LJUBLJANA (Motor): Den fjerde generasjonen av Nissan X-Trail,
som lanseres i disse dager, er ikke en vanlig hybrid – og definitivt ikke en
elbil. Men bak rattet føles det som du kjører elektrisk. Og det er hele
poenget.
– Vi fant ut at kundene våre klart foretrekker elbiler
fremfor tradisjonelle hybrider, forklarer Nissan-senioringeniør Daniel
Connelly.
– De liker det lave lydnivået og den direkte responsen fra motorene. Men noen har fortsatt ikke muligheten til å lade, sier han.
Utstyrt med generator
Ladingen er det nemlig bensinmotoren som tar seg av. Den tresylindrede
motoren på 1,5 liter har ingen direkte forbindelse med bilens akslinger, men
fungerer utelukkende som en generator.
X-Trail e-Power e-4orce (jepp,
navnet er en munnfull) har drift på alle fire hjulene, gjennom to elmotorer.
Resultatet er et behagelig lavt støynivå, en tanke snillere
bensinforbruk, visstnok, og fravær av rykk og napp.
Elbilvante sjåfører vil
neppe få bakoversveis av akselerasjonen, men det er ikke lenge siden 213 hester
og sju sekunder fra 0 til 100 var ganske imponerende. Vi mener at det fortsatt holder
i lange baner.
Det er da heller ikke sportsbilegenskaper som skal selge
denne bilen. Nissan er riktignok opptatt av at X-Trail skal fremstå som mer muskuløs
enn tidligere, men øverst i prioriteringshierarkiet står et annet aspekt:
– Dette er en familiebil, slår produktsjef Aditya
Moorthy ettertrykkelig fast.
Og han farer ikke med løgn. Listen over hva man kan få i de best utstyrte versjonene, synes ganske komplett – sett fra et bakseteperspektiv. Vi nevner ...
egen AC-sone,
oppvarmede seter,
solgardiner,
panoramatak (tross alt morsomst bakover i bilen) og
mulighet for å lene setene bakover.
Til kamp mot bilsyke
Nissan gjør også et poeng av at baksetepassasjerene skal
unngå å føle seg uvel under bilturer. Her bidrar et litt hevet sete, for bedre utsyn.
Men viktigst,
ifølge ingeniørene, er samarbeidet mellom elmotorene foran og bak.
Umiddelbar
kraftoverføring mellom akslingene skal gi bilen uvanlig god stabilitet under
både akselerasjon og oppbremsing. Vi har ingen grunn til å sette spørsmålstegn
ved denne påstanden etter flere lange prøveturer på svært varierte, slovenske
veier.
Annonse
Dør på vid gap
Familiehensynene stopper ikke der. Alle som husker den første,
strevsomme fiklingen med et bakovervendt barnesete, ser fordelen ved at
bakdørene kan åpnes til en 85 graders vinkel – den beste løsningen i så måte på denne siden av måke-/falkevingedører. I hvert fall så lenge ingen har parkert rett ved siden av.
Man kan dessuten bestille modellen med to seter til, forbeholdt
ikke altfor store passasjerer.
Andre seterad kan skyves hele 22 centimeter, enten for å lette innsteget for passasjerene, eller for å få mer bagasjeplass når det er nødvendig.
Ikke at det skorter på plass i utgangspunktet: Bagasjerommet
på 575 liter, beregnet med både seteraden og setevinkelen i midtposisjon, holder
langt i hverdagen. Med alle seter slått ned har man på det meste et sted mellom
1298 og 1396 liter å rutte med, avhengig av versjon.
Konkurrenten: RAV4
Nissan X-Trail e-Power e-4orce har en startpris på 626.356
kroner og kan leveres til kunder fra desember i år.
Nissan tar for gitt at det først og fremst er denne modellen
som er aktuell i Norge, men for ordens skyld: To versjoner med tohjulsdrift,
en variant med 1,5-liters bensinmotor og en med e-Power, vil også bli å finne i
produktutvalget. Disse er priset til henholdsvis 524.569 og 561.550 kroner.
Hovedkonkurrenten er åpenbar – Toyota RAV4. Men også Mazdas nye ladehybrid CX-60 nevnes.
Det gjenstår å se om noen av disse nyere modellene kan ta markedsandeler fra Toyotas mangeårige bestselger. Nissans folk erkjenner glatt at nye X-Trail på mange måter bare representerer et trinn på veien mot en helelektrisk bilstall, men svært mye tyder på at dette trinnet allerede er passert for de fleste norske nybilkunder.