NORGESBILEN: Tesla har levert ut nær 8000 Model Y i mars.Foto: PETER RAAUM
Rekordtall bryter trenden:
Rykteflom om prishopp for Tesla Model Y
Tesla Model Y redder norsk bilbransje fra historisk svake registreringstall, men ryktene svirrer om at Tesla forbereder prishopp på den populære modellen i kommende kvartal.
Norske bilimportører må tilbake til før 2010 for å finne et førstekvartal som er like stusselig som inngangen på 2023. Men i realiteten er det bare én fattig modell som gjør at ikke bransjen nærmer seg en halvering av de tallene vi har blitt vant til å se de siste årene.
Tesla Model Y har en markedsandel i mars på 40,8 prosent, ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), en forbløffende andel i et bilmarked hvor det tross alt ble nyregistrert 227 forskjellige modeller.
Samtidig fortsetter tallene for bensin- og dieselbiler å falle – til henholdsvis 1,0 og 1,7 prosent av totalmarkedet.
Men de nye registreringstallene skjuler to momenter som utfyller bildet – eller rettere, bare gjør det enda mer uoversiktlig.
Avgiftsendringene fra nyttår fremskyndet et så voldsomt antall registreringer at ettereffektene vil prege årets tall til langt ut på høsten.
Tesla introduserte et plutselig, globalt priskutt på Model Y som svar på økt salg fra kinesiske konkurrenter, og det er ingen tvil om at prisreduksjonen har hatt dramatisk effekt også på registreringstallene i Norge.
Tesla varsler naturlig nok ingen ting om kommende prisendringer, verken opp eller ned, før de faktisk innføres.
Men på nettforumene har ryktene lenge gått om at prisene vil bli justert opp igjen fra 1. april. Om det er en aprilspøk eller om prishoppet faktisk kommer, gjenstår å se.
For samtidig som forumpraten går, mener en av USAs ledende bilbransjeanalytikere at det er grunn til å vente ytterligere prisreduksjoner. (Du kan lese mer om det lengre ned i saken).
Hva som eventuelt skjer med det norske bilmarkedet, er antagelig mer forutsigbart. Uten Model Y, vil fallet tilta – i det korte bildet. Bransjeaktører Motor har snakket med, er mildt sagt usikre på når det vil normaliseres, samtidig som flere påpeker at det elbildrevne norske markedet har vært uvanlig sterkt de siste årene.
Det samlede registreringstallene til OFV for årets tre første måneder var torsdag på 27.151, med én rapporteringsdag igjen, en nedgang på omlag 15 prosent fra samme periode i fjor.
Annonse
Selger godt
Mars-tallene viser at Tesla Model Y er modellen med suverent flest registreringer, 7445 betyr en markedsandel på ekstreme 38,4 prosent.
Men det er flere modeller norske kjøpere har ventet lenge på, som omsider har kommet ut fra butikkene i brukbart volum.
Toyota har levert 1076 av sin bZ4X, en andel på 5,6 prosent.
Også Volvo fortsetter med høy utleveringstakt på sin XC40, med 933 biler og en markedandel på 4,8 prosent i mars.
For Volkswagen fortsetter ID.4 å selge stabilt bra, med kombinerte tall for ID.4 og ID.4 GTX på 675 biler, en andel på 3,5 prosent. ID.3 i fornyet versjon har 603 registreringer i mars, noe som gjør den til femte mest registrerte modell, med en andel på 3,1 prosent.
Nissan fortsetter ufortrødent med sine Leaf-leveranser. Fortsatt er en av 50 nye biler i Norge en Leaf, noe som gir den åttendeplassen på statistikken for 1. kvartal. Den takter faktisk sjuende best i mars, plassert mellom Tesla Model 3 og Skoda Enyaq på listen.
Andre sliter med å finne nye kunder – delvis fordi leveransene er påvirket, delvis fordi interessen i sisteleddet har roet seg litt.
Audi og Kia har nedgang i 1. kvartal på over 60 prosent, Polestar og Porsche er ned over 80 prosent, mens kinesiske nykommere som Xpeng og Hongqi er på 12 registreringer til sammen hittil i år.
For begge disse merkene er det nyheter på gang som vil påvirke interessen:
Xpeng venter på lansering av G9, Hongqi forbereder utrulling av sin E-HS9 med en større batteripakke.
Annonse
Nye priskutt?
Uansett er det Tesla som stjeler overskriftene om bilsalget, både i Norge og ute i verden.
Selskapet leverte 422.875 biler i 1. kvartal, omlag 17.000 mer enn i samme periode i fjor.
Barclays-analytiker Dan Levy skriver i en analyse at priskuttet som kom i januar, først i Kina og deretter i Europa og USA, har stimulert etterspørselen.
Han legger til at banken venter ytterligere priskutt som svar på de makroøkonomiske utsiktene og responsen fra mange av Teslas hardeste konkurrenter.
Selv om prisjusteringene spiser godt av Teslas marginer, har aksjemarkedet reagert meget positivt på grepet. Selskapets aksjeverdi er opp nesten 60 prosent hittil i 2023.