STARTER KLATRING MOT SALGSTOPPEN? Nissan Ariya e-4ORCE på testbanen i Andorra.Foto: GUILLEM HERNANDEZ, NISSAN
Prøvekjørt: Nissan Ariya e-4ORCE
Spikerfeste i den siste bakken før mål
Leveringene er på oppløpssiden for den Ariyaen nordmenn foretrekker – og som Nissan her kaller «unik»: e-4ORCE, altså med firehjulstrekk. Motor har testet bilen på snøføre.
ANDORRA (Motor): Motor liker Ariya, det er ingen hemmelighet. Vi setter pris
på rekkevidden, sikkerheten og, ikke minst, at det er en svært komfortabel bil.
Vi slutter oss også til dem som mener at den ser bra ut.
Med 78 poeng plasserte Ariya seg riktignok litt under toppsjiktet
av biler Motor har testet, men det skyldes hovedsakelig den sparsomme plassen
til bagasje.
Lett hjulspinn
Vi har likevel hengt oss litt opp i én ting til:
kjøreegenskapene.
«Minus: Forhjulstrekk gir lett hjulspinn på vått/glatt
underlag», skrev vi i testen.
Nissan Ariya e-4ORCE
Firehjulsdrift, 87 kWt batteri, 306 hester.
Pris, e4ORCE Advance: 555.038 kr.
Pris, e4ORCE Evolve: 605.463 kr.
Rekkevidde, WLTP: 460 km ifølge OFV, opp til 515 km med kombinert kjøring ifølge Nissan.
Topphastighet/akselerasjon: 200 km/t, 5,7 s 0–100 km/t.
Lading DC: 130 kW. AC: 7,4/22 kW.
Lengde, bredde med speil, høyde: 460, 217, 166 cm. Bakkeklaring: 17 cm.
Egenvekt, minimum: 2259 kg (Advance) og 2293 kg (Evolve).
I den kommende utgaven av Motors magasin har vi sett nærmere på denne faktoren, og da under typiske, norske januarforhold. Testen
er en bred sammenlikning av flere biler, men vi kan avsløre at det samme, ikke
overraskende, skjedde på is og snø.
Ariyaen spant lett og trakk fra side til
side. Som de andre forhjulsdrevne bilene.
Men nå, eller i hvert fall ganske snart, kommer modellene
med e-40RCE – som firehjulstrekk heter på moderne nissansk.
Og det er disse flest nordmenn venter på. «Venter» er et nøkkelord, siden ingen av dem har fått bilene
riktig ennå. Det skal vi komme tilbake til.
Annonse
Kraftfordeling
David Moss, Nissans utviklingssjef for Europa, Afrika,
Midtøsten, India og Oceania, beskriver e-4ORCE slik:
– Bilen går inn i svingen som en bakhjulsdrevet bil. Slik
hjelper den deg med styringen. Når du er i midten av svingen, fordeler vi
kraften likt på for- og bakhjulene, for å gi deg balanse. På vei ut av svingen får du trekkraft som fra en forhjulsdrevet bil.
– På en vanlig bil med forbrenningsmotor tar denne omfordeling av kraften vanligvis
0,1 sekund. Her skjer det i løpet av en tusendel av den tiden. Altså i
praksis øyeblikkelig, sier Moss.
– Unikt
– Vil bilførere flest legge merke til dette?
– Når systemet er så bra, vil alle oppleve det
som komfortabelt, trygt og stabilt. Så de vil ikke tenke på det i det daglige. Men
de vil merke det hvis de kjører en annen bil, kanskje fra en konkurrent. Under utfordrende kjøreforhold vil de da få en helt annen opplevelse, sier Nissans utviklingssjef.
Han mener at e-4ORCEs kraftdistribusjon mellom hjulene, og hastigheten på denne, stiller i en helt egen klasse i bilverdenen.
– Jeg tror ikke
det er noen andre der ute i dag som kan utføre 100 prosent omfordeling av kraft fra
forhjulene til bakhjulene og tilbake igjen. Det er unikt.
