ROMSLIG: Det er ingen frunk i front her, men desto mer lasteplass bak.Foto: PETER RAAUM
Prøvekjørt: Citroën ë-C4 X (elbil)
Komfortabelt forsøk på å knekke norske sannheter
Citroën har manglet modeller med mye av det som frister norske bilkjøpere aller mest. Heller ikke deres nyeste elbil gjør kompromisser på klassiske franske preferanser.
Citroën definerer den som en av sine nøkkelmodeller i 2023, i påvente av at en eventuell elektrisk C5 X en gang skal etablere merket i segmentet som p.t. dominerer elbilmarkedet, de kompakte SUV-ene.
Produsenten inviterte til testkjøring i og rundt Madrid sist uke, byen der denne bilen og søstermodellen ë-C4 produseres ved en av Citroëns tre fabrikker i Spania. Der er den et friskt pust i et bilmarked som ligger 10 år bak Norge i elbil-løypa.
Importør Bertel O. Steen håper på et samlet Citroën-salg på rundt 2500 biler i 2023, noe som vil løfte merket tilbake blant de 20 mest solgte i Norge.
Omsetningen vil domineres av deres to elektriske modeller, ë-C4 og ë-C4 X.
De tre fremste meterne av disse bilene er nesten identiske. Rasjonalet for å velge X-utgaven som koster rundt 25.000 kroner mer, ligger i det omtalte bagasjerommet – som gjør denne modellen 24 cm lengre.
Ikke på norsktoppen
Citroën introduserte ë-C4 X som en firedørs coupé, nå er det for alle praktiske formål definert som en sedan.
Men det er det minste hinderet for å kappe land i Norge.
Den har ikke firehjulsdrift.
Den bruker nesten 10 sekunder på akselerasjon fra stille til 100 km/t.
Den har ikke hengerfeste.
Og den har rekkevidde som på en kald vinterdag tar deg halvveis fra Oslo til Trondheim. Kanskje.
Annonse
Småturer dominerer
Det er helnorske preferanser som gjør at de nevnte punktene tolkes som svakheter, og det er selvfølgelig slikt som avgjør valgene i norske bilbutikker.
Ikke desto mindre:
En undersøkelse Citroën har gjort blant sine ë-C4-kunder, forteller at disse kjørte 57 km i snitt per dag i 2022, en økning på 12 prosent fra året før. Bare 15 prosent av dem kjørte mer enn 250 km minst én gang i fjor, opp hele 50 prosent fra 2021.
Det er slike tall som forteller hvorfor Citroën – og hele Stellantis-konsernet det er en del av – prioriterer som de gjør.
Hverdagsturene til det overveldende flertallet av deres potensielle kjøpere går verken til en hytte på fjellet eller med en henger til dynga. Stellantis har avstemt rekkevidde og motorisering i sin første generasjon elbiler med tallene du fant to avsnitt over, fordi større batterier er den største kostnadsdriveren på elbilene vi higer etter.
Ny variant
Stellantis-sjefen Carlos Tavares gjentar på inn- og utpust: Skal elbiler bli et alternativ for alle, må batteriprisene ned. Først da vil rekkevidden bli lengre.
2022 var det første året i elbilens historie da batteriprisen ikke sank fra året før, men økningen var ikke større enn at utviklingen ligger fast:
Også Stellantis ser en morgendag der batteriprisen faller slik at standard rekkevidde defineres til rundt 450 og 700 km for henholdsvis «små» og «store» biler.
Men det kommer til å skje en utvikling lenge før dét, også med ë-C4 X.
Annonse
Snart i 400
Versjonen vi testkjørte i Madrid, har en batteripakke på 50 kW brutto, men importøren venter at de første modellene som utleveres til kunder senere i år vil ha 54 kW-batteriet (50,6 kWt netto) som Stellantis nå putter inn i alle sine B-segment-modeller.
Da vil rekkevidden løftes til rett over 400 km fra dagens 360 km.
ë-C4 X kommer i tre utstyrsvarianter i Norge; Feel Pack, Shine og toppspekkede Shine Pack.
Av disse fremstår Shine som det mest attraktive alternativet, pris tatt i betraktning.
Head up-display, oppvarmet ratt, regnsensor, ryggekamera, blindsonevarsler og en betydelig bedre infotainment- og navigasjonsløsning kommer på Shine-modellen sammenliknet med innstegsvarianten, mens det er ganske små detaljer som eventuelt skal nappe de siste 15.000 ut av lommeboka på den som vil ha Shine Pack.
De første bilene er ventet til norske kunder på forsommeren, trolig vil det da være med nytt motor og batteri som tar deg 40 mil under ideelle omstendigheter.