Pluss:
Kjørekomfort, plass, merkevare.
Minus:
Kostbare tilvalg, billige interiørdetaljer.
BILBAO (Motor): Audis forhåpninger til denne modellen er enorme. Med god grunn.
Og da er ikke spørsmålet om dette er en bil som innfrir på alt elbilkjøpere drømmer om, for det gjør den:
Audi Q6 e-tron
- Pris: Fra 759.000 kroner. SQ6 starter på 949.900 kroner.
- Elmotor, ett-trinns automat, firehjulstrekk. 285 kW/388 hk/855 Nm (Q6), 380 kW/516 hk/855 Nm (SQ6).
- Rekkevidde (WLTP): 619 km på norsk standardversjon (598 km for SQ6), inntil 625 km avh. av utstyr. Forbruk (WLTP): 19,4–17,0 kWt/100 km..
- Batteri 800V (nikkel/kobolt/magnesium 8/1/1): 100/94,9 kWt brutto/netto. Hurtiglading: 21 min på 10–80 prosent, maks effekt 270 kW.
- Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4771/2139/1648/2899 mm.
- Bagasjerom (liter): 526/1529 (nedfelt), pluss 62 liter frunk. 40-20-40 baksete med skiluke. Hengervekt/taklast (kg): 2400/75. Vekt: 2325 kg (SQ6 2350 kg). Nyttelast: 540 kg.
- Toppfart: 210 km/t (230 km/t for SQ6). 0–100 km/t: 5,9 sek (4,3 sek for SQ6). Luftmotstandskoeffisient: 0,28.
- Standard hjuldimensjon: 235/65 R18 (f) og 255/60 R8 (bak) på Q6, 255/50 R20 (f) og 285/45 R20 (bak) på SQ6.
- Konkurrenter: Porsche Macan, Mercedes-Benz EQE SUV, Polestar 3, NIO EL6, BMW iX3, Xpeng G9, Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E.
Førsteklasses kjøreegenskaper, oppdatert teknologi i en tiltalende innpakning, utmerket kombinasjon av rekkevidde og ladehastighet, klasseledende hengervekt på 2400 kg og samlet nær 600 liter i bagasjerom og frunk.
Med en lengde på 477 cm – to centimeter mer enn Tesla Model Y, 19 cm mer enn merkets egen Q4 og 13 cm mindre enn Q8 – er den håndterlig også i bykjøring, samtidig som den er romslig nok for klassisk norsk langkjøring.
For fem år siden var dette faktorer som gjorde at prisen ikke spilte noen som helst rolle.
Men er det fortsatt slik?
Uten sidestykke
Da Audi lanserte e-tron i 2019, ble det en norgessuksess helt uten sidestykke i dette segmentet. Samtidig som Norges Bank senket styringsrenten til 0 prosent, cruiset e-tron på toppen av salgslistene.
Aldri har flere kjøpt så dyr bil samtidig.
Blant de vel 108.000 Audi-bilene som er registrert i Norge siden 2010, står merkets første virkelige elbil for tett på 23 prosent, dobbelt så mye som den nest mest populære modellen.
Norges suverent mest solgte bilmodell i 2020 hadde ikke bare avgiftsfri startpris rundt 650.000, men også ofte så rikelig med utstyr at den fort ble både 30 og 40 prosent dyrere.
Siden den gang har nasjonalbankens hovedstyre hevet renten 14 ganger, og mindre enn fem år etter lanseringen ligger nærmere 700 e-tron på Finn.no.
Det skal riktignok sies at salgstallene – og Finn-volumet – fikk et puff av en billigversjon til 399.000 med sjaber rekkevidde, men varianten med størst batteripakke dro majoriteten av salget.
Pluss, pluss, pluss
Nå kommer Q6 e-tron med en startpris på 759.900 kroner, men da er du stadig uten verken frunk eller hengerfeste. Velger du en godt utstyrt versjon, lander du fort på Tech Pro-pakken. Da har du adaptiv luftfjæring og den komplette assistentpakken som hører med biler i denne klassen – og må svare for en startpris på 855.600 kroner.
Med vinterhjul og noe annet enn magnetgrå standardfarge, er du over 900. Enda har du fortsatt verken panoramatak, ventilerte seter, head-up-display eller annet snadder. Prislisten på Q6 e-tron er på 28 sider, og Audi-kjøpere leser seg tradisjonelt gjennom hele oversikten før alle valg er gjort.
Og du skal uansett slå deg til ro med at Audi av uforståelige grunner har valgt billig plast i interiøret på godt synlige steder.
Sammenliknet med premiumkonkurrentene er prisene likevel ikke avskrekkende. Men pris er i større grad en faktor i dette segmentet enn da den originale e-tron kom på markedet i 2019.
Kinesiske konkurrenter som Nio EL6 og Xpeng G9 er prisgunstige alternativer, riktignok lengre enn langt unna Audis merkevare. Tesla Model Y forkludrer alle prissammenlikninger, men på utstyr og kjørekomfort er den helt irrelevant å måle mot Q6.
Q6 e-tron – bla i bildekarusellen med piltastene opp til høyre:
Uten konkurrent?
For de mange som velger bil innenfor tysk premium, er det ingen reell konkurrent til Q6 i dette segmentet før BMW har sin Neue Klasse på veien, i beste fall mot slutten av 2025 (en ny iX3 er blant de første modellene).
