MANGLER VALG: RJ Scaringe bak rattet på den første Rivian-modellen som produsert.

Rivian-gründer om elbilmarkedet:

– Uheldig at alle skal kopiere Tesla

– Elbilmarkedet lider under ekstrem mangel på valgmuligheter, sier Rivian-sjefen R.J. Scaringe. Han er lei av at så mange produsenter kopierer Tesla.

Publisert Sist oppdatert

Det lugger i elbilmarkedet, og bransjens hovedkonklusjon er at publikum ikke er klare for elektriske biler. Men gründeren bak Rivian – et av USAs mest spennende bilmerker – mener den konklusjonen er helt feil.

R.J.Scaringe var nylig gjest på podcasten Decoder hos nettsiden The Verge, der han stilte en helt annen diagnose.

– Det er skapt et veldig skjevt bilde av hva som skjer med elbilmarkedet. For dette markedet vokser, det har bare vært en periode hvor det ikke vokser like raskt som før. Mange konkluderer da med at det ikke er særlig etterspørsel etter elbiler, særlig skjer det blant dem som har laget elbiler som ikke gjør det noe bra. Men den viktigste grunnen til nedbremsingen er at det er en ekstrem mangel, virkelig ekstrem, på valgmuligheter, sier Scaringe.

Svært ofte står kundenes mellom en Tesla og noe som ser ut som en Tesla, om vi skal tro Scaringe.

RIVIAN-SJEF: R.J. Scaringe (R.J. for Robert Joseph, om du lurte)

Rene kopier

– Hvis du vil bruke 50.000 dollar (tilsvarende ca. 550.000 kroner) på en elbil, så vil jeg påstå at du har veldig, veldig få gode produkter å velge blant. Tesla Model 3 og Model Y er svært overbevisende, utmerkede produkter, men de har virkelig ikke mye konkurranse, hevder Scaringe – og fortsetter:

– Bilene som prøver å konkurrere mot dem – uten å nevne navn – er oftere rene kopier i form, innpakning og størrelse. De har ikke Tesla-brandet, men profilen er nesten identisk. Mange ting er nesten på millimeteren som hos Tesla, men bilen presterer marginalt dårligere.

– Det er ironisk at vi på grunn av Teslas suksess, har fått konkurrenter som skal sees og føles som en Tesla. Det er veldig ulikt tradisjonen til bilene med forbrenningsmotor, hvor du har hundrevis av valg, masse merker og en rik variasjon av form og løsninger, sier han.

Ingen Tesla-kritikk

– Det vi ser skjer på elbilmarkedet skyldes mangelen på alternativer. Jeg tror vi har et marked som er ganske mettet med Teslaer, der kundene stadig oftere stiller seg på sidelinjen og venter, sier Scaringe.

Han understreker at uttalelsene ikke skal tolkes som kritikk av Tesla.

– Jeg vil ikke påstå at Model Y ikke er en bra bil, snarere tvert imot, det er en rå bil. Jeg har hatt en selv. Jeg mener bare at vi trenger mer variasjon. Det er en enorm latent etterspørsel blant folk som bare venter på biler med formen, innpakningen, merkevaren og utseendet som får dem til å skifte fra en bil med forbrenningsmotor, sier R.J.Scaringe.

Sjekk bildekarusellen med Rivians neste modell under:

Storlansering

Selskapet Rivian ble etablert i 2009, men først i 2017 viste de frem sine første modeller, to biler som året etter fikk nye navn og ble presentert for offentligheten under Detroit-utstillingen: pickupen R1T og SUVen R1S. Begge kom på veien med de karakteristiske vertikale frontlyktene – og elektrisk drivlinje. 

Rivian har vært i økonomisk ruskevær flere ganger siden de første bilene ble lansert, men tidligere i år inngikk Volkswagen en avtale om å investere nærmere 60 milliarder kroner i det amerikanske selskapet.

Nå forbereder Scaringe og Rivian lanseringen av det trolig blir deres første volummodell, den mellomstore SUVen R2.

– Det skal virkelig ikke være en bil som ligner på Model Y, Den kommer til å konkurrere på pris. Og har en veldig lik størrelse, den er bare ørlite kortere. Men det er absolutt ingen kopi av Model Y, lover R.J. Scaringe.