NY STANDARD: Grande Panda i den gule standardfargen som vil gjøre bilen svært lett å kjenne igjen.

Prøvekjørt: Fiat Grande Panda

Fiat frister med billig, smått og lekkert

Hvor mange gode argumenter trenger vi for å tenke to ganger om hvor mye rekkevidde og kraft hverdags­bilen trenger? Fiat slår i bordet med enda noen flere.

Publisert Sist oppdatert

Pluss:

Pris, design, ladeløsning

Minus:

Bakseteplass, fleksibilitet, merkevare

TORINO (Motor): Småbilene er nøkkelbrikker i utviklingen av elektriske biler på globalt nivå, rett og slett fordi mye av bilkjøringen i verdens urbane strøk løses med små biler som er enkle å manøvrere i trange bygater.

Enn så lenge har ikke bilfabrikantene klart å lage gode, elektriske småbiler til så lave priser at de er reelle konkurrenter til de minste bensinbilene, men nå er vi ved en aldri så liten (unnskyld ordvalget!) milepæl.

Fiat Grande Panda

  • Pris er ikke klar, vi venter La Prima til rundt 250.000 kroner (eks. vinterhjul).
  • Batteri, motor, drivlinje: 44 kWt (43,8 kWt netto) batteri (LFP), 83 kW/113 hk, ettrinns automat, forhjulsdrift.
  • Rekkevidde og forbruk (WLTP): 320 km og 16,8 kWt/100 km.
  • Maks ladefart: 100 kW. Tid: 20-80 prosent på 27 min.
  • 0–100/toppfart: 11,5 sek/136 km/t.
  • Lengde/bredde m speil/høyde/akselavstand: 3999/2017/1573/2540 mm.
  • Dekk: 205/50 R17.
  • Vekt/nyttelast: 1479/431 kg.
  • Bagasjevolum: 361/1315 (nedfelt) liter.
  • Hengervekt/taklast: 550/80 kg.
  • Konkurrenter: Citroën ë-C3, Dongfeng Nammi Box, Mini Cooper SE, Hyundai Inster.

Bølgen av nye, små elbiler gjør det ikke bare lettere å velge elektrisk i Paris eller Berlin.

Den bør også få norske familier med flere biler i husholdningen til å tenke seg grundig om når det gjelder valget av bil nummer to.

Veldig mye av hverdagskjøringen kan løses med disse bilene som nå dukker opp med prislapp rundt 250.000 kroner.

Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT
Foto: FIAT

Faste følelser

Motor kåret Citroën ë-C3 til årets beste bilkjøp blant småbilene i 2024. Nå kommer Fiat med sin versjon av det samme konseptet. Og de som fryktet at mangfoldet ville forsvinne med Stellantis-konsernets strategi om å la alle deres merker lage biler fra samme teknologiske utgangspunkt, kan puste lettere.

Selv med samme grunnstruksjon, samme batteripakke, samme el-motor, samme motorkraft, samme akselerasjon, toppfart og rekkevidde, er Grande Panda så ulik ë-C3 at det gir mening å peke på forskjellene som avgjørende argumenter for den ene eller andre.

ë-C3 har to opplagte styrker; den ene er arvelig, den andre en nyvinning. Ingen lager seter som Citroën, og selv deres billigste modell kombinerer dette med fjæringskomfort og deres klassiske støtdemperløsninger som ingen andre matcher.

Hos Fiat er både seter og kjørefølelse fastere. Bilen oppleves kvikkere enn 0–100-tallene på 11,5 sekunder kan indikere. Den er stø i sin toppfart rett nord for 135 km/t, og den har et behagelig støynivå også på motorvei. 

Mange småbiler kan føles som de presses nær bristepunktet i slike situasjoner, i Grande Panda er opplevelsen stadig ganske så behagelig.

Her er de siste nyhetene vi har prøvekjørt:

Arv og miljø

Likevel er det ikke kjøreopplevelsen som er beholdningen fra en første tur med denne bilen i og rundt Torino. 

Begeistringen handler mest om hvordan Fiat har valgt å flagge arv og miljø i utformingen av denne Panda-generasjonen.

Både i eksteriør og interiør har man hentet detaljer fra Fiats gamle majestetiske fabrikk, som har gitt navn til bydelen Lingotto i sentrum av Torino. Det er både lekent og lekkert – og gudbevaremegvel så deilig å komme seg inn i en bil som ikke er lik alle andre.

Lingotto-fabrikken har ikke bare en særegen arkitektur, men den femetasjes kolossen har også en testbane på taket. I Grande Panda er hele infotainment-området rammet inn av denne banen, lyspunktene i fronten har samme form som bygningens ikoniske vinduer, og deler av interiøroverflatene består av, ja, bambus.

Logo (både Fiat og Panda) er stanset inn i karosseriet, og det robuste uttrykket er understreket av kraftige hjulbuer og takrails. 

TOPPEN AV VERDEN: Grande Panda på den gamle testbanen på toppen av Lingotto-fabrikken i Tornio.

Ingen løs ladekabel, takk

Det er ofte gøyalt med de som prøver å se litt større og tøffere ut enn de vitale målene strengt tatt tillater. 

Slik sett er Grande Panda morsommere enn de fleste.

Men når Fiat lover plass til fem voksne, er det strengt tatt en betingelse at de ikke er altfor velfødde på rad to. Denne Panda-utgaven har ikke regulerbart baksete, som for eksempel Hyundai Inster, og den manglende fleksibiliteten er en svakhet – selv om 350 liter bagasjerom i prinsippet er brukbart for biler under fire meter.

Desto større honnør til Fiat for en finesse når det gjelder ladeløsningen som gjør at du ikke trenger reise rundt med en ladekabel slengende:

Åpner du luken med Fiat-logoen i fronten, kan du trekke ut en ladekabel – etter samme prinsipp som i en hvilken som helst støvsuger – for 7kW AC-lading på hjemmebane. Skal du hurtiglade, finner du luken for DC-lading på venstre side bak.

Panda til folket

Første generasjon Panda kom på markedet i 1980 under modellnavnet Mk1, siden den gang har det kommet et utall forskjellige modeller – til begeistring for en tallrik skare trofaste Panda-fans som setter pris på dens særegne, boksete design.

Og det er strengt tatt ingen liten menighet.

Panda var den klart mest solgte Fiat-modellen globalt i 2024, og Fiat er det største volummerket i hele Stellantis-stallen. Fiat var største bilmerke i så ulike land som Italia, Brasil og Tyrkia i fjor, og Fiat har forventninger om at Grande Panda vil være deres absolutte bestselger. Bilen skal ikke selges i Kina eller Nord-Amerika, men vil produseres i både Brasil og Afrika – ved siden av hovedproduksjonen i Serbia.

Fiat-importør Bertel O. Steen har ikke landet endelig pris for La Prima-versjonen (med 17-toms hjul) som vil tilbys norske kunder, men kvalifiserte tips er på 250.000 kroner, pluss vinterhjul.

Granda Panda lages også i en elektrisk RED-versjon, og i tre ulike hybridversjoner, men ingen av disse kommer til Norge.

FORVENTNINGER: Fiat-sjef Olivier Francois argumenterer for hvorfor Grande Panda blir merkets neste bestselger.