VISER KLØR: Et nytt frontdesign forsterker Peugeot e-2008s egenart.

Prøvekjørt: Peugeot e-2008 (elbil)

Nye klør og mer rekkevidde for en av markedets beste

Ny motor og nytt lyktedesign betyr bokstavelig talt mer klør og lengre rekkevidde for markedets kanskje mest vellykkede franske elbil.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Design, komfort, lite støy.

Minus:

Pris, umoderne, ikke hengerfeste.

MALAGA (Motor): Vi har vurdert Peugeot e-2008 som selve målestokken i sin klasse, med de kompakte, elektriske SUV-ene. Nå kommer den betydelig oppgradert, med nesten 20 prosent bedre rekkevidde.

WLTP-tallene løftes fra 345 til 406 km, takket være et større batteri (opp fra 50 til 54 kWt), 20 hester større motor og et dramatisk redusert forbruk (fra 15,6 til 13,3 kWt/100 km).

Peugeot e-2008

  • Pris fra 388.900 kroner (GT).
  • Drivlinje: 54 kWt batterielektrisk, 156 hk/115 kW (260 Nm). Forhjulsdrift, trinnløs automat.
  • WLTP-rekkvidde: 406 km (blandet kjøring).
  • WLTP-forbruk: 13,3 kWt/100 km (fabrikkhall).
  • Ladetid: 30 minutter på 20-80 prosent. Maks effekt hurtiglading: 100 kW. AC-lading: 7,4/11 kW.
  • Toppfart: 150 km/t. Akselerasjon 0–100 km/t: 9,0 sek. (fabrikkhall).
  • Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4300/1987/1550/2605 mm. Bakkeklaring: 14 cm.
  • Bagasjeplass: 434 liter. Nyttelast: 407 kg. Hengervekt: Ikke henger. Taklast: 70 kg.
  • Dekkdimensjon: 215/60 R17.
  • Konkurrenter: VW ID.3, Renault Megane, BYD Atto 3

Slik vil denne modellen sannsynligvis holde sin posisjon som merkets desiderte bestselger i Norge.

Cirka 40 prosent av Peugeot-salget siden 1. januar 2022 har vært nettopp e-2008.

Nå stiger riktignok prisen i stil med rekkeviddeøkningen, til startpris på 388.900 pluss frakt og levering – som i praksis betyr at bilen ikke kommer i din garasje for under 400.000. Det skjer i en situasjon hvor Tesla trykket hele markedet nedover – og hvor et billigmerke som for eksempel MG har lansert interessante alternativer til konkurransedyktige priser.

Peugeots svar er å gjøre det de allerede gjør best, litt bedre.

Nytt design

De ytre målene, det behagelige oppsettet og de utmerkede kjøreegenskapene er uendret fra første versjon av denne modellen. Den store forbedringen ligger i motoren (fra Nidec, som er ny underleverandør) og designjusteringer både inne og ute.

Nytt lyktedesign kan høres ut som en liten ting, men i Peugeots tilfelle er det ikke det.

e-2008 kommer nå med samme lykter som franskmennene introduserte med 508: En lang, enslig klo i hver ytterkant av fronten er nå blitt til tre på hver side, og klørne gir særpreg og karakter.

Bak er lyktepunktene vertikale, ikke horisontale, som for å understreke bredden på en bil som strengt tatt ser større ut enn den er (bare 430 cm lang).

Ny og gammel

Inne er bilen både ny og gammel; ny i forhold til forrige versjon av bilen, gammel med tanke på at den grunnleggende interiørarkitekturen tilhører elbilenes første generasjon, altså ombygde versjoner av biler med forbrenningsmotor (også denne utgaven kommer både som mildhybrid, og i bensin- eller dieselutgave).

Her er stadig en liten borg av en midtkonsoll, og en kardangtunnel som reserverer midtsetet bak til folk med korte bein.

OPPJUSTERT: Interiøret er nytt og modernisert.
ET MINNE OM UTGANGSPUNKTET: Merk kardangtunnelen.

Men samtidig er førermiljøet modernisert, ikke minst infotainment-løsningene er så oppdatert som Stellantis-konsernet kan levere det for øyeblikket. Både programvare og funksjoner er fornyet fra forrige generasjon.

Peugeot e-2008 Foto: PETER RAAUM

Det er fysiske knapper for lufteanlegg, sentrallås, vindus- og setevarme og enkelte av bilens førerstøtte­løsninger. Skjerm­menyen er tenkt og tegnet helt ny, men mulighet for å lage egne widgets og kortkommandoer du bruker ofte på hjem-skjermen.

Smart og klønete

Bilen har et smart, lukk­bart rom for lading eller oppbevaring av telefoner over midtkonsollen, men designerne har valgt en klønete plassering av kjøremodus-velgeren (Eco, Normal eller Sport) nede ved festepunktet for sikkerhetsselen.

En malplassert modus-kontroll rører likevel ikke ved hovedkonklusjonen om denne bilen:

Behagelig, stødig, ganske romslig og akkurat passe kvikk for hverdags­bruk – med en perfekt kalibrert regenerering, hvor bilen ikke bråstanser hvis du løfter føttene fra pedalen.

Bagasjerommet på 434 liter har et dobbelt gulv, slik at ladekabler lett kan skjules, men bilen har ikke mulighet for hengerfeste.

60/40-BAKSETE: Ingen skiluke. Men bilen rommer 1400 liter med begge seter nede.

Tusenlapper

Peugeot e-2008 møter skjerpet konkurranse – med ganske interessant prisete modeller fra for eksempel kinesiske MG. Den utfordringen blir ikke møtt med pressede priser på fransk hånd.

Stellantis-konsernet består av en drøss forskjellige merker som skal posisjoneres ulikt i markedet, og Peugeot skal ikke være blant de billigste.

e-2008 produseres i tre utstyrsversjoner, men bare én av dem kommer til Norge – topputgaven GT. I enkleste utgave koster den like over 400.000 kroner, men det ryker på raske tusenlapper for ulike tillegg: soltak, adaptiv fartsholder, 18-tomshjul eller en annen farge enn lanseringsfaren «grå sellenium».

Tross prisen: e-2008 har form og kvaliteter som gjør et kjøp lett å forsvare.

Ønsker du mer klassisk fasong, kommer 308 SW med nesten identiske kapasitetstall, men hos Peugeot teller man dager, timer og snart minutter til avdukingen av e-3008 i september. Det blir, som det relativt nøkternt slås fast, «en ny verden for oss» og «den viktigste lanseringen noensinne».

I sin enkleste utgave får den bilen 550 km rekkevidde, toppversjonen skal gå 700 km mellom ladestoppene.