MADRID (Motor): Polestarhar hatt en tøff ambisjon for sin modell nummer 4:
Den skal oppleves som en SUV når du sitter om bord, og som en coupé når du ser den seile forbi på veien.
Og de har gått dramatisk til verks for å lykkes.
Hvis du skal lage premium-SUV med god plass som ikke måler høyere enn 153 cm (som en Opel Mokka, for å nevne en tilfeldig vogn på samme høyde), må du… for eksempel, fjerne bakruta.
Polestar 4
Pris: Fra kr. 585.600 kroner (Single Motor), 649.200 (Dual Motor).
El-motor, 1-trinns automat. 5-dørs/5 seter SUV Coupé.
Dual Motor: 400 kW/544 hk/685 Nm. 0–100 km/t: 3,8 sek. Toppfart: 200 km/t. Batteri (nikkel-magnesium-kobolt fra CATL): 94/100 kWt (netto/brutto). Rekkevidde (WLTP) opptil 590 km. Forbruk: 18.7–21,7 kWt/100 km.
Single Motor: 200 kW/272 hk/343 Nm. 0–100 km/t: 7,1 sek. Toppfart: 200 km/t. Batteri: 94/100 kWt (netto/brutto). Rekkevidde (WLTP) opptil 620 km. Forbruk: 17,8-18,1 kWt/100 km.
Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4840/2008 (2139 m speil)/1534/2999 mm. Bakkeklaring: 166 mm.
Vekt: 2230 kg (Single)/2355 kg (Dual Motor). Tillatt totalvekt: 3080 kg. Hengervekt: 1500 kg (Single), 2000 kg (Dual Motor). Taklast: 75 kg.
Konkurrenter: Audi Q6 e-tron, Porsche Macan, BMW iX3, Tesla Model Y, Mercedes-Benz EQC.
Da får du tilstrekkelig takhøyde og romlighet i kupéen for at bilen skal sortere som en SUV. Og du bevarer coupépreget så til de grader. Sportback-versjonene til Audi Q4 og Q8 er henholdsvis 10 og 8 cm høyere.
Derfor er altså bakruta borte. Det er en særegenhet det går an å venne seg til, takket være takhøyden og et utmerket kameraspeil. Mer om det senere.
Den kjappeste
Bilen har ikke de ekstreme kjøreegenskapene som Polestar 3, men dette er ikke desto mindre merkets raskeste produksjonsmodell til nå.
Dual Motor-versjonen gjør 0–100 på 3,8 sekunder, et tall som er nesten sekundet lavere enn tilsvarende på Polestar 3.
Både i form og prestasjon er dette den første Polestar-modellen som ikke nesten like gjerne kunne vært produsert av Volvo.
Siden Polestar 1 kom i et eksklusivt antall høsten 2017, har Polestar-teamet spilt mye krefter på å fortelle at de representerer noe helt annet enn moderskipet. Polestar 3, den andre av merkets to lanseringer i sommer, er bygget på samme plattform som Volvo har utviklet for sin EX90.
Men Polestar 4 er første modell som trekker merket i en annen retning enn Volvo. Og alt som er fortalt og presentert om de neste modellene, tyder på at den forskjellen bare skal skjerpes. Det er et gode for begge de Geely-eide merkene.
Annonse
Min søster Zeekr
Med Polestar 4 er det sportslige kvaliteter som gjelder.
Kjørefølelsen er utsøkt, men ikke like kraftfull som Polestar 3. Denne modellen har derimot semiaktive fjærer, ikke luftfjæring som den større SUV-en. Det er lett å tro at luftfjæring nødvendigvis er å foretrekke, men Polestars chassis-sjef Joakim Rydholm mener det er enklere å sikre god komfort med stålfjærer.
Polestar 4 kommer både med Single Motor (bakhjulsdrift) og Dual Motor (firehjulstrekk), på sistnevnte frikobles den fremre akslingen for optimalisering av rekkevidden på langkjøring (som på Polestar 2).
I det hele tatt er lekenheten fra Polestar 2 ivaretatt og forbedret i denne modellen. Bruker du Volvos modellportefølje som kompass for å navigere i Polestar-hierarkiet, er XC60 (eller den kommende EX60) lett å lene seg på, men P4 er bygget på Geely-konsernets SEA-plattform – med en grunnkonstruksjon der Zeekr 001 er nærmere enn noen annen.
Rekkevidde
Bilen kommer med et 100 kWt-batteri og et forbruk som sikrer hyggelig rekkevidde, pluss minus 600 km, avhengig av hjuldrift, der bakhjulsdrift tar deg lengst mellom ladestoppene.
