Torsdag viste VW fram konseptbilen ID. CODE under bilmessen i Beijing. Den er 22 cm. større enn dagens ID.4, i konseptform finnes den som fireseter med et tydelig luksuspreg – men den viser designretningen for merket.
Innen 2030 skal VW ha 16 ulike ID-modeller på markedet. I Norge kjenner vi foreløpig til fem: ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 og ID. Buzz.
Det er en opplagt grunn til at bilen presenteres her og nå: Den skal først og fremst appellere til kinesere, altså til verdens største bilmarked. Og – som alltid i bilverden – helst til yngre generasjoner.
VW vil prøve å menneskeliggjøre bilen, blant annet ved hjelp av kunstig intelligens, ulike animasjoner, og en avatar som dukker opp i sidevinduet på førersiden og forteller deg hvordan været og trafikksituasjonen er. Og altså – blinkingen med de smale frontlyktene.
Annonse
Bilen tar avgjørelsene
– Vi ønsker å gi den en varm, menneskelig touch. Den er ikke robotaktig og kald, sier Volkswagens designsjef Andreas Mindt til Autocar.
Modellen er også klar for selvkjøring på nivå fire. Det vil si at bilen kan ta alle avgjørelser selv, fra kjøreturen starter til den er ferdig, men overvåket av sjåføren.
Allerede klart
– Selvkjøring er ikke lenger et fjernt fremtidsscenario, men noe som nærmer seg. Dette er teknologi og kjøretøy som allerede kjører på offentlige veier i europeiske storbyer, sier Stian Blindheim, kommunikasjonssjef hos Volkswagen-importør Møller
Han henviser blant annet til et testområde i Hamburg, der flere ID. Buzz går som robottaxier. Her kan man bestille bilen til å hente seg, og bli kjørt til en valgt adresse av den selvkjørende bilen.