Det betyr farvel til Zoe, som kom på markedet i 2013 – og som ble kraftig fornyet i 2019.
Fikk ros
Zoe har langt på vei vært ankerfestet til Renault på det norske markedet i mange år, med en 10. plass på nybilregistreringene så sent som i 2018. Motor har også testet bilen, med solide resultater. Men det var altså før den famøse krasjtesten hos Euro NCAP.
Men nå er det slutt.
Annonse
Siste mulighet
– Zoe vil fortsatt være en del av modellutvalget vårt, og den vil stå i våre prislister. Men vi ser for oss at 2022 er siste år det er mulig å bestille denne, bekrefter Roger Andersen, PR- og markedsdirektør i Renault, overfor Motor.
Han avviser at det har noen sammenheng med den ferske fiaskoen i krasjtesten.
– Det var selvsagt et nedslående resultat, men det har ikke påvirket vårt valg. Vi ønsker primært å satse på den nye generasjonen elbiler fra Renault, sier Andersen.
Annonse
Arvtakeren til Zoe
Da sikter han blant annet til retroversjonen av legendariske Renault 5, som skal komme i produksjon senest om to år. Renault kan også garantere at den endelige produksjonsbilen vil ha 90 prosent av delene fra konseptbilen du her ser bilder av.
– Dette blir arvtakeren til Zoe, sier Andersen.
Renault har også vist skisser av en modell som kan minne om en annen klassiker, Renault 4. Det blir altså en praktisk, elektrisk bil som vi passe en mindre familie.
En storebror til Megane E-Tech er også på gang. Denne vil være på størrelse med Nissan Ariya og de øvrige modellene i den viktige klassen av elektriske familiebiler som VW ID.4, Skoda Enyaq, Hyundai Ioniq 5 og Kia EV6, for å nevne noen.
Renault og Nissan deler som kjent både plattform og en hel rekke andre komponenter.