SKISSEN: Slik ser VW for seg at nye ID.3 vil se ut.

Viser 2. generasjon av elbil-ikonet:

Slik blir oppdatert og oppgradert VW ID.3

Her er skissene av det Volkswagen kaller 2. generasjon ID.3. Motor så den nye utgaven av bilen i VW-hovedkvarteret i går, først i mars får den verdenspremiere.

Publisert Sist oppdatert

WOLFSBURG (Motor): ID.3-teamet tok tre slurker tran før de valgte å definere dette som en ny generasjon av den første modellen i ID-serien.

Endringene er nærmere det bilbransjen oftest definerer som en «facelift», en ansiktsløfting på godt norsk – med justeringer i design og teknologi på en bil som i vitale mål og kapasitet er svært tett på forgjengeren.

Men den er et nytt bevis på at små endringer kan utgjøre store forskjeller:

En redesignet front, med en mindre frontfanger og et helere panser, endelig uten prikkene som var så dominerende i debutmodellens visuelle profil, men stadig ikke like stort som på søstermodellen Cupra Born.

Bilen har fått en hel taklinje i sølv, som ender i en hekk der det nå også er lys i de to lyktstripene nærmest midten, men ennå ingen hel lyslinje som på ID.4 og ID.5.

Mange detaljer

Inne har bilen fått 12-tommers-skjermen fra ID-suvene – med tilvalgsmulighet for den nyeste trafikk- og ruteplanleggingsteknologien som VW introduserte med ID.5.

Læret på rattet er byttet med en ikke-animalsk variant, nye sømmer er kommet i setene og dørkledningen.

De fysiske betjeningsknappene VW-ledelsen har lovet, er ennå ikke på plass, men i bagasjerommet er det nå et nedre rom for lagring av ladekabler som standard.

DEN NYE UTGAVEN: Det to-delte panseret er blitt ett, frontfangeren er mindre, og bilen har fått en langsgående taklinje i sølv over hele kupéen. Samtidig får også standardutgaven lys i det innerste lykteparet bak.
DAGENS VERSJON: Førsteutgaven av ID.3 har en mye kraftigere frontfanger enn den nye, og prikkene over frontfanbgeren og på panseret er nå borte.

GTX-utgave

Bilen kommer i tre nye farger; en lys blå, en ny svart-variant og en ualminnelig smakfull dyp olivengrønn – som blir fargen nylanseringen presenteres med, når den slippes på markedet i mars.

Og, ja, ID.3 kommer som GTX.

Men, nei, den får ikke firehjulstrekk.

GTX-begrepet på ID.4 og ID.5 er i norsk sammenheng synonymt med firehjulstrekk, men i Volkswagen-vokabularet er ikke nødvendigvis betydningen den samme. Så når ID.3 GTX presenteres en gang i løpet av 2023, så er det stadig en bil med bakhjulstrekk.

Det er ikke helt klart om bilen får lengre rekkevidde, for en produksjonsferdig utgave har ennå ikke blitt WLTP-testet, men VW antyder fra egne tester et par prosent i riktig retning – både på lavere forbruk og lengre rekkevidde.

SKJERM FRA STOREBROR: ID.3 får den 12-tommers infotainmentskjermen over midtkonsollen som er i de større ID.4 og ID.5.

Opp i pris

ID.3-varianten som er prioritert i det norske markedet, Pro Limited, har en rekkevidde på 422 km. Importør Harald A. Møller har satset på én utstyrsmodell i håp om å sikre seg bra tilgang på biler til konkurransedyktig pris, for ventelisten er lang.

I det tyske markedet er prisen justert opp vel 5000 euro på innstegsmodellen av nye ID.3, sammenliknet med den første.

Norske priser er ennå ikke klare. Elbilinsentivene endres ulikt i både Tyskland og Norge innen den nye modellen blir klar i bestilling, så det er ikke uten videre gitt at den norske utgaven stiger tilsvarende i pris. Listeprisen på dagens Pro Limited er i Norge 373.400 kroner, eks. frakt og levering.

Prishoppet kommer som resultat av inflasjon og høyere råvarekostnader – men også av høy etterspørsel. Den som bestiller en tysk ID.3 i dag, må belage seg på levering i fjerde kvartal 2023.

Det er en ventetid som er lengre enn Volkswagen har hatt på noen modell tidligere.

Ruglete start

ID.3 hadde en ruglete inntreden på markedet vinteren 2020, først og fremst med store programvareproblemer.

Dét trøbbelet er for lengst borte, nå melder ID.3-eiere om en bil svært nær de høye forventningene den ble møtt med.

For Volkswagen vil den nye utgaven markere et historisk viktig skifte: produksjonen skal starte ved elbilfabrikkene i Zwickau og Dresden, men fra senhøsten 2023 kommer ID.3-produksjon også i gang ved hovedbølet i Wolfsburg.

