DEN HELE LINJEN: Ioniq 6 er uvant Hyundai-kost, men sklir inn i den kommende bølgen av sedan- og kombikupé-modeller.Foto: HYUNDAI
Hyundai slipper Ioniq 6:
Sjekk detaljene som gir elbil-perlen ekstra rekkevidde
Alt ligger i detaljene, både djevelen og rekkevidden. Hyundais sjefdesigner Simon Loasby viser Motors lesere de små tingene som gjør luftmotstanden mindre og rekkevidden lengre på nye Ioniq 6.
PS: Oppdatert 7.10.2022 med endelig rekkeviddetall
LONDON (Motor): I flere år har Hyundais Prophecy-modell vært et av bilindustriens «bare-vent»-prosjekter, et design-drops som skulle befeste koreanernes posisjon som en av verdens ledende bilprodusenter.
IONIQ 6
Pris: Ubekreftet (trolig 600.000 kr pluss).
Rekkevidde og forbruk: 614 km/14,3 kWt/100 km (bakhjulstrekk) og 583 km/15,1 kWt/100 km. Standard Range-utgaven har forbruk på 13,9 kWt/100 km.
Lanseringsdato: Ubekreftet (trolig høst 2022).
Lengde/høyde/bredde: 4855/1495/1880 mm.
Akselavstand: 2950 mm.
Overheng: 850 mm foran/1055 mm bak.
Like designmessig frimodig som Ioniq 5; like elegant skulle Prophecy markere neste fase i Hyundais elbil-satsing.
Nå er karamellen pakket ut.
I konseptformatet var Prophecy uten B-stolpe (midtstolpen mellom for- og bakseter som bakdørene oftest er hengslet i), der farger og materialvalg styrket inntrykket av å klyve inn i en romslig lounge.
Det var som å stige inn i selve fremtiden.
Dessverre overlevde ikke finessen siste budsjettrunde, for biler uten B-stolpe må lages mye stivere. Det koster vekt og penger. Produksjonsutgaven har derfor ingen lounge, men B-stolpe og en tradisjonell kupé. Og navnet er endret til Ioniq 6.
Men dette er fortsatt en oppsiktsvekkende lekker bil, inspirert av 1930-tallets Streamliner-design, en art deco-retning med nedstrippet ornamentikk og renere linjer. Og overdrysset med den digitale byggeklossen som har fulgt utviklingen fra det første TV-spillet til dagens Mindcraft, pikselet.
– Hvor mang …? spør vi om noe Simon Loasby er nærmest sprekkeferdig klar på:
– 726 stykker!
Men mer om pikslene senere. Ioniq 6 er først og fremst lekre linjer.
Små ting, store forskjeller
Batteristørrelse, forbruk og rekkevidde har gjort bilindustrien nesten manisk opptatt av luftmotstand. Knapt en ny elbilmodell lanseres uten en liten messe om luftmotstandskoeffisienten, og bortsett fra pikslene er det ingen ting sjefdesigner Loasby forretter mer begeistret om enn dette tallet som indikerer luftmotstanden.
Hyundais første elbil, Ioniq (som ble lansert i 2016), hadde imponerende 0,22 – lenge før dette var en faktor som ble vektlagt (av andre grunner hadde den likevel beskjeden rekkevidde). For prisbelønte Ioniq 5 var ikke koeffisenten bedre enn 0,29.
– Det er ingen tvil om at en lavere luftmotstandskoeffisient gir mindre rekkeviddetap, så dette er en prosess hvor vi hele tiden leter etter helt ørsmå forskjeller for å trykke tallet ned så langt vi klarer, sier Loasby.
På oppfordring viser han seks eksempler på de helt marginale elementer på Ioniq 6 som har betydning i denne sammenhengen:
Noen av disse tingene kan fremstå som selve definisjonen på ubetydelighet. Men Loasby forsikrer at det er slike små ting som er målt, endret, målt, korrigert og målt igjen.
