PRISGUNSTIG: Tesla Model Y med bakhjulsdrift har svært mange kvaliteter.

Prøvekjørt: Model Y med bakhjulsdrift

Kanskje har vi aldri fått mer bil for pengene

Bilen du ser på bildet, koster 442.000. Da er hengerfeste inkludert. Velger du hvit, kan du trekke fra 10.000 kroner. Konkurrentene når ikke Model Y til felgkanten.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Plass, førermiljø, forbruk

Minus:

Stiv, feilkilder, prispolitikk

På sensommeren i fjor kom nyheten om en rimeligere Model Y med bakhjulsdrift og mindre batteripakke. Den ble først lansert til 520.000 kroner, 40.000 under Long Range med firehjulsdrift.

Men plutselig, og i kjent Tesla-stil, ble prisene skrudd ned over natta, norsk tid.

Langt under konkurrentene

I dag koster samme bil 399.900, før omkostninger. I praksis 432.000, hvis du tar den hvit. Det er i øyeblikket 85.000 under en Long Range med firehjulsdrift.

Tesla Model Y bakhjulsdrift

  • Pris fra 432.000 (inkl. omkostninger).
  • Drivlinje: 65 kWt batteri, 299 hk, bakhjulsdrift.
  • Rekkevidde: 455 km.
  • Ladefart: 175 kW.
  • Lengde/bredde (inkl. speil), høyde, bakkeklaring (cm): 475/213/162/17
  • Vekt/nyttelast/hengervekt/taklast (kg): 1919/454/1600/75
  • Bagasjevolum som femseter (volum opp til taket, Tesla oppgir kun dette)/frunk (liter): 854/117
  • 0–100/toppfart: 6,9 sek/170 km/t.

Velger du metallic lakk og vinterhjul, så ender du på 457.000. Det er uansett et godt stykke under startprisene på de nærmeste konkurrentene med tohjuls­drift. Altså biler temmelig ribbet for utstyr. Med omkostninger, sammenliknbart utstyr og nødvendige tillegg (vinterhjul – og trolig metallic lakk og hengerfeste), kan du umiddelbart legge på 100.000, ofte vesentlig mer.

Under ser du gjeldende startpriser (tall fra OFV) på de nærmeste konkurrentene med tohjulsdrift:

  • Skoda Enyaq: 544.000
  • Volvo XC40: 488.000
  • Volkswagen ID.4: 472.000
  • Ford Mustang Mach-E: 449.000
  • Toyota bZ4X: 442.000
  • Nissan Ariya: 428.000

Lavt forbruk

Felles for alle disse bilene, er at de på papiret har litt lavere effekt enn Model Y og litt bedre rekkevidde.

Model Y i rimeligste versjon har et 65 kWt-batteri. Den imponerte med et særdeles lavt forbruk i den ferske elbiltesten til NAF og Motor (her kan du lese mer om resultatet til Model Y og de øvrige 31 bilene i testen).

GJENKJENNELIG: Slik ser det ut i alle Model Y og Model 3. Svært luftig og minimalistisk, og betjeningen går som en drøm bare man tar seg litt tid til å lære.

Velg 19 toms

Et gjennomsnitt på 12,9 kWt/100 km var faktisk lavest av samtlige 32 biler. Og da tar vi med småtasser som DS 3 og Jeep Avenger, og strømlinje­formede sedaner som Hyundai Ioniq 6 og Nio ET 5.

Men du bør nok velge 19 toms hjul. Da får du en oppgitt – og reell – sommerrekkevidde på 450 km. Med 20 toms hjul reduseres denne med to mil.

ROMSLIG: Baksetet tåler fint noen langbeinte tenåringer. Det veganske setetrekket gir deg også følelsen av solid skinnkvalitet.

Bedre støykomfort

Model Y med bakhjulsdrift har ladefart på 170 kW. Den dyrere versjonen har 250 kW.

Men i ladetesten på dag to av sommerens elbiltest, ladet billigversjonen best av Teslaene. Og fortsatt er superladernettverket det beste du finner.

Denne versjonen av Model Y koster altså det samme som greit utstyrte biler i klassen under. Og den har mer plass til folk og bagasje enn de fleste biler i klassen over. Med edruelige dekkdimensjoner har den etter hvert også fått helt akseptabel støykomfort sammenliknet med bilene i egen klasse.

BAKHJULSDRIFT: Litt mindre batteri og kun bakhjulsdrift er naturligvis grunner til at prisen kan holdes nede.

Skrangler og slår

Av standardutstyr finner vi blant annet vegansk setetrekk som oppleves som skinn, panonoramatak, oppvarmede bakseter og hengerfeste. Førermiljøet er som på alle andre Model Y og Model 3: Nytt og ukjent i starten, men etter en tid føles alt annet gammeldags.

Minuser, da?

Den er tung, som elbiler flest. Over mindre ujevnheter skrangler og slår det mer enn vi kan huske fra øvrige Model Y. Her har vi en følelse av at Tesla har spart litt penger på fjæringer, fôringer, eller hva det måtte være.

Annenhåndsverdi?

Det er også en kjent sak at eieropplevelsen av Tesla er varierende, selv om kvaliteten på selve bilene nå er på nivå med det meste annet. Prispolitikken til Tesla er heller ikke spesielt tillitsvekkende. Du kan risikere at den praktiske verdien på bilen din justeres mangfoldige tusen kroner over natta – med de konsekvensene det har for annenhåndsverdien.

Men vi ser det som umulig at en Model Y kan bli rimeligere enn nå. Faktum er at vi kanskje aldri har sett en bil som har gitt mer for pengene på det norske bilmarkedet.