RETRODRONNING: Her er elektriske Renault 4 på scenen, på veien i 2025.

Renaults neste elbil:

Setter pluggen i minne­boka med ny Renault 4

Ikke før Renault har klødd enhver med snev av bilhukommelse under haken med sin nye 5, så kommer det mer elektrifisert fra de franske sidene i minneboka: Voilà, Renault 4.

Publisert Sist oppdatert

PARIS (Motor): Bilen kompletter en fornyelse av Renault-porteføljen som har skjedd med forbløffende tempo under den italienske sjefen, Luca de Meo.

– Jeg vil påstå vi nå har den beste modellrekken som Renault har presentert på mer enn 30 år. Dette året har vært rock’n roll for oss, med en ny modell hver måned, og nå slipper vi fyrverkeriet med fire lanseringer denne måneden, sa han da han åpnet Renault-standen på Paris-utstillingen mandag.

Bare én av de fire er aktuell for Norge. Og det er altså Renault 4.

410 cm lang, 157 cm høy, 18 cm bakkeklaring, med anslått rekkevidde litt over 400 km, hengervekt inntil 750. Som Renault 5 kommer 4  med henholdsvis 40 og 52 kWt batteri.

Og med ukjent pris.

Småbiltrend

– Vi håper å få den til Norge til sommeren, like etter at den internasjonale prøvekjøringen i mai. Priser er altfor tidlig å antyde noe om, sier Roger Andersen, PR-sjef i importørselskapet RN Nordic.

Han regner med å ha prisene på den mindre Renault 5 klare i februar.

– Forventninger til Renault 4?

– Det er litt tidlig å si, vi er fortsatt i startfasen med 5’ern. Renault 4 vil ta plassen som Captur har hatt, men selvfølgelig spille sterkere på retro-referansene. Det er mange som har gode minner om Renault 4.

– Det er en trend med at biler blir mindre, slik passer kanskje 4 bra for oss. Men det er Scenic som forblir volummodellen i det norske markedet inntil videre, mener Andersen.

Renault 4 kommer i et segment hvor det begynner for å bli ganske tett:

Citroën ë-C3 Aircross og Opel Frontera, Jeep Avenger og Peugeot e-2008, kanskje også Hyundai Kona. Det er et konkurrentfelt som antyder en pris på nedre del av 300-tallet.

Kamp om varene

Pris blir en faktor for Renault 5, kanskje også 4. 

Men den norske importøren er i en ørliten skvis, fordi etterspørselen av Renault 5 har vært enorm sørover i Europa, så enorm at det ikke gir mening å dumpe prisen for å få volum på salget i lille Norge.

– Det er uvanlig oppmerksomhet rundt denne bilen, med 90.000 på interesseliste. Så jeg er litt usikker i øyeblikket på hvor mange vi får, men vi planlegger for de første utleveringene i mars/april, sier Roger Andersen.

Renault 5 er 392 cm, 18 cm kortere enn Renault 4. I tillegg kommer en elektrisk Twingo som den minste i modellrekka.