Men en hurtigladetid på 30 minutter for å fylle opp fra 10 til 80 prosent, er langt unna imponerende i en tid hvor stadig flere får jobben gjort på under 20 minutter.
Apropos fremtidige modeller: Polestars neste er vist med ekstreme batterikvaliteter og kan bli blant de første under 10 minutter.
P4 har nesten samme lastekapasitet som den større Polestar 3: 526 liter bagasjerom, pluss 15 liter frunk (riktignok uten P3s smarte lastekroker) og hengerkapasitet på 2000 kg (Dual Motor).
Seteplassen er god både foran og bak, men som P2 har Polestar 4 en stor, dominerende midtkonsoll. Livet hadde vært bedre uten. Modellen har mye av de samme elegante linjene i førermiljøet som Polestar 3, men den har en liggende hovedskjerm (15,4 tommer) som forsterker coupé-designet.
Lys og viskere styres av venstre rattspak, girvelgeren er på den høyre. Fartsholder og annen førerstøtte betjenes fra rattet, i tillegg til at det er en stor volumkontroll i midtkonsollen, mens veldig mye av det øvrige betjenes via hovedskjermen. Menyen har et tiltalende design, men det krever tilvenning å få så god oversikt over funksjonene at skjermen ikke blir en distraksjon.
Polestar har pekt ut noen konkurrenter for denne modellen, selv om relasjonene ikke er helt åpenbare: Audi Q6 e-tron, Porsche Macan og BMW iX3.
Disse tre har alle en mye mer høyreist SUV-karakter, men rekkevidde og lastekapasitet gjør ikke sammenlikningen helt urimelig.
Prisen på Polestar 4 gjør det åpenbart smart å snakke seg tettere på de tre nevnte, enn for eksempel Tesla Model Y.
P4 Dual Motor starter på 649.000 kroner, Single Motor på 585.000. I utgangspunktet er den attraktivt priset mot Q6 og Macan. Men det baller fort på seg.
Med vinterhjul, ladekabel, hengerfeste og Plus- og Pilot-pakke vipper den akkurat over 800.000 kroner. Riktignok vil den fortsatt være mer enn 100.000 rimeligere enn tilsvarende utstyrte modeller fra Audi eller Porsche. En tilsvarende spekket Polestar 3 havner over 950.000.
Dyre tilvalg
Polestar 4 kommer med en pakkestruktur som nå gjelder for alle de tre modellene – og hvor det er lett å klikke seg helt ut av et tradisjonelt familiebudsjett.
Den kommer med 20-tomshjul som standard, Single Motor kan trekke 1500 kg, Dual Motor 2000 kg. Sistnevnte har aktive dempere og kan justere fastheten i oppsettet på tre nivåer, mens den forhjulsdrevne kommer med passive dempere.
Pilot-pakken gir noe bedre førerstøttesystemer enn standard, mens Plus-pakken er vanskeligere å komme utenom. Med den følger adaptive fjernlys, raskere normallading, head-up-display, elektrisk regulering av forseter og rattstamme, varme i ratt og bakseter, berøringsskjerm bak og elektrisk justering av baksetet – i tillegg til håndfri åpning av bakluken.
Med Pro eller Performance kommer muligheten for større felger, mens Nappa-oppgradering av Plus-pakken gir massasje og ventilering i forsetene, samt høyttalere i nakkestøttene foran.
Annonse
Kompromiss
Men, altså: bakruta som ikke er der …
Det har noen helt åpenbare fordeler, for bilen oppleves romslig selv om den ikke er høy. Panoramaglasset i taket (som har regulerbart lysinnslipp) strekker seg forbi baksetet, som kan vinkles til 34 grader for maks komfort. Romfølelsen påvirkes av fargene i interiøret, naturlig nok – og de lyse alternativene gir en mindre klaustrofobisk følelse enn for eksempel det svarte.
For sjåføren betyr fraværet av bakruta at hen må stole på speilskjerm fremfor bakspeilet. Skjermen har utmerket oppløsning og viser sanntidsvideo fra et kamera på taket som Polestar mener står beskyttet fra vann og urenheter. Visningen er vel så bra i tunneler og mørke som det tradisjonelle speilet, selv om det krever litt tilvenning. Kameraet har automatisk panorering ved rygging eller når blinklyset aktiveres.
Kameravisningen kan deaktiveres hvis du trenger å se baksetepassasjerene i et tradisjonelt speil.
I sum fungerer dette kompromisset godt. Dette er slett ikke en bil som du kjøper fordi den ikke har bakrute, men faller du for den, har Polestar 4 noen løsninger som faktisk gjør den attraktive kombinasjonen av lav taklinje og romslig kupé til en realitet.