TIL NORGE I SOMMER: Toyota Aygo X er laget for europeiske storbyer – liten, kompakt og lettmanøvrert, med en svingradius på bare 4,7 meter.Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Prøvekjøring: Toyota Aygo X
Lite penger og null lademulighet? Da er denne Aygo å ha
Snart er en av de billigste bilene på det norske markedet en Toyota. Tenk litt på akkurat det. Deretter kan du tygge på at det er en bensinbil.
BARCELONA (Motor): «Motor skriver bare om elbiler», melder enkelte til stadighet i kommentarfeltene – og velger dermed å se bort fra bruktbil- og entusiaststoff, for eksempel. Men vi forstår dem likevel. For tester, prøvekjøringer og nyhetssaker styres selvfølgelig av at det må handle om noe nytt.
Og hvem lanserer nye biler uten ledning eller stort batteri for den vanlige, norske forbruker i 2022? Egentlig ingen.
Bagasjeplass: 231 liter opp til setet, 269 liter opp til taket, 829 liter opp til taket med baksetene nedfelt
Konkurrenter: Suzuki Ignis
Ja, Toyota Aygo X er en ren bensinbil.
Og ja, Toyota skjønner at bilen ikke blir en storselger i Norge. Alt over et par hundre eksemplarer i året vil bli sett på som en overraskelse.
Av det siste følger en lansering ganske fri for pauker og basuner. Aygo X skal rett og slett være tilbudet du finner øverst til venstre i Toyotas modelloversikt – den enkleste og billigste bilen.
Spice Girls
Ikke dermed sagt at man sikter seg inn mot en anonym tilværelse.
Toyota har nemlig jobbet målbevisst med det eldste småbiltrikset i boka, ved å utstyre Aygo X med en viss grad av personlighet.
Det ligger sannsynligvis en god del målgruppeanalyse bak «spice»-fargealternativene chilli (rød), ginger (beige), cardamom (grønn) og juniper (blå). Men blås i det, det viktigste er at samtlige tar seg riktig godt ut.
Alle disse har svart tak, bakluke, skjermer, grill og lister. Toyota påstår at kombinasjonen gjør bilen umiddelbart gjenkjennelig, og har helt rett. De mer diskresjonsorienterte kan puste ut, bilen blir også tilgjengelig i tradisjonelle, enfargede varianter.
Annonse
Småtøff
Tilvalget kanvastak, som kan trekkes bakover, blir neppe salgsutløsende for fryktelig mange nordmenn, men tiltaler oss som blir i godt humør av de mest klassiske småbilene – tenk Citroën 2CV eller Fiat 500.
Det er likevel tydelig at ambisjonene går i en annen retning enn nevnte ikoner: Denne bilen skal ikke være søt, men tøff.
X-en står tross alt for crossover, og sammenliknet med forgjengeren – uten X – er den høyere og mer kantete fronten trukket et langt skritt i retning av familiens SUV-søsken. Bilen er hele 23,5 centimeter lengre og bare 6,5 centimeter høyere enn Aygo, men det er høyden man merker seg: En bil med så bra utsyn og oversikt at den antakelig vil appellere til enkelte som ellers ser rolig bort fra markedets minste modeller.
En forsetebil
Innsiden av bilen bærer preg av streng, men fornuftig prioritering. Fornuftig fordi hovedmålgruppen sannsynligvis er folk som ofte kjører alene.
På den ene siden skal du være temmelig storvokst for å få plasstrøbbel foran. Kanskje er naboens skulder noe nærmere enn du har vært vant til i løpet av koronaårene, men du vil kunne strekke ut bena, og alle unngår nærkontakt med taket.
Annonse
Utvid til 829 liter
Samtidig vil alt annet enn et forsete på fremste hakk skape kummerlige – enn si umulige – forhold for de to voksne baksetepassasjerene du strengt tatt har lov til å frakte i fireseteren.
For de aller minste er det plass til barnesete, men vi ser for oss situasjoner der de temmelig smale bakdørene kan bli en utfordring i så måte. Litt eldre barn, under tenåringsalder, vil likevel klare seg utmerket.
Er passasjerbehovet mindre, har du andre strenger å spille på. Da kan du antakelig få med deg amerikakofferten.
Legg ned baksetene, og et bagasjerom som i utgangspunktet knapt rommer et par bager, ekspanderer til 829 liter. Regnet helt opp til taket, vel å merke.
Et slags hengerfeste kan du faktisk få. Hengervekten er på, hold deg fast ... 50 kilo. Men det betyr altså at du kan ta med deg en sykkel. Eller kanskje to.
Ikke akkurat g-kraft-sjokk
Et par ord til om hva du ikke får med denne bilen: en akselerasjon i slekt med elbiler. Null til hundre tar et kvart minutt, og litt uforberedt hadde vi nesten trøbbel med å flette riktig inn på en motorvei.
Dette er premissene. Og er det nøyaktig dette du vil ha, får du et kjøretøy du fort blir glad i.
På veien, og da gjerne i bygater, er nemlig bilen regelrett god å kjøre. Akselerasjonen ofret vi knapt en tanke, bortsett fra i ovennevnte situasjon. I stedet sitter vi igjen med inntrykk av en bil som gjør nøyaktig det du ber den om. Å kjøre Toyota Aygo X er simpelthen enkelt.
Annonse
Tilbake til manuelt?
En liten tanke vanskeligere kan du gjøre det for deg selv, hvis du vil ha den aller billigste versjonen. Den har nemlig manuelt gir.
Vi prøvde dette også så vidt, og det er bare å medgi at det der og da føltes som det riktige og mest naturlige for denne bilen.
Som du vil se i faktaboksen øverst i denne saken, scorer den manuelle versjonen marginalt bedre på flere parametere.
Men stikkordet er marginalt, og din vurdering bør nok handle om hvor mye du står i kø i løpet av en gjennomsnittsuke.
Det er lett å tenke at salgspotensialet for denne fine, lille bilen er større enn Toyotas antydede tall. Over fire millioner nordmenn holder til i byer eller tettsteder, mange av dem verken kan eller vil bruke mye penger på bil. Og over en million nordmenn bor alene. Tusenvis må ty til gateparkering og mangler dermed et godt ladepunkt.
Men på den andre siden trekker faktorer som bruktbilmarkedet og at det for mange rett og slett føles feil å kjøpe noe uten i hvert fall litt elektrisk drift.
Vi tror derfor at Toyota gjetter riktig, og kanskje til og med optimistisk, om en bil som du antakelig hadde sett mange av i gatene hvis den ble lansert for bare ganske få år siden.