Annonse
Hjelp fra «snow mode»
Motor testet Ariya med e-4ORCE på en bane i Andorra, i snaut 2400 meters høyde. På vei opp passerte vi flere biler vi knapt kunne begripe at hadde kommet så langt, der de sto og spant i salt-slush på veier vi tross alt tenker på som ganske elementære forseringer i Norge. De hadde neppe skikkelige vinterdekk – i motsetning til oss.
Vel inne på selve testbanene var det verken sørpe eller is, men relativt fersk snø. Altså ikke de aller glatteste forholdene. Rundene besto av oppbremsing, krappe svinger, litt slalåm og bakkestart.
Vi må ile til med å understreke at vi ikke har sammenliknet Ariya med bilene Moss sikter til ovenfor – de med reaksjonstid på 0,1 sekunder.
Det vi derimot har sammenliknet, er Ariya med og uten «snow mode». Og ja: Det er ingen tvil om at vi merket forskjell.
Både i kontante nittigraderssvinger og under slalåm mellom kjegler oppførte bilen seg et klart hakk mer normalt. Med «normalt» mener vi her rett og slett noe nærmere slik biler oppfører seg på tørr veibane.
Vi fikk ikke kjørt lenge nok til å lære oss bilens grenser skikkelig, men vi sitter igjen med en mistanke om at vi kunne presset den et stykke til, uten større problemer.
Kjapt opp
Bakkestarten må også nevnes. Vi stoppet som anvist og startet igjen. På vanlig, norsk vis – man er jo vant til snø og derfor sikkert en tanke forsiktige, selv om det føltes offensivt nok der og da. Resultatet var entusiastisk kjeft fra Nissans representant i passasjersetet: «Du må tråkke inn gassen!»
Så vi bremset opp og trykket deretter pedalen rett i bånn. Det ga en så kjapp, kontrollert og effektiv start man overhodet kan ønske seg.
I sum: Nissan Ariya e-4ORCE på snø var en opplevelse blottet for spørsmålstegn eller bekymringer med hensyn til det vi fikk prøve selv – riktignok ikke alle typer glatt føre. Men en rekke Nissan-folk uttrykte skuffelse over at det var så lite is på banen. Tolk det som du vil.
73 prosent av norske Ariya-kunder som allerede har bestemt seg, har valgt e-4ORCE. Men ingen av dem har fått bilen ennå. Ifølge Nissan er det tvilsomt om noen kunder utenfor Japan har fått denne modellen i skrivende stund.
Dette endrer seg veldig snart.
– Leveringene har vært en utfordring. Vi hadde håpet å levere flere biler både i fjor og så langt i år. Det handler både om underleverandører og om en ny fabrikk som skal opp og stå. Men de første bilene med e-4ORCE kommer i mars, sier Marina Maneas Bakkum, kommunikasjonsdirektør i Nissan.
– Det kommer mye større leveringer fremover, både av e-4ORCE og modellen med forhjulsdrift. Det ser positivt ut, og det er vi veldig glade for, sier hun.
Pris, utstyr og 4X4
For de som vil ha Ariya, men ikke har bestemt seg for versjon ennå:
Den billigste Ariyaen, Advance med forhjulstrekk, begynner
på 469.232 kroner. Den dyreste, Evolve med firehjulstrekk, koster per nå
605.463 kroner.
Mellom ytterpunktene møtes den godt utstyrte versjonen med den
største batteripakken og forhjulstrekk (Evolve til 565.813 kr) – og en standardutstyrt
4X4-versjon (Advance, 555.038 kr).
Antakelig er det her en del kjøpere vil telle på
knappene: Mer utstyr, litt bedre rekkevidde og plass til mer bagasje? Eller bedre vinteregenskaper?
Som vanlig handler det om behov.
Annonse
PS!
Vi stilte også dette spørsmålet til David Moss:
– Blir Ariya like pålitelig som Leaf har vist seg å være?
– Absolutt! Vi hadde noe sånt som 98 prosent kundetilfredshet
med Leaf. Og 12 års erfaring er uvurderlig. Hver eneste gang vi lager en ny
bil, bygger vi videre på denne kunnskapen, sier utviklingssjefen til Motor.