Fem ulike tester av elbiler med takboks, ender med samme konklusjon: Hastigheten er mest avgjørende for forbruket – og dermed rekkevidden.
Under 80 km/t er utslaget lite, rundt tommelfingerregelen på 10 prosent. Men du kan fort trekke fra 15 mil om du kjører i 110 km/t i stedet for 80 km/t.
I april 2022 kjørte NAF to identiske Polestar 2 Long Range under vinterversjonen av verdens største elbiltest. Den ene hadde takboks og 170 kilo tillegg.
Forskjellen i forbruk var på åtte prosent. Men altså med gjennomsnittsfart godt under 70 km/t. Skal man ha optimal rekkevidde under de tyngste feriedagene, kan det være fornuftig å legge ruten til veier med lavere hastighetsgrense.
I april samme år testet svenske Vi Bilägare forbruket på en Hyundai Ioniq 5 med og uten takboks i 110 km/t. Forbruket økte med 23 prosent, og rekkevidden ble redusert fra 317 til 258 km.
Med originalmontert lastestiv, men uten takboks, økte forbruket med fem prosent.
Annonse
15 mil rekkeviddetap
Elbilforeningen har også gjort tilsvarende tester. Med en Skoda Enyaq iV80 målte de rekkeviddetapet på samme strekning med og uten takboks, og i tre ulike hastigheter:
Med andre tall: En fartsøkning fra 80 til 110 km/t gir en rekkeviddereduksjon på 150 km.
Nyttelast og takboks
Elbilforeningen har også sammenliknet en Model Y og en Polestar 2 med maks nyttelast – med og uten takboks – i 80 km/t.
Med maks nyttelast økte forbruket med henholdsvis 10 og 7 prosent på de to modellene, sammenliknet med da det kun var sjåfør i bilen.
Med takboks derimot, økte økte forbruket på Model Y med 30 prosent, altså en tredels rekkeviddereduksjon. Strømforbruket på Polestar økte med 16 prosent.
En femte test med takboks, foretatt av NAF på en VW e-Golf i 2019, viste et økt forbruk på 19 prosent i en landeveisløype med hastigheter fra 80 til 110 km/t.