LULEÅ (Motor): Volvos Cross Country-historikk strekker seg tilbake til 1997, da stasjonsvognen V70 bokstavelig talt fikk et løft på 2–3 centimeter – pluss noen sveip med pyntekosten.
Det kunne gi mening på en bil som skled langs veien med rundt 14 cm bakkeklaring.
For en høyreist by-SUV som EX30 er det ikke like selvsagt.
Rekkevidde og forbruk (WLTP): 428 km og 18,7 kWt/100 km.
Hurtiglading: 153 kW, 10–80 prosent på 26 min.
Lengde/bredde m speil/høyde/bakkeklaring (mm): 4233/2040/1567/190.
Vekt/nyttelast: 1983/350 kg.
Bagasjevolum: 318 liter, pluss frunk på 7 liter.
Hengervekt/taklast: 1600/75 kg.
0–100 km/t/toppfart: 3,7 sek/180 km/t.
Dekkdimensjon: 235/50 R19.
Konkurrenter: Kia EV3, Smart #1, MG4, VW ID.3 (ikke AWD), Toyota Urban Cruiser, Suzuki eVitara.
Siden V70-grepet har Volvo gjort samme øvelse med fire andre modeller, men også komplisert oversikten med introduksjonen av XC-navnet. Med tiden har SUV blitt XC på Volvo’sk. Men viktigere, så har bilkjøpernes preferanser endret seg fullstendig.
I fjor stod SUV-ene for 74,7 prosent av det totale nybilsalget, samme år som Volvo nappet sine to gjenværende, lavtflyvende stasjonsvogner ut av salgsporteføljen.
SIST OG FØRST: Volvo EX30 Cross Country og Volvo V70 Cross Country.Foto: DANIEL AHLGREN/VOLVO
PÅ GLATTISEN: EX30 CC i test på en frossen innsjø nord for Luleå i februar.Foto: PETER RAAUM
Ingen snøplog, inte
På EX30 er bakkeklaringen på chassiset hevet 12 mm i Cross Country-utgave. Dessuten er standard dekkdimensjon endret fra 245/45 R19 fra EX30 AWD til 235/50 R19 på Cross Country (18-tommers terrenghjul er tilvalg). Det jekker høyden ytterligere 7 mm – og betyr at Cross Country-utgaven i sum er 19 mm høyere.
Det er et slikt løft, ifølge Volvo, som gjør at bilen triller over snøhaugene fremfor å fungere som en snøplog. Mon det.
Men det finnes momenter ved CC-alternativet som gir tydeligere mening.
Cross Country-versjonene har alltid hatt et visuelt litt røffere uttrykk, og den tradisjonen tar Volvo godt i vare med denne utgaven. I fronten er en svart plastflate som har inngravert et topografisk kart over Kebnekaise-området. Samme materiale rammer inn hjulbuene.
Det ser tøft ut.
Og vil du makse villmarksuttrykket, kan du bestille takkurv (og laste opp det du ikke får plass til i det lille bagasjerommet).
CROSS COUNTRY: Eksteriørdetaljene er en sentral del av CC-konseptet.
CROSS COUNTRY: Eksteriørdetaljene er en sentral del av CC-konseptet.
CROSS COUNTRY: Eksteriørdetaljene er en sentral del av CC-konseptet.
Rekkevidde
På ett nivå er disse designfinessene en liten selvmotsigelse, gitt at dette er en Volvo-modell som har mer hardplast og minimalisme enn noen av dens forgjengere.
Tross enkelheten har EX30 blitt en av Volvos virkelige bestselgere. Men selv om dette har vært en rimelig Volvo, har det aldri vært en billig bil. Innstegsprisen under 350.000 kroner har kanskje lokket mange, men også for EX30 har nordmenn flest endt med godt utrustede og langt dyrere AWD-versjoner (nær 70 prosent i fjor).
Cross Country-versjonene har tradisjonelt gitt et premiumpreg som også merkes på prisen, men i dette tilfellet har Volvo vært relativt tilbakeholdne:
Cross Country kommer med firehjulstrekk og hengerfeste som standard – og en pris med vinterhjul på 536.093 kroner. En tilsvarende EX30 Twin Motor Ultra koster 514.490 kroner, pluss vinterhjul, altså ca. 21.600 kroner mindre.
Dessuten betaler du litt ekstra i den hardeste av alle elbil-valuter: WLTP-rekkevidden faller fra 449 til 427 km.
RASK UT AV BLOKKENE: EX30 CC gjør 0-100 på 3,7 sekunder.Foto: DANIEL AHLGREN/VOLVO
Kvikk og glad
EX30 Cross Country kommer foreløpig bare i en toppspekket versjon, som en Twin Motor Performance med utstyrsnivå Ultra, som betyr at det er uforskammet mye kraft lett tilgjengelig:
Motoreffekt på 428 hk/315 kW med en akselerasjon på 3,7 sekunder fra stillestående til 100 km/t (et tidels sekund mer enn EX30 Twin Motor).
Allerede i utgangspunktet er EX30 en kvikk og kjøreglad bil, med førsteklasses veifølelse, selv om den veier nesten to tonn.
Vi har bare fått teste bilen på en frossen svensk innsjø – med anledning til å koble ut den elektroniske stabilitetskontrollen og kjenne maksimalt på lekenhet og akselerasjonskraft. Med ESC og antispinn påkoblet har bilen fin kontroll på det glatteste av underlag, uten at den kjøreerfaringen gir altfor sikre indikasjoner på hvordan bilen opptrer på landevei.
Cross Country-versjonen er litt mykere satt opp enn ordinære EX30 for at ujevnt underlag skal absorberes.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
INNI ER VI LIKE: Interiøret i EX30 Cross Country er i samme Pine- eller Indigo-farger som vi kjenner fra originale EX30.
Priskrig, hurra!
Eksteriørmessig kler bilen godt Cross Country-versjonen høyreiste form, men EX30 er og forblir en liten bil. 423 cm betyr at vi snakker bil i formatet til VW ID.3, Kia EV3 og MG4 – for ikke å glemme de kommende Toyota Urban Cruiser og Suzuki eVitara.
Husk at det bunkres opp for priskrig, også i denne klassen.
CC-utgaven har samme svakheter som baseversjonen av EX30: 318 liter bagasjerom, snau bakseteplass og ingen head-up eller kjøreskjerm bak rattet.
I denne konkurransen er derfor Volvos merkevare kanskje det sterkeste argumentet.
Og kanskje kan pynt for en tur i villmarken bidra til at fjorårets tredje mest solgte bil holder den posisjonen?
PS: De første kundebilene kommer i juli. CC-modellen leveres med innebygget Google-pakke, det såkalte «Google built-in»-systemet er standard på alle nye Volvoer.
PPS: Opplysningsrådet for veitrafikken hevder at bilen har 277 kg nyttelast. Det er feil, ifølge Volvo – som sier tallet er cirka 350 kg, avhengig av utstyrsnivå.