ROMSLIG: Det er ingen frunk i front her, men desto mer lasteplass bak.

Prøvekjørt: Citroën ë-C4 X (elbil)

Komfortabelt forsøk på å knekke norske sannheter

Citroën har manglet modeller med mye av det som frister norske bilkjøpere aller mest. Heller ikke deres nyeste elbil gjør kompromisser på klassiske franske preferanser.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS:

Plass, pris, komfort.

MINUS:

Rekkevidde, hengerfeste.

MADRID (Motor): Med alle slags andre briller enn de norske fremstår Citroën ë-C4 X som et attraktivt bilkjøp:

  • Den er komfortabel på sitt mest franske, ligger strålende på veien og er stille som en premiumvogn.

  • Den har god plass til fire og er romslig nok til fem, har bagasjerom på 510 liter, og et interiør som er praktisk og ujålete.

  • Den kommer i tre utstyrsvarianter som er priset mellom 350.000 og 400.000 kroner, et konkurransedyktig nivå gitt plass og komfort.

Hvor galt kan det bli?

Citroën ë-C4 X

  • Pris: Fra kr. 354.900 (Feel Pack), kr. 374.900 (Shine) eller kr. 388.900 (Shine Pack), inkl. frakt/levering.
  • Drivlinje: 50 kWt batterielektrisk, 136 hk (260 Nm). Forhjulsdrift, trinnløs automat. 0–100 km/t: 9,5 sek (fabrikktall). Toppfart: 150 km/t.
  • Rekkevidde (WLTP): 360 km. Forbruk (kWt/100 km): 13,8 (fabrikktall). Lading: Maks 100 kW/10–80 prosent på 30 min. (DC), 7,4 kW/7,5 timer (AC).
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 4600/1834/1520/156 mm. Luftmotstandskoeffisient: 0,29. Bagasjerom/hengervekt: 510 liter/ikke henger. Dekkdimensjon: 195/60 R18.
  • Konkurrenter: MG4, Peugeot e-2008, Renault Megane E-Tech, Nissan Leaf.

Nøkkelmodell

Citroën definerer den som en av sine nøkkelmodeller i 2023, i påvente av at en eventuell elektrisk C5 X en gang skal etablere merket i segmentet som p.t. dominerer elbil­markedet, de kompakte SUV-ene.

Produsenten inviterte til testkjøring i og rundt Madrid sist uke, byen der denne bilen og søstermodellen ë-C4 produseres ved en av Citroëns tre fabrikker i Spania. Der er den et friskt pust i et bilmarked som ligger 10 år bak Norge i elbil-løypa.

Men hva venter hos oss?

GÅR I 500? Citroën-importør Bertel O. Steen venter å selge omlag 500 eksemplarer av ë-C4 X i 2023.
FULL LENGDE: Med sine 460 cm er ë-C4 X nesten en halvmeter lengre enn andre Stellantis-modeller som DS3 og Opel Mokka-e, biler som også får nytt batteri og rundt 10 prosent lengre rekkevidde senere i år.

Den lille, store forskjellen

Importør Bertel O. Steen håper på et samlet Citroën-salg på rundt 2500 biler i 2023, noe som vil løfte merket tilbake blant de 20 mest solgte i Norge.

Omsetningen vil domineres av deres to elektriske modeller, ë-C4 og ë-C4 X.

De tre fremste meterne av disse bilene er nesten identiske. Rasjonalet for å velge X-utgaven som koster rundt 25.000 kroner mer, ligger i det omtalte bagasjerommet – som gjør denne modellen 24 cm lengre.

Ikke på norsktoppen

Citroën introduserte ë-C4 X som en firedørs coupé, nå er det for alle praktiske formål definert som en sedan.

Men det er det minste hinderet for å kappe land i Norge.

  • Den har ikke firehjulsdrift.
  • Den bruker nesten 10 sekunder på akselerasjon fra stille til 100 km/t.
  • Den har ikke hengerfeste.
  • Og den har rekkevidde som på en kald vinterdag tar deg halvveis fra Oslo til Trondheim. Kanskje.

Småturer dominerer

Det er helnorske preferanser som gjør at de nevnte punktene tolkes som svakheter, og det er selvfølgelig slikt som avgjør valgene i norske bilbutikker.

Ikke desto mindre:

En undersøkelse Citroën har gjort blant sine ë-C4-kunder, forteller at disse kjørte 57 km i snitt per dag i 2022, en økning på 12 prosent fra året før. Bare 15 prosent av dem kjørte mer enn 250 km minst én gang i fjor, opp hele 50 prosent fra 2021.

Det er slike tall som forteller hvorfor Citroën – og hele Stellantis-konsernet det er en del av – prioriterer som de gjør.

Hverdagsturene til det overveldende flertallet av deres potensielle kjøpere går verken til en hytte på fjellet eller med en henger til dynga. Stellantis har avstemt rekkevidde og motorisering i sin første generasjon elbiler med tallene du fant to avsnitt over, fordi større batterier er den største kostnadsdriveren på elbilene vi higer etter.

Ny variant

Stellantis-sjefen Carlos Tavares gjentar på inn- og utpust: Skal elbiler bli et alternativ for alle, må batteriprisene ned. Først da vil rekkevidden bli lengre.

2022 var det første året i elbilens historie da batteriprisen ikke sank fra året før, men økningen var ikke større enn at utviklingen ligger fast:

Også Stellantis ser en morgendag der batteriprisen faller slik at standard rekkevidde defineres til rundt 450 og 700 km for henholdsvis «små» og «store» biler.

Men det kommer til å skje en utvikling lenge før dét, også med ë-C4 X.

RYDDIG OG EFFEKTIVT: Førermiljøet er oversiktlig, med alle nøkkelfunksjoner tilgjengelig via fysiske knapper. ë-C4 X har mulighet for tilkobling med både UBS-A og USB-C, i tillegg til det som må være en av markedets mest effektive ladeplater for mobiltelefon.
ROMSLIG: ë-C4X har brukbar plass til fire – her med interiør i Shine Pack-utgaven.
PLASS TIL (NESTEN) ALT: 510 liter bagasjerom, med eget rom under til ladekabel, er det få – om noen – som viser maken til i denne klassen. Bilen har ikke frunk.

Snart i 400

Versjonen vi testkjørte i Madrid, har en batteripakke på 50 kW brutto, men importøren venter at de første modellene som utleveres til kunder senere i år vil ha 54 kW-batteriet (50,6 kWt netto) som Stellantis nå putter inn i alle sine B-segment-modeller.

Da vil rekkevidden løftes til rett over 400 km fra dagens 360 km.

Ennå er det litt uklart hvordan det vil påvirke prisen. Da DS nylig presenterte en ny DS3 med samme motor og batteri som nå venter ë-CV4 X, ble prisen senket – riktignok fra noe et høyere nivå enn på denne Citroën-modellen.

Shine skinner

ë-C4 X kommer i tre utstyrsvarianter i Norge; Feel Pack, Shine og toppspekkede Shine Pack.

Av disse fremstår Shine som det mest attraktive alternativet, pris tatt i betraktning.

Head up-display, oppvarmet ratt, regnsensor, ryggekamera, blindsonevarsler og en betydelig bedre infotainment- og navigasjonsløsning kommer på Shine-modellen sammenliknet med innstegsvarianten, mens det er ganske små detaljer som eventuelt skal nappe de siste 15.000 ut av lommeboka på den som vil ha Shine Pack.

De første bilene er ventet til norske kunder på forsommeren, trolig vil det da være med nytt motor og batteri som tar deg 40 mil under ideelle omstendigheter.