På Oslo Motor Show før helgen presenterte Polestar sin sjette modell i konseptformat, roadsteren Polestar 6.
Så ta det for hva det er verdt, fire år er både lenge og kort i internasjonal bilbransje: men hvis en ny sportslig Polestar-utgave skal tolkes i noen som helst retning, så markerer den stadig større avstand til modellene fra Volvo-merket som Polestar er sprunget ut av.
Kinesiske Geely er majoritetseier i Volvo Cars – og dermed også dominerende i Polestar (som de også er i et annet ferskt bilselskap, Lynk & co).
Kostbare Polestar 1 (lansert i 2017) og langt mer populære Polestar 2 (lansert i 2019) har klare trekk fra Volvos designunivers, både i eksteriør og interiør.
Men den nye SUV-en Polestar 3 og den kommende kompakt-SUV-en Polestar 4 i 2023, er avstanden til Volvo større – selv om skandinavisk minimalisme stadig er et designmessig nøkkelord.
Med Polestar 5 (vist som Precept i konseptutgave) og nå Polestar 6 er performance og sportspreg vektet mye tyngre. De to bilene skal bygges på samme aluminiumsplattform, med en noe kortere akselavstand for Polestar 6. Prestasjonstallene for Polestar 6 slik den nå fremstår i konseptform, er en motoreffekt på 650 kW, et dreiemoment på rundt 900 Nm, toppfart på 250 km/t og akselerasjon 0–100 på 3,2 sekunder.
En lanseringsversjon, kalt LA Concept Edition, har en antydet innstegspris på 200.000 dollar (ca. 2.063.000 kroner, etter dagens kurs).