Svendsen.

– Hva tenker du om maskinvask?

– Håndvask er mer skånsom enn maskinvask, og du kan gå grundigere til verks, som sagt, men på den annen side har vaskehallene slanger og systemer som spyler godt under bilen. Så en kombinasjon er fint.

For å beskytte bilen er polering et stikkord, mener Svendsen.

– Dette kan du også gjøre gjennom et poleringsprogram i vaskehallen, men denne behandlingen er langt unna en god gammeldags polering, med voks eller poleringsmiddel. En bil har godt av å bli polert et par ganger i året.

Potensielle feil

Nå tenker du kanskje at vedlikehold generelt er noe som blir ivaretatt gjennom service og EU-kontroll. Men det er feil.

– Mange tenker at EU-kontrollene er en «helsesjekk» av bilen – det er de ikke. En EU-kontroll sjekker at bilen oppfyller sikkerhets- og miljøkrav. Vær obs på at utslippene kan endre seg med bilens tilstand, som tette luftfiltre og andre tekniske feil, sier Svendsen.

SJEKK PÆRER: Det er enkelt å sjekke om alle pærer virker, men ikke så enkelt å skifte pære. Det bør du få hjelp til.

– EU-kontrollen skal også avdekke åpenbare feil, som med bremsene, fortsetter rådgiveren.

– Men den avdekker ikke potensielt alvorlige feil i motoren eller girkassa, eksempelvis. For å få en fullverdig sjekk, kan du ta en NAF-test.

Tidsintervallene

For service vil heller ikke nødvendigvis avdekke denne typen feil, og, ikke minst, de kan også oppstå i de tidsintervallene som går imellom at du har bilen på service.

– La oss si at du eksempelvis ikke skifter bremseklosser, når du får varsel om dette. Da sliter du bremseskivene og kan ende opp med å måtte skifte disse i tillegg. Dette blir mye dyrere og, aller viktigst, dette har med sikkerhet å gjøre.

Et annet eksempel på vedlikehold er å skifte registerreim etter de fastsatte intervallene, minner Svendsen om.

– Hvis du utsetter dette, og den ryker, risikerer du at hele motoren går i stykker.

FUKT OG RUST: Fjærbeinet sitter på innsiden av hjulet. Fjæra ligger i en kopp. I den danner det seg fort et fuktig «klin», som aldri tørker. Dermed er det fare for rust. Så to minutter med en slange her er en god investering.

Dekk og slitasje

Slitte dekk er ikke nødvendigvis en økonomisk katastrofe, men det kan være farlig. Og på grunn av leveringsvansker av dekk kan enkelte typer nye dekk være vanskeligere å få tak i, minner Svendsen om. Og hvis du tenker at «de holder nok en sesong til», så glem det!

– Ser du allerede nå at du er nede på en mønsterdybde på fire millimeter, som er det NAF anbefaler, så slites denne fort videre ned. Da må du bytte dekk. I verste fall kan slitte dekk føre til ulykker, og også til avkortning på forsikringen.

– Hva med lys?

– Disse er lette å sjekke. Ta en runde for å se at alle lys virker som de skal, og at alle pærer er intakte. Husk at det ikke er «bare, bare» å skifte pære selv lenger, det er tvert imot ofte komplisert og en jobb som bør gjøres av profesjonelle.

Bremser lite

– Mange som henvender seg til NAF og Motor, klager også på bremser, og ulyder i bremsene?

– I de aller fleste tilfellene er årsaken at bremsene brukes lite. Det, i kombinasjon med støv og salt, gir raskere rustdannelse på bremseskivene. Gjør det derfor til en rutine å bremse aktivt en gang i uka, særlig på elbiler. Pass på at du ikke er til fare for andre når du bremser, sier Svendsen.

Pass også på at du ikke slurver med å bytte bremsevæske. Den skal byttes ved faste intervaller, som du finner i instruksjonsboken.

– Bremsevæsken sørger for at trykket overføres til bremsene dine. Den «slites» under bruk, fordi den er hygroskopisk. Det betyr at den trekker til seg vann, og gjør at væsken mister egenskapene den skal ha. I verste fall kan dårlig eller manglende væske føre til at bremsevæsken begynner å koke, og at bremsene svikter. Er du for eksempel på vei ned til Øvre Årdal eller må bremse opp for fare, er det mildt sagt uheldig, sier Svendsen.

Vedlikehold

  • Vask og polering: NAF anbefaler å vaske bilen jevnlig og skifte mellom håndvask og maskinvask. Polering tar vare på lakken. Denne type vedlikehold gjør at du fortere oppdager små skader på bilen.
  • Dekk klare for sesong: Tenker du at dekkene holder en sesong til? Er du på fire millimeter mønsterdybde allerede nå, er svaret nei.
  • Lampe som lyser: Ikke utsett hvis du får et varsel om at noe er feil på bilen, som å skifte bremsevæske. Selv om en lampe ikke lyser rødt men gult, så betyr ikke det at du kan ignorere den.
  • Olje og helse: Mange reagerer på at bilen må skifte olje selv om den kanskje bare har gått 10 000 kilometer på et år. Men olje handler ikke bare om antall kilometer, men også om alder på oljen.

Smører bilen

Flere av NAFs medlemmer har henvendt seg med spørsmål om oljeskift, ikke minst om oljen må skiftes selv om man kjører færre kilometer enn en gjennomsnittlig sjåfør.

– Jeg kjenner igjen det spørsmålet ja, men det å skifte olje handler også om alderen på oljen. Når det er sagt, så skifter mange olje hyppigere enn nødvendig. NAF anbefaler at man holder seg til de intervallene for oljeskift som produsentene setter, sier Svendsen.

– Har du en bil med forbrenningsmotor, er olje noe av det viktigste for bilens helse. Å neglisjere oljeskift kan føre til økt slitasje og potensielt motorhavari. Kjører du tom for olje, vil motoren havarere. Skulle oljelampen skulle begynne å lyse, må du stoppe så raskt som mulig på et trygt sted. Fortsetter du ferden, kan det bli svært kostbart.

Kompleks innretning

Jan Harry Svendsen minner om at en bil er en bruksgjenstand, med mange deler som både slites og kan gå i stykker.

– Uansett om det er elbil eller en annen bil, så er en bil en kompleks mekanisk innretning. Uforutsette feil og driftsstans er alle kostnader som er med på å øke et allerede høyt kostnadsnivå for landets bilister. For mange kan regningsbunken gjøre at man velger bort viktig vedlikehold av bilen. Det er forståelig, men det er en dårlig idé, både økonomisk og sikkerhetsmessig.