SE-DAN: Dette er elbilen Toyota presenterer i 2025, ennå best kjent under navnet Sport Crossover Concept.Alle foto: PETER RAAUM
Kan når de vil:
Her er Toyotas nye sedan-sidesprang
Toyota tar et sidesteg fra boksete SUV-er med skarpe linjer og kraftige kontrastfarger i alle størrelser. Den snasne crossoveren de har på gang, blir et sjeldent unntak fra SUV-ene.
BRUSSEL (Motor): Verdens største bilprodusent skal ha seks elbil-modeller i markedet i løpet av 2026. Innen 2035 skal hele porteføljen til Toyota i Europa bestå av nullutslippsbiler, fem år senere gjelder ambisjonen om karbonnøytralitet for hele Toyotas operasjon i Europa. I 2050 skal det være nullutslipp i bilpark, leverandørkjede og produksjon over hele verden.
Den første delen av den strekningen triller Toyota stort sett i en SUV.
Først med bZ4X de lanserte i 2022 – og en noe mer kompakt versjon de viste nesten samtidig.
Så med by-SUV-en som kommer i 2024, den minste av de seks elbilene de skal ha i 2026. Og før ytterligere to SUV-er (gjett gjerne at de blir store!) lanseres i 2026, smetter altså japanerne inn med et bevis på at de fortsatt husker hvordan en sedan ser ut.
I fronten dominerer en lyktestripe med assosiasjoner til nyeste Crown-modell, men elbilen er uten den markante grillen. Tak, sidestolper, sidespeil (festet i døren) og hjulbuer på konseptversjonen kommer riktignok i en svartfarge som bryter med den grå overflaten, mens innfelte håndtak understreker at dette er et oppdrag med aerodynamikk som sentral kjøreordre.
Og så, hekken!
En delikat miks av runde former og markante linjer deles av en karakteristisk lyslinje – eller kanskje lysbue er et riktigere begrep – som rammer inn hele den elegante bakpartiet.
Kort sagt: dette blir ikke den verste bilen å ligge bak.
Toyota har ikke gitt detaljer om bilen de kaller «Sport Crossover Concept».
– Men den endelige versjonen blir veldig lik den som vi viser frem nå, lover Piotr Pawlak, som er Toyotas Norgessjef.
Annonse
Ingen storselger
Modellen ble vist første gang under bilutstillingen i Shanghai i vår og er forsiktig moderert siden den gang. Bilen lanseres først i Kina i 2024. Europa-versjonen som Toyota presenterte i Brussel sist uke er uten den radar/kamera-løsningen på taket som var på Shanghai-utgaven.
Men om det er stille om centimeter og kilowatt, kommer det saktens noen ord om ambisjonene.
– Dette er ikke en bil som vil oppnå de største salgsvolumene, men det er et alternativ for dem som ønsker seg noe annet enn en SUV, sier Pawlak.
Ifølge årets OFV-statistikk utgjør SUV-ene over 76 prosent av nybilsalget, for Toyotas del er SUV-andelen enda litt høyere.
– Men den er stilig. Veldig stilig, mener Pawlak.
Vitale mål, pris og rekkevidde på Europa-versjonen kommer kanskje ikke før i 2025. Men konkurrenter av ulike størrelser – som Tesla Model 3, Hyundai Ioniq 6 og Volkswagen ID.7 – er her allerede.
SUV-skisser
Parallelt med Shanghai-presentasjonen i vår luftet Toyota en bZ-versjon som het «FlexSpace Concept», med litt mindre jålete design og litt mer tradisjonell hverdagsfunksjonalitet.
Legger du til by-SUV-en som er neste i løypa, følger to biler etter sedan-modellen før Toyota har oppfylt sin helelektriske 2026-ambisjon.
Intet er sagt om disse – utover en tidsplan-skisse frem til 2026 hvor de to siste modellene unektelig har samme, boksete SUV-design som Toyota gjerne sverger til.
En ny versjon av LandCruiser kommer på europeiske veier i 2024, men det er usikkert om vi kan håpe på en elektrisk versjon av denne allerede innen 2026.
Under Tokyo-utstillingen tidligere i høst viste Toyota to elektriske modeller, en snerten sportsbil (FT-Se) og en høyreist SUV (FT-3e). Toyota-toppene ber om å bli trodd på at disse to mer peker retning for mulige løsninger i materialvalg og batteripakker, enn at de vil inngå i en nærstående produksjonsplan.
Annonse
Billigere batterier
Hvis Toyota holder sin annonserte tidsplan, skal konsernet produsere 1,5 millioner nullutslippsbiler i 2026 (inkludert både hydrogen og Lexus) – og så trappe opp til 3,5 millioner i 2030.
Da snakker vi batterielektrisk for om lag en tredjedel av den samlede produksjonen.
Slike volumer krever dramatiske forbedringer i batteriproduksjonen: høyere volumer med større effekt til lavere priser.
Toyota snakker da også betydelig mer konkret om batterier enn om bilmodeller. Per nå er det en plan i flere faser – i 2027 med LFP-batterier til 40 prosent lavere pris enn dagens, i 2028 med faststoffbatterier som skal gi ekstremt hurtig lading og inntil 1000 km rekkevidde etter kinesisk rekkeviddestandard (den vil være nær 800 km etter vår WLTP-standard).
Men, presiseres det samtidig fra Toyota-ledelsen:
Det er bilene i de høyere prisklassene som får den beste ladehastigheten og lengste rekkevidden.