– Som rallyfører har jeg alltid drømt om å sette en verdensrekord, men jeg ville aldri ha gjettet at det ville skje på denne måten, sa Brendan Reeves etter å ha slått den tidligere rekkevidderekorden for en hydrogenbil i en Hyundai Nexo.
Rekorden ble satt nylig i Australia der Reeves startet opp med full tank og forseglet tanklokk fra Melbourne med kurs for Broken Hill, en gruveby drøyt 83 mil inn i der australske innlandet og videre til det lille tettstedet Silverton, mest kjent fra filmen Mad Max 2 fra 80-tallet.
Da hadde Reeves passert Silverton med god margin og i alt tilbakelagt 887,5 kilometer i henhold til bilens trippteller. Gjennomsnittshastigheten var 66,9 km/t.
Rekkevidden Hyundai selv oppgir er 666 km i henhold til WLTP-målingene.
Første varsel om å tanke kom da det fortsatt var 200 km rekkevidde igjen. Varsellampen hadde begynt å blinke etter 796 km, da det fortsatt var ni mil igjen.
Brukte rallyteknikk
Hyundai Australia informerer at avstanden ifølge GPS-målingen var 903,4 km og ifølge Google maps 905 km, men at de forholdt seg til bilens egen måling.
Uansett betyr det at den tidligere rekorden på 778 km, satt av den franske flygeren Bertrand Piccard i 2019 mellom Sarreguemines og le Bourget, også da i en Nexo, var grundig slått.
Underveis hadde bilen brukt 6,27 kg hydrogen, hvilket gir et snittforbruk på 70,6 gram per mil. Bilen tilbakela altså 141,5 km per kilo hydrogen.
Annonse
Renset luften
Ifølge Hyundai hadde bilen dessuten renset 449.100 liter luft underveis, noe som skal tilsvare det 33 voksne personer puster i løpet av et døgn.
– For å kjøre så økonomisk som mulig benyttet jeg meg av teknikker både fra rallykjøring - som å ha blikket så langt fremover som mulig - og fra erfaringen jeg har med å kjøre lastebil så effektivt som mulig, som jeg lærte av faren min, forklarer Brendan Reeves.