TØFF TYPE: Splitter nye Toyota Land Cruiser på 2000 meters høyde gjennom Atlasfjellene i Marokko.Alle foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Prøvekjørt: Toyota Land Cruiser
– Vi har faktisk tatt noen skritt bakover
Toyota har sett seg tilbake når de har utviklet nye Land Cruiser. Det betyr en bil som er enda litt mer kompromissløs i terrenget – men også vesentlig bedre på landeveien.
Bagasjevolum: 130-2000 liter, avhengig av setekonfigurasjon.
Konkurrenter: Land Rover Defender, Jeep Wrangler, Land Rover Discovery, Ford Bronco.
Men vi møter også fine landeveier med spektakulær utsikt. Og her er vi ved sakens kjerne:
Bedre på asfalt
Toyota hevder bestemt at denne versjonen er bedre i terrenget, men også på landevei.
Helt ny plattform med åttetrinns automatkasse, elektrisk servostyring og forfinet motorkarakteristikk skal gi bedre kjøreopplevelse på asfaltert vei.
Annonse
Fjerner luftfjæring
Samtidig har du stiv ramme, fast firehjulsdrift, lavgirserie og diff-sperrer som ivaretar tradisjonelle kvaliteter, og gir optimal framkommelighet når asfalten blir borte.
– Vi har designet nye Landcruiser med tanke på pålitelighet og framkommelighet. På noen områder har vi faktisk tatt noen skritt bakover for å gjøre bilen mer robust, forklarer Minoru Takayama, assisterende sjefsingeniør på Toyota Land Cruiser.
Mer robust
– Et eksempel er at Landcruiser ikke lenger har luftfjæring bak. Dette gjør bilen mer robust og lettere å reparere uansett hvor du er, forklarer Takayama.
At Land Cruiser er bygget for å få deg trygt fram, og tilbake uansett forhold, er en kjent sak. På kundelista står FN, hjelpeorganisasjoner, skogsarbeidere, entreprenører, eventyrere og alle andre som bare må komme fram.
Annonse
Eventyr
Vi starter opp tidlig om morgenen. Lyden av store dieselmotorer bryter stillheten utenfor hotellet.
Foran oss ligger en rundløype på 286 kilometer gjennom sentrale deler av Atlasfjellene. Vi skal gjennom en heftig offroad-løype og over høye fjellpass på 2200 meter.
Full dieseltank
Hele ruta er programmert inn på GPS, for her er det hverken mobildekning eller ladestolper så langt øyet kan se. Heldigvis har vi full dieseltank og rundt regnet 800 kilometers rekkevidde.
Det starter med enkel bykjøring ut av Ifrane, men bare etter et par kilometer støter vi på første hindring. En lastebil med varm asfalt har veltet tvers over veien. Asfalten renner ut av bilen.
Og mens noen hjelper sjåføren ut av styrhuset, vinkes vi forbi av ivrige arbeidere.
Annonse
Trygt forbi
Med hjulene godt ut i grøfta får vi første forsmak på terrengegenskapene til bilen. God bakkeklaring og firehjulsdrift gjør at vi kommer trygt forbi.
Det ender alltid med noen kompromisser når gode terrengegenskaper skal kombineres med landeveiskjøring og motorvei.
Og her kjenner vi at Toyota har jobbet hardt for å gjøre den nye versjonen bedre på asfaltvei.
Tross alt kjøres disse bilene mest på fast underlag. Komfort er viktig. Vi har kjørt ganske mange mil med «gamle» Land Cruiser 150 – og merker store forbedringer på landeveien.
Krav til filholder
Først og fremst er styringen mer responsiv og kontant. Overgangen fra hydraulisk servostyring til elektrisk, er tydelig.
Den nye servostyringen gjør det også mulig for Toyota å ta i bruk moderne hjelpemidler som for eksempel filholderassistent.
Dette er et krav på nye biler. Derfor var det ingen vei utenom elektrisk servostyring.
Annonse
Motor og gir
Motoren er i stor grad den samme som i forrige versjon. En 2,8 liters dieselrekkefirer med 204 hestekrefter. Med nyutviklede turboer og noen justeringer her og der, har dreiemomentet økt til 500 Nm.
