STARTER KLATRING MOT SALGSTOPPEN? Nissan Ariya e-4ORCE på testbanen i Andorra.

Prøvekjørt: Nissan Ariya e-4ORCE

Spikerfeste i den siste bakken før mål

Leveringene er på oppløpssiden for den Ariyaen nordmenn foretrekker – og som Nissan her kaller «unik»: e-4ORCE, altså med firehjulstrekk. Motor har testet bilen på snøføre.

Publisert Sist oppdatert

ANDORRA (Motor): Motor liker Ariya, det er ingen hemmelighet. Vi setter pris på rekkevidden, sikkerheten og, ikke minst, at det er en svært komfortabel bil. Vi slutter oss også til dem som mener at den ser bra ut.

Med 78 poeng plasserte Ariya seg riktignok litt under toppsjiktet av biler Motor har testet, men det skyldes hovedsakelig den sparsomme plassen til bagasje.

Lett hjulspinn

Vi har likevel hengt oss litt opp i én ting til: kjøreegenskapene.

«Minus: Forhjulstrekk gir lett hjulspinn på vått/glatt underlag», skrev vi i testen.

Nissan Ariya e-4ORCE

  • Firehjulsdrift, 87 kWt batteri, 306 hester.
  • Pris, e4ORCE Advance: 555.038 kr.
  • Pris, e4ORCE Evolve: 605.463 kr.
  • Rekkevidde, WLTP: 460 km ifølge OFV, opp til 515 km med kombinert kjøring ifølge Nissan.
  • Topphastighet/akselerasjon: 200 km/t, 5,7 s 0–100 km/t.
  • Lading DC: 130 kW. AC: 7,4/22 kW.
  • Lengde, bredde med speil, høyde: 460, 217, 166 cm. Bakkeklaring: 17 cm.
  • Egenvekt, minimum: 2259 kg (Advance) og 2293 kg (Evolve).
  • Nyttelast: 396 kg (Advance) og 372 kg (Evolve).
  • Bagasjevolum: 415 liter (1280 med nedfelt baksete)
  • Hengervekt (kg): 1500
  • Hjul: 235/55R19.
  • Euro NCAP: Fem stjerner. Les mer her.
  • Konkurrenter: VW ID.5, BMW iX1, Skoda Enyaq Coupe, Toyota bZ4X, Subaru Solterra, Mustang Mach-E, Volvo C40, Kia EV6. Hyundai Ioniq 5.

I den kommende utgaven av Motors magasin har vi sett nærmere på denne faktoren, og da under typiske, norske januarforhold. Testen er en bred sammenlikning av flere biler, men vi kan avsløre at det samme, ikke overraskende, skjedde på is og snø.

Ariyaen spant lett og trakk fra side til side. Som de andre forhjulsdrevne bilene.

Men nå, eller i hvert fall ganske snart, kommer modellene med e-40RCE – som firehjulstrekk heter på moderne nissansk.

Og det er disse flest nordmenn venter på. «Venter» er et nøkkelord, siden ingen av dem har fått bilene riktig ennå. Det skal vi komme tilbake til.

Kraftfordeling

David Moss, Nissans utviklingssjef for Europa, Afrika, Midtøsten, India og Oceania, beskriver e-4ORCE slik:

TEKNISK EKSPERTISE: David Moss, utviklingssjef i Nissan.

– Bilen går inn i svingen som en bakhjulsdrevet bil. Slik hjelper den deg med styringen. Når du er i midten av svingen, fordeler vi kraften likt på for- og bakhjulene, for å gi deg balanse. På vei ut av svingen får du trekkraft som fra en forhjulsdrevet bil.

– På en vanlig bil med forbrennings­motor tar denne omfordeling av kraften vanligvis 0,1 sekund. Her skjer det i løpet av en tusendel av den tiden. Altså i praksis øyeblikkelig, sier Moss.

– Unikt

– Vil bilførere flest legge merke til dette?

– Når systemet er så bra, vil alle oppleve det som komfortabelt, trygt og stabilt. Så de vil ikke tenke på det i det daglige. Men de vil merke det hvis de kjører en annen bil, kanskje fra en konkurrent. Under utfordrende kjøreforhold vil de da få en helt annen opplevelse, sier Nissans utviklingssjef.

HELT MODERNE ... OG IKKE: Uimotståelig bilverksted i Sør-Frankrike, på vei mot Andorra.

Han mener at e-4ORCEs kraft­distribusjon mellom hjulene, og hastigheten på denne, stiller i en helt egen klasse i bilverdenen.

– Jeg tror ikke det er noen andre der ute i dag som kan utføre 100 prosent omfordeling av kraft fra forhjulene til bakhjulene og tilbake igjen. Det er unikt.

