Flere elektriske Renault 5 kan i disse dager observeres på vinterveiene rundt Arvidsjaur i Lappland, nord i Sverige.
Det vil si, det skal skarp fagkunnskap til for å observere noe mer enn en ganske vanlig Renault Clio.
Men kommer man nær nok, så hører man godt lyden av ingenting. Altså av en elmotor. Og trolig stusser man litt over noen påklistrede hjulbuer, og at Clio-karosseriet er litt for kort for akselavstanden.
Renault 5 Electric vises offisielt i 2024. Og nå er ni prototyper ute på prøve i det virkelige liv. Som i Lappland, i minus 30 grader. Eller på et av Renaults store testanlegg i Lardy i utkanten av Paris, eller i Aubevoye i Normandie. På sistnevnte sted er det ulike typer terreng og øvingsbaner på til sammen 60 kilometer.
Jérémie Coiffier, leder for utviklingen av Renault 5, sier følgende:
– Selv om det er tidlig, så er testkjøringene en klar indikasjon på at Renault 5 får klassens beste ytelser.
Annonse
Gjenskapt ikon
Ambisjonen er med andre ord å overgå en av de mest kjøreglade bilene som finnes, Mini Cooper SE. I likhet med Renault 5, et ikon gjenskapt i tidsriktig batterielektrisk versjon.
Vi synes også Peugeot e-208, med sitt lille ratt og kvikke respons, hører hjemme i denne konkurransen.
Klasseledende
Renault 5 er første modell ut på en plattform kalt CMF-B EV. 70 prosent av denne deles med fossilbiler som Clio og Captur, mens resten er finjustert til batterielektriske drivlinjer.
Sammenliknet med velkjente Renault Zoe, blir motoren i Renault 20 kilo lettere. Og en ny batteriarkitektur med færre moduler, gjør batteriet 15 kilo lettere.
En avansert multi-link bakaksel skal ifølge Renault bidra ytterligere til at nykommeren får klasseledende kjøreglede.
Annonse
Rekkevidde
Lengden på 390 centimeter er litt over en todørs Mini (385 cm), men vesentlig under Peugeot e-208 (405 cm), som i likhet med Renault 5 har fire dører.
Øvrige – og enda mer spennende – spesifikasjoner er ikke klare. Men trolig kommer den med to batteripakker – på henholdsvis 40 og 52 kWt. Den siste skal gi en antatt rekkevidde på drøye 40 mil. Motoreffekten anslås til rundt 135 hester.
Renault-sjefen Gilles Le Borgne har tidligere uttalt at bilen må ha en startpris på 20-25.000 euro – cirka 230–280.000 norske kroner – for å være konkurransedyktig.