STOR SMÅBIL: Med godt over fire meter i lengden og et bagasjerom på 380 liter beveger Skoda Fabia 2021-modell seg over i kompakbilenes rekker.

Nye, større Fabia klar:

Skoda-storselger blir ny – og lover 900 km rekkevidde

Skoda har vært merket som fortsatt klarer å selge mange fossildrevne biler, selv her i Norge. Det spørs likevel om ikke nye Fabia kommer på overtid.

Publisert

Som sine søsken VW Polo og Seat Ibiza kommer nye Fabia på VW-konsernets spesialtilpassede versjon av dem modulære plattformen, MQB A0. Det vil si at bilen har en grunnarkitektur som gir god fleksibilitet.

Den nye bilen er større enn forgjengeren, trolig også romsligere enn de to nevnte småbilene. I hvert fall er bagasjerommet stort: 380 liter blir lovet, et volum som er i størrelsesordenen til klassen over.

Bilen er også utstyrt med en lang rekke klassiske Skoda-løsninger – som egen mobillomme, USB C-uttak i speilet, paraply i døren og lignende. Den kommer nettilkoblet og har det siste av sikkerhets- og underholdningssystemer.

Fabia er solgt i over 4,5 millioner eksemplarer de siste 20 årene, hvorav nær 20.000 er handlet i Norge.

Langt på en tank

Men glem både elektrifisering og diesel:

Dette er en ren bensinbil.

Vel å merke med lavere utslipp enn forgjengeren, og med valg mellom fem bensinmotoriseringer, fra 65 til 150 hk. Fire av dem er variasjoner over den 3-sylindrede 1,0-liters motoren med 65, 80 og 110 hk. Den femte er den 4-sylindrede Evo-motoren på 1,5 liter med 150 hk.

Med mer effektiv motor og større bensintank (50 liter i stedet for 40), kan nye Fabia med den tresylindrede bensinmotoren med 110 hk skilte med en rekkevidde på hele 900 km på én tank.

Og vis oss den elbilen som klarer det i dag!