For en by så preget av bilindustri, og et merke så definert av opphavet i Wolfsburg, vil oppstarten av ID-produksjon i hjembyen være en industrihistorisk hendelse som Volkswagen definitivt ikke vil underspille betydningen av.

Byen Wolfsburg ble etablert i 1938, opprinnelig med navnet Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben. KdF-Wagens inngikk som bil-prosjektet i Kraft durch Freude-programmet til naziregimet på 1930-tallet, Fallersleben var en liten landsby som i dag er en bydel i Wolfsburg. Byen skiftet navn fra Stadt des KdF-Wagens til Wolfsburg ved krigens slutt.

Tjukk tusj

Med elbilproduksjon også ved den gigantiske fabrikken som dominerer dagens Wolfsburg, markerer Volkswagen med sin tjukkeste tusj at elbilen er helt sentral i selskapets videre strategi.

Silke Bagschik, som direktør for salg og marketing for e-mobilitet i Volkswagen, sier det slik til Motor:

– ID.3 er selvfølgelig et veldig viktig medlem av ID-familien, som den første modellen, med alt som var av spenning og gåsehud rundt produksjonsstarten høsten 2019. Vi sendte et klart signal til hele bilindustrien om at vi satser elektrisk med en serie biler – og her er den første. «Tro det eller ei, men vi skal lage denne bilen!» Den var viktig, og vi var modige nok til alltid å vise den side ved side med Golf og bobla – som en arvtaker.

– På rekordtid, mindre enn fire år, laget vi en helt ny plattform, helt ny teknologi, helt nytt design. Det tok oss en krise å utvikle denne bilen, så jeg husker den meget godt, sier hun – med en latter for å forsterke sitt understatement.

Hele Volkswagen-konsernets elbilsatsing sprang ut av dieselskandalen som i 2014 og 2015 rystet konsernet i dets grunnvoller.

DEN FØRSTE: Silke Bagschik ved den første ID.3-modellen som ruller av samlebåndet i Zwickau 4. november 2019.

I VW-hjertet

– Det var en veldig krevende tid, men teamet viste at det var mulig. Normalt ville man ventet lengre før den ble lansert, men det var en sterk vilje til å få bilen på veien. Den kjørte utmerket og opptrådte bra, bortsett fra programvare-tilfellene. Vi laget en egen kundeklubb, var åpne om at det var forbedringer som måtte gjøres med programvaren, men sa «la oss løse dette sammen» til kundene. Siden den gang har vi jobbet mye med programvaren, bilene som kommer nå har de tredje versjonen. Og vi ser nå at vi er på et nivå som er OK.

– Hva var produksjonsmålet den gangen?

– Jeg mener vi satte et mål om rundt 500 i uka. Vi var ganske sikre på at vi kunne selge dem, men det var ikke produksjonskapasitet ledig til mer.

– Ventetid på nesten ett år nå, skyldes den databrikkemangel eller etterspørsel?

– Mye av det er etterspørsel, for vi begrenset produksjonen av de rimeligste versjonene da databrikkemangelen var på sitt mest utfordrende. Men vi håper å få opp produksjonen igjen, vi leter etter nye fabrikker.

– Hva vil produksjon i Wolfsburg bety?

– Det er i hvert fall et signal til Wolfsburg, om at elektriske biler nå fremover er i selve hjertet av Volkswagen. Vi er på en endringsreise, snart vil elbilene utgjøre majoriteten av produksjonen. For du kan ikke gjøre noe som går til kjernen av Volkswagens virksomhet, uten at det skjer i Wolfsburg.

Den store fordelen

Nye ID.3 viser hvordan Volkswagen nå begynner å høste av stordriftsfordelene de forventet, av å produsere en hel flåte elbiler med utgangspunktet i samme grunnarkitektur, MEB-plattformen – som er utgangspunktet for konstruksjonen av alle bilene i ID-serien (og Skoda Enyaq, Cupra Born og Audi Q4 e-tron, blant annet).

For én ting er at stordriftsfordelene i seg selv senker kostnadene bare ut fra volum. På et annet nivå gir det mulighet for å bygge bedre biler raskere.

– For oss som jobber med ID.3, er det en kjempefordel at vi kan plukke oss funksjoner og komponenter som er blitt testet og utviklet for ID.4 og ID.5. Den nye informasjonsskjermen er ett eksempel fra ID.5, det vil tas et steg videre når vi i 2024 bytter den ut med løsningen som først skal testes og presenteres i ID.7 [den elektriske Passat-modellen, red.anm.], sier Claas-Lennard Stoehr, som er en av flere produktansvarlige i ID.3-teamet, til Motor.

– Det er en overordnet ambisjon for Volkswagen å bringe hele ID-familien tettere sammen. Alt som er fungerer bra på én modell, kan tas inn på de andre, sier han.