BLANDA DROPS: Emblème vises med batteri og hydrogentank.

Følger Toyota og BMW:

Renault viser ny hydrogenbil på Paris-utstillingen

Med shooting brake-modellen Emblème mener Renault at de kan produsere en bil som reduserer livsløpforbruket av CO2 med over 90 prosent, sammen­liknet med en fossilbil.

Publisert

Konseptmodellen skal vises frem på Paris-utstillingen kommende uke.

Mens en Renault Megane E-Tech er beregnet å ha et CO2-utslipp på vel 25 tonn fra vugge til grav, halvparten av en tilsvarende fossilbil, skal Emblème nøye seg rundt fem millioner, hevder Renault.

Emblème er en elektrisk hydrogenbil – med et 40 kWt batteri for hverdags­kjøring og en hydrogentank på 2,8 kg for langdistanse. Bokstavelig talt litt av hvert, kan man si, ettersom elbiler i denne klassen gjerne har batterier på rundt 80 kWt og en hydrogenbil som Toyota Mirai kommer med hydrogentank på 5 kg.

Lettvekter

«Emblème tilbakelegger en distanse på 1000 km like raskt som en bil med forbrenningsmotor», hevder Renault – som da legger inn to kjappe depotstopp for å fylle hydrogen.

På en snaut 80 mil lang tur fra Paris til Marseille vil hydrogen stå for 75 prosent av drivstofforbruket, eksemplifiserer Renault.

Selskapet har ikke gitt noen konkrete signaler på om – og eventuelt når – bilen kommer i produksjon.

Bilen skal ha en vekt på beskjedne 1750 kg. Konseptmodellen er 480 cm lang og har 290 cm akselavstand. 

Med det aerodynamiske shooting brake-designet skal den 152 cm høye bilen ha en luftmotstandskoeffisient på 0,25 cd.