Kombinert med den nyutviklede åttetrinns girkassa, gir dette vesentlig mer kraft og smidighet på landevei.
Setet på sjåførsiden er også kraftig forbedret, med flere justeringsmuligheter og forlenget setepute for langbeinte førere.
Alt i alt, mindre traktorfølelse og mer personbil.
Kan ikke ofres
Selv om de fleste kjører mest på asfalt, er det ute i terrenget det virkelig gjelder for nye Land Cruiser. Framkommeligheten kan ikke ofres til fordel for kjøreegenskaper på vei.
Da ryker en stor del av kundegrunnlaget.
Ny platform (GA-F ) med 30 prosent stivere ramme, diffsperrer, forbedrede kjøreprogrammer og frakoblingsbart stabilisatorstag, skal gi terrengegenskaper i toppklasse.
Annonse
Krabbegir
Det er tid for å sette bilen på en skikkelig prøve:
Vi legger inn bilens lavgirserie i starten av offroad-løypa. Første hindring er en bratt oppoverbakke med et tørt bekkeleie som skal krysses fram og tilbake.
Vi kobler in krabbemodus – «crawl» – og lar bilens automatikk hjelpe oss oppover.
Farten settes til 3 kilometer i timen, og alt vi må gjøre er å konsentrere oss om styringen. Automatikken fordeler kraften dit det trengs, og bilen krabber trygt oppover.
Bedre kjent
Her får vi også veldig stor nytte av bilens frontkamera som gir deg god oversikt rett foran bilen selv om panseret peker oppover.
Har du først brukt frontkamera, vil du ikke tilbake til gamlemåten med å strekke hals for å prøve å se om det ligger en stor stein rett foran bilen.
Etter en runde med bratte bakker og dype kløfter, er vi blitt bedre kjent med nykomlingen.
Her er Land Cruiser på hjemmebane, selv om vi sjåfører ikke er så vant med ørkensand og lavasteiner.
Vi lærer oss å stole på bilen. Og den tillitten er helt avgjørende når offroad-måleren på instrumentpanelet viser over 30 grader helling, og det er langt ned til dalbunnen.
Annonse
Bedre hjulvandring
Noen av Toyotas konkurrenter, for eksempel Jeep Wrangler, har stiv framaksel.
Blant offroad-entusiaster blir dette sett på som den løsningen som gir best hjulvandring og bakkekontakt når terrenget virkelig blir ulendt.
Her kommer Toyotas nyvinning inn i bildet.
For første gang kommer de med frakoblingsbart stabilisatorstag foran. Med en bryter på dashbordet kan stabilisatorstaget kobles fri og hjulgangen foran økes betraktelig. Når du kommer ut på vanlig vei og øker farten. kobles staget automatisk tilbake igjen.
Etter å ha testet dette gjennom offroad-løypa og pukkelbanen, kjennes det ut som et meget godt kompromiss mellom god hjulvandring og gode kjøreegenskaper på vanlig vei.
Hvis konstruksjonen viser seg robust og holdbar over tid, tror vi Toyota har funnet en god løsning her.
Priser
Prisen i Norge er ikke helt klar, men du må regne med rundt en million for varebil og 1,8 million kroner for personbil med enten fem eller sju seter.
Det er en ganske stiv pris, men vi tror fortsatt etterspørselen kommer til å bli stor. Det kommer ikke ubegrenset med biler til landet så her kan det bli ventelister.
En såkalt mild hybrid versjon er på trappene i 2025. Elektrisk versjon er ennå helt i det blå.
Annonse
Under huden
Vel tilbake, etter 286 kilometer med høyst varierende kjøreforhold, begynner vi å kjenne på følelsen av et gryende nytt vennskap. Vi var i utgangspunktet litt skeptisk til det nye designet.
Sakte, men sikkert – som alltid i Land Cruiser – vokser godfølelsen. Den er god å kjøre, har et fint og funksjonelt interiør – og fremragende terrengegenskaper. Dette er en bil du virkelig kan stole på.