Og det er omtrent midt i det samme smørøyet som de argeste tyske premiumkonkurrentene BMW og Audi ligger med elektriske SUV-er som har WLTP-tall godt over 500 km.
EQE SUV kommer med to motoriseringer:
350 4MATIC med WLTP på 549 km, nettobatteri på 89,0 kWh og startpris på 882.625 kroner.
500 4MATIC med WLTP på 550 km, nettobatteri på 90,6 kWh og startpris på 953.625 kroner.
Rekkevidden er redusert om lag en mil fra Mercedes' opprinnelige ambisjoner, men er stadig i nabolaget av Audi Q8 e-tron 55 (startpris 834.000 kroner og rekkevidde rundt 530 km) og BMW iX xDrive50 (startpris 923.500 kroner og WLTP-rekkevidde fra 587 km).
EQE SUV kommer i AMG-utgave for begge de to modellene som tas inn i Norge, men prisene på disse er ikke klare.
En bakhjulsdrevet 350+ er ikke aktuell for Norge.
Mercedes åpner for bestilling av EQE SUV i februar, og venter at de første bilene er på veien i sommer.
EQE SUV er den nest største i EQ-serien til Mercedes, med en startpris vel 400.000 under toppmodellen EQS SUV.
Det er også den nest siste. Bare en elektrisk G-klasse gjenstår nå før Mercedes har komplettert første generasjon av sin elbil-flåte. En EQG er ventet i 2024.