I NORGE: EQE SUV lanseres nå, her en AMG-utgave i Diamond White metallic.

Salgstart for ny Mercedes:

Her er prisen på den nest største i EQ-serien

Billig kunne det aldri bli, men da Mercedes Norge hadde regnet ferdig, endte startprisen på nye EQE SUV ganske som ventet – tett på 900.000.

Publisert

Og det er omtrent midt i det samme smørøyet som de argeste tyske premiumkonkurrentene BMW og Audi ligger med elektriske SUV-er som har WLTP-tall godt over 500 km.

EQE SUV kommer med to motoriseringer:

  • 350 4MATIC med WLTP på 549 km, nettobatteri på 89,0 kWh og startpris på 882.625 kroner.

  • 500 4MATIC med WLTP på 550 km, nettobatteri på 90,6 kWh og startpris på 953.625 kroner.

Her er vår tidligere omtale av bilen, som Motor som eneste norske medium skal testkjøre senere denne måneden.

Rekkevidden er redusert om lag en mil fra Mercedes' opprinnelige ambisjoner, men er stadig i nabolaget av Audi Q8 e-tron 55 (startpris 834.000 kroner og rekkevidde rundt 530 km) og BMW iX xDrive50 (startpris 923.500 kroner og WLTP-rekkevidde fra 587 km).

Ikke bakhjulsdrift

EQE SUV kommer i AMG-utgave for begge de to modellene som tas inn i Norge, men prisene på disse er ikke klare.

En bakhjulsdrevet 350+ er ikke aktuell for Norge.

Mercedes åpner for bestilling av EQE SUV i februar, og venter at de første bilene er på veien i sommer.

EQE SUV er den nest største i EQ-serien til Mercedes, med en startpris vel 400.000 under toppmodellen EQS SUV.

Det er også den nest siste. Bare en elektrisk G-klasse gjenstår nå før Mercedes har komplettert første generasjon av sin elbil-flåte. En EQG er ventet i 2024.