Hjelp fra «snow mode»

Motor testet Ariya med e-4ORCE på en bane i Andorra, i snaut 2400 meters høyde. På vei opp passerte vi flere biler vi knapt kunne begripe at hadde kommet så langt, der de sto og spant i salt-slush på veier vi tross alt tenker på som ganske elementære forseringer i Norge. De hadde neppe skikkelige vinterdekk – i motsetning til oss.

Vel inne på selve testbanene var det verken sørpe eller is, men relativt fersk snø. Altså ikke de aller glatteste forholdene. Rundene besto av oppbremsing, krappe svinger, litt slalåm og bakkestart.

EL OG HYBRID: Nissan Ariya og X-Trail, begge med e-4ORCE, ble testet på banen i Andorra. De oppførte seg temmelig likt, jevnt over, men X-Trailen har fordelen av å være lettere.

Vi må ile til med å understreke at vi ikke har sammenliknet Ariya med bilene Moss sikter til ovenfor – de med reaksjonstid på 0,1 sekunder.

Det vi derimot har sammenliknet, er Ariya med og uten «snow mode». Og ja: Det er ingen tvil om at vi merket forskjell.

Både i kontante nittigraderssvinger og under slalåm mellom kjegler oppførte bilen seg et klart hakk mer normalt. Med «normalt» mener vi her rett og slett noe nærmere slik biler oppfører seg på tørr veibane.

Vi fikk ikke kjørt lenge nok til å lære oss bilens grenser skikkelig, men vi sitter igjen med en mistanke om at vi kunne presset den et stykke til, uten større problemer.

FIN FREMDRIFT: «Snow mode» utgjorde en klar forskjell.

Kjapt opp

Bakkestarten må også nevnes. Vi stoppet som anvist og startet igjen. På vanlig, norsk vis – man er jo vant til snø og derfor sikkert en tanke forsiktige, selv om det føltes offensivt nok der og da. Resultatet var entusiastisk kjeft fra Nissans representant i passasjersetet: «Du må tråkke inn gassen!»

Så vi bremset opp og trykket deretter pedalen rett i bånn. Det ga en så kjapp, kontrollert og effektiv start man overhodet kan ønske seg.

I sum: Nissan Ariya e-4ORCE på snø var en opplevelse blottet for spørsmålstegn eller bekymringer med hensyn til det vi fikk prøve selv – riktignok ikke alle typer glatt føre. Men en rekke Nissan-folk uttrykte skuffelse over at det var så lite is på banen. Tolk det som du vil.

Meldt på Gratishaugen

73 prosent av norske Ariya-kunder som allerede har bestemt seg, har valgt e-4ORCE. Men ingen av dem har fått bilen ennå. Ifølge Nissan er det tvilsomt om noen kunder utenfor Japan har fått denne modellen i skrivende stund.

Dette endrer seg veldig snart.

– Leveringene har vært en utfordring. Vi hadde håpet å levere flere biler både i fjor og så langt i år. Det handler både om underleverandører og om en ny fabrikk som skal opp og stå. Men de første bilene med e-4ORCE kommer i mars, sier Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonsdirektør i Nissan.

– Det kommer mye større leveringer fremover, både av e-4ORCE og modellen med forhjulsdrift. Det ser positivt ut, og det er vi veldig glade for, sier hun.

Pris, utstyr og 4X4

For de som vil ha Ariya, men ikke har bestemt seg for versjon ennå:

Den billigste Ariyaen, Advance med forhjulstrekk, begynner på 469.232 kroner. Den dyreste, Evolve med firehjulstrekk, koster per nå 605.463 kroner.

Mellom ytterpunktene møtes den godt utstyrte versjonen med den største batteripakken og forhjulstrekk (Evolve til 565.813 kr) – og en standardutstyrt 4X4-versjon (Advance, 555.038 kr).

Antakelig er det her en del kjøpere vil telle på knappene: Mer utstyr, litt bedre rekkevidde og plass til mer bagasje? Eller bedre vinteregenskaper?

Som vanlig handler det om behov.

PS!

Vi stilte også dette spørsmålet til David Moss:

– Blir Ariya like pålitelig som Leaf har vist seg å være?

– Absolutt! Vi hadde noe sånt som 98 prosent kundetilfredshet med Leaf. Og 12 års erfaring er uvurderlig. Hver eneste gang vi lager en ny bil, bygger vi videre på denne kunnskapen, sier utviklingssjefen til Motor.

HESTEKREFTER: Eller eselkrefter, ved nærmere øyesyn. Bilen har 306 av førstnevnte.