De første versjonene av E-3008 er ventet på norske veier innen sommerhjulene skal på i 2024. Modellen er den første på den helt nye plattformen til Stellantis (Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, Alfa Romeo m.fl.), kalt STLA Medium.
Det betyr at vi får se en rekke større biler fra disse produsentene framover – med firehjulsdrift, høyere ytelser, bedre effektivitet, tilhengervekt og rekkevidde på opptil 700 kilometer.
Allerede i 2024 vil Peugeot vise E-5008, altså den forlengede versjonen av E-3008, slik vi kjenner dagens modeller.
Innstegsmodellen av E-3008 får én motor foran, 210 hestekrefter og forhjulstrekk. Batteriet er på 73 kWt netto, og rekkevidden er på opptil 525 km.
Senere kommer denne versjonen med firehjulsdrift. Da får den i tillegg en motor bak med 110 hester, altså 320 hester totalt. Denne får samme batteripakke og rekkevidde.
Versjonen kalt Long Range får 230 hestekrefter og forhjulstrekk. Denne har et batteri på 98 kWt netto, og en rekkevidde på 700 kilometer.
Ladehastigheten på samtlige er 160 kW. Det blir også mulig med såkalt «vehicle to load» på 3 kW, altså at annet elektrisk utstyr kan drives av bilen.
E-3008 er 4,54 meter lang. Det er fire centimeter kortere enn VW ID.4 og hele 21 cm kortere enn Norges mest kjøpte bil, Tesla Model Y. Sammenliknet med den 3008 vi kjenner i dag, så er den 9,5 cm lengre, 5,4 cm bredere og 2 cm høyere enn dagens. Den har også 5,5 centimeter lengre akselavstand.
Bakkeklaringen er 19,8 centimeter.
Bagasjevolum: 520 liter.
Tilhengervekt: 1200 (forhjulstrekk) og 1350 (firehjulsdrift).
Panoramaskjerm
Vi har tidligere sett enkelte bilder av bilen. Blant annet av den svevende panoramaskjermen på 21-tommer, som følger Peugeots vellykkede i-Cockpit-filosofi.
Det betyr et lite, nærmest rektangulært ratt, og instrumentene over rattkransen. Panoramaskjermen blir standard på GT-modellen av E-3008.
– Endelig kan vi vise helt nye Peugeot E-3008. Dette er den viktigste Peugeot-lanseringen i Norge på mange år. Med den nye plattformen er Peugeot godt i gang med neste generasjon elektriske biler, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.