Audi har da også fått uvanlig mange reservasjoner av denne modellen – av mange gode grunner.
For samtidig som det er en klassisk Audi i begrepets beste forstand, representerer den et kvantesprang i merkets elbilutvikling – som noe langt, langt mer enn «bare en ny modell».
Det er fem år siden Volkswagen-konsernet begynte å snakke høyt om neste generasjon elbiler bygget på deres «Premium Platform Electric» (PPE), med rekkevidde og ladehastighet på et nytt nivå, i samspill med skreddersydd teknologi fra konsernets eget IT-selskap Cariad.
Siden har det vært VM i venting, der noen dusin direktører på ulike nivåer har endt på det tapende laget og blitt sparket fra sine posisjoner.
Men nå er omsider bilene her – og det er ganske åpenbart hvorfor det var verdt å vente.
Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:
Ny teknologi
Q6 e-tron er ikke hypermoderne, men innovativ nok til at Audi tar ledelsen for dem som vil kjøre SUV i dette segmentet.
Med PPE-plattformen som grunnkonstruksjon kobler Audi en elmotor som har 60 prosent bedre kraft-til-vekt-forhold enn deres første elbil, med et batteri som har en helt annen energitetthet enn før.
Plattformens 800V-teknologi åpner for at bilen konstrueres med mindre og lettere enheter: El-motoren tar 30 prosent mindre plass, men har 20 prosent høyere energitetthet. Batteriet på dagens Q8 e-tron har 36 moduler med til sammen 432 celler, Q6 kommer med 12 moduler og 180 celler. Som betyr redusert plassbehov, lavere vekt og redusert varmetap – og like fullt leverer den mer energi.
Oversatt til elbilsk:
Rekkevidden øker, forbruket faller, ladetiden reduseres, og mulighetene bedres for å konstruere en romslig kupé på mindre plass.
Q6 e-tron lader med makseffekt på 270 kW og skal bruke 21 minutter på standardintervallet fra 10 til 80 prosent.
Audis batterieksperter beskriver en ladekurve der bilen tar imot over 250 kW forbi 40 prosent SOC, går under 200 kW ved cirka 55 prosent og deretter faller stabilt til 120 kW ved 80 prosent. Vi har ennå ikke testet ladekapasiteten selv.
Q6 e-tron – bla i bildekarusellen med piltastene opp til høyre:
Rekkevidde
Audi-leverandør Harald A. Møller begrenser Q6-importen til quattro, og versjonen med bakhjulsdrift og lengst rekkevidde av alle (641 km) kommer derfor ikke til Norge.
Standardutgaven av quattro skal gå 619 km på én lading.
I kjørekvalitet er det en Audi av første SUV-klasse:
En nyutviklet frontaksling og styresystem gjør presisjonen perfekt. Bilen har utmerket veigrep, er ekstremt lett på rattet og kommer med passive dempere som standard (adaptiv luftfjæring er tilvalgsmulighet for den sportsligere S-versjonen).
Demperløsningen gir komfort, men bilen oppleves likevel sportslig nok. Den bakre motoren er litt større enn den på forakslingen, som betyr at det kan distribueres mer kraft bak, støttet av at bakhjulene har litt bredere dekk.
Bilen har fem godt avstemte rekupereringsnivåer, i B-modus i praksis med en behagelig en-pedal-kjøring. Inntil 95 prosent av bremsingen skjer gjennom rekuperasjon når du løfter foten fra pedalen, under ideelle forhold med effekt opp til 220 kW.
Les alle Motors biltester:
Office på hjul
Selv om den føles lett som en fjær på veien, har den klasseledende trekk-kraft i segmentet med inntil 2400 kg på hengerfestet. Q6 er to cm høyere enn Q8, hvilket betyr en romslig kupé og bagasjeplass på 526 liter, i tillegg til en frunk på 64 liter.
Dette er første Audi med tre horisontale skjermer:
Kjøreinformasjonen vises i en 11,9-tommers skjerm bak rattet, mens hovedskjermen er på 14,5-tommer, vinklet mot sjåføren. Forsetepassasjeren har en egen 10,9-tommers skjerm som er blendet for bilføreren.
Head-up-displayet er større og tydeligere enn på Q4, men gitt den store skjermen med kjøreinformasjon bak rattet er det ikke åpenbart at head-up-løsningen er nødvendig.
Bak skjermflatene er det oppdatert teknologi: ChatGPT er integrert for å lære din bruk av bilen og kunne gi anbefalinger deretter. Tredjepartsapper som Booking.com og MS Office er også på plass, så får hver og en vurdere om det er til nytte at kontoret følger deg på veien.
Audi lover klasseledende stemmestyring – med display-visning av hva systemet oppfatter at du har spurt om.
Den lærende AI-teknologien skal bidra til at nytten øker hurtig gjennom bruk.
PS: Audi venter at 40 prosent av det globale Q6-salget vil skje i USA. Selskapet skal lage en egen versjon til det kinesiske markedet (Audis største) med lengre akselavstand, kalt Q6 L e-tron. Den modellen kommer ikke til Europa.
SQ6 e-tron – bla i bildekarusellen med piltastene opp til høyre: