Sitatet er hentet fra ADAC – som er søsterorganisasjonen til NAF i Tyskland, og Europas største med over 18,5 millioner medlemmer. De har saumfart alle kinesiske modeller på det tyske markedet.
Mye er bra. Den generelle kollisjonssikkerheten er helt i tetsjiktet, godt dokumentert av Euro NCAP. Også kvalitetsfølelsen, et høyt utstyrsnivå og solide garantiordninger gir pluss.
Ventetiden på reservedeler, spesielt karrosserideler, får derimot kritikk. Og det stilles betimelige spørsmål ved verditap og overlevelsesevne – og i forlengelsen av det siste:
Det juridiske dersom en produsent går konkurs eller trekker seg ut av markedet.
Annonse
Slår av systemet
På det rent funksjonelle, kjenner vi igjen minuspunktene fra testene vi i Motor gjør her i Norge:
Det første punktet her er mest alvorlig, senest påpekt i testen av Nio EL6 (les mer her). I tillegg til den knallharde konklusjonen nevnt innledningsvis, skriver blant annet ADAC:
«... funksjonsfeilene og de forstyrrende varslingslydene gjør at sjåførene ganske enkelt deaktiverer disse funksjonene.»
Spesielt Nio trekkes fram, med sin armada av sensorer (33 enheter) plassert på taket som et «vakttårn». ADAC skriver:
«Likevel jobber de fleste assistentene i Nio-modellene mer upålitelig enn hos sine tyske konkurrenter.»
Og videre:
«Dette viser at det krever mange års erfaring å utvikle komplekse systemer som adaptiv cruisekontroll eller filskiftevarsling slik at de fungerer robust og forutsigbart.»