Summa summarum, en luftmotstandskoeffisient på 0,21.
Annonse
Ingen millionbil
Bilens WLTP-rekkevidde er 614 km for bakhjulstrekkeren, mot 583 km for bilen som har firehjulsdrift. Bilen er bygd på samme plattform (E-GMP) og med samme batteripakke som Ioniq 5. Prismessig ender den nord for momsgrensen, dog uten at Hyundai kommer til å teste ut stemningen i helt nye prissegmenter.
– Dette er ikke en millionbil, sier Øyvind Lillestrøm Knudsen, produkt- og PR-manager i Hyundai Norge.
For en menighet som har pleid å ha med både «praktisk», «verdi» og «nytte» i aftenbønnen, kan den være pirrende nok.
– Vi regner med at den vil selge bra, men ikke Ioniq 5-bra, sier Knudsen.
Kanskje vil Loasbys minimalistiske linjer heller vekke oppmerksomhet utenfor Hyundais tradisjonelle kjøperskare.
Tradisjon
For 37 måneder siden satt Loasby og teamet hans med et blankt ark.
– Hvordan finne en form som både fungerer og engasjerer? Vi skulle ikke gjøre det typiske. Og vi skulle ikke gjøre en ny Ioniq 5, som vi var helt overveldet over responsen på. Vi ble enige om en ambisjon hvor vi viste den andre enden av skalaen, vi ønsket oss en bil folk snur seg etter på gata og sier «så du den?».
Svaret fant de i 1930-tallets streamliner-design, krydret med tre førende premisser:
En klasseledende akselavstand som gir romslighet i kupeen (2950 mm er fem cm kortere enn Ioniq 5).
Bærekraft i materialvalg (også her bygger Hyundai på samme konsept som Ioniq 5, og, ja, gulvmattene er laget av gamle fiskegarn).
Og så pikslene, i alt fra lys til knapp-åpninger, som ikke bare signaliserer at det er en Ioniq du ser, men også hilser til koreansk tradisjon. Pikselet er identisk med en av de 19 konsonantene i Hangul-alfabetet fra 1443, med samme uttale som vår «m».
Annonse
Korea-sjakk
Simon Loasby var med de siste to årene av Ioniq 5-utviklingen, nå har han hatt ansvar for Ioniq 6, på arbeidslisten frem mot lansering i 2024 står Ioniq 7. Hyundai modellsorterer sine sedan-modeller med partall og SUV/crossovere med oddetall.
– Tenk gjerne på bilene våre som sjakkbrikker. De ser ulike ut og har ulike oppgaver, sier Loasby – og sjakk-definerer disse tre modellene slik: 5 som et tårn, 6 som en løper og 7 som en konge.
Den siste kommer også til å få en kraftfull grill, ganske ulikt de to foregående.
– Og den grillen blir fylt med sensorer og lidarer. Ioniq 7 kommer som en bil med selvkjøringsteknologi for nivå 3, men er designet for nivå 4, sier Loasby.
Kameraspeil
Ioniq 6 er derimot designet med den hele linjen i tankene. Modellen som nå vises frem, står på kraftfulle 20-toms dekk (245/40 R20), den blir å få med 225/55 R18 også. Den vises også med kameraspeil, som blir en tilvalgsmulighet (og vil redusere luftmotstandskoeffisienten med 0,05 ...), med kameravisning i ytterkantene av et ellers minimalistisk førermiljø.
Antallet knapper er redusert til et minimum, logoen på rattet er byttet ut med fire piksler som indikerer ladestatus eller stemmevolum, og midtkonsollen er flat på toppen så du har et bord til PCen om du vil jobbe mens du lader.
Bilen har ikke panoramatak, men soltak som tilvalg.
Og en svart kontrastlinje løper nederst på karosseriet, hele veien rundt.
– Det er rett og slett for at ikke bilen skal se ut som en banan, sier sjefdesigner Simon Loasby.