DE NESTE: E-308 og E-308 SW er to av de neste Peugeot-modellene, trolig med rekkevidde rundt 450 km.

Lanserer fem innen 2025:

Peugeot varsler lengre levetid for nye elbiler

Peugeot øker farten i sin elektriske omstilling med fem nye modeller innen 2025. Og viktigere: Merket forbereder lengre levetid for morgendagens biler.

Publisert

Med færre deler er det i prinsippet færre ting som kan gå i stykker på nye elbiler, sammenliknet med tradisjonelle biler med forbrenningsmotor.

Like fullt har det vist seg gjentatte ganger at mindre skader har kostet eierne hundretusenvis av kroner i reparasjoner, eller at terskelen for kondemnering er lavere enn på biler hvor deler tradisjonelt skiftes eller repareres.

Nå annonserer Peugeot at de venter at neste generasjon biler vil få levetid opp til 25 år, og planlegger for at det skal bli lettere å resirkulere og pusse opp enkelte deler av bilen for lengst mulig levetid.

Det skal for eksempel være enkelt å erstatte setetrekk og andre overflater, slik at bilen kan oppleves som ny når den skifter eier, skriver selskapet i en pressemelding.

Fem nye

Samtidig er den franske produsenten mer konkret om modellene som er på gang. Dette er de fem modellene som kommer i helelektrisk utgave i løpet av de to neste årene:

  • E-308, E-308 SW, E-408, E-3008 og E-5008.

E-3008 vil bli vist i andre halvår 2023. Denne kommer med tre motorvarianter, inkludert en modell med to motorer og firehjulsdrift. Rekkevidden på E-3008 vil strekke seg mot 700 km, som blir den nye rekkeviddestandarden for Stellantis-bilene i dette segmentet.

E-3008 vil bli den første bilen som lanseres på en av de nye plattformene til Stellantis, STLA-medium (det finnes fire av denne: STLA-small, STLA-medium, STLA-large og STLA-frame).

E-5008 vil lanseres kort tid etter E-3008.

FRANSK REVOLUSJON: Peugeot ruller en flokk nye elbiler de neste årene. Personbilene i fremste rekke på bildet er fra venstre E-2008, E-308 SW, E-408, E-308 og E-208. Varebilene bak er E-Traveller (t.v.) og E-Rifter.

«Offensiv plan»

– Peugeot har presentert en offensiv plan for de neste to årene. Noen av disse bilene er ikke så langt unna, og vi gleder oss spesielt til E-3008 og E-5008! Vi kjenner disse bilene i dag som romslige familiefavoritter, og vi ser veldig frem til å lansere disse som elektriske modeller med rekkevidder opp mot 700 km, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen, i en pressemelding.

Tidsplanen til Peugeot er å elektrifisere alle deres modeller i 2023 (inkludert ladehybrid), ha en helelektrisk versjon av alle innen 2025, og så i 2030 selge utelukkende elbiler i Europa.

Tre ting stikker seg særlig ut med bilene på de nye Stellantis-plattformene:

  • Forbruket reduseres betydelig fra dagens nivåer, ned mot 12,5 kWt/100 km, mens normal-rekkevidden blir rundt 450 km for de små og 700 km for de store modellene.

  • Med ny grunnarkitektur blir det mer plass og økt fleksibilitet i kupéen, noe som gir muligheter for et helt nytt interiør.

  • Stellantis-bilene får ny felles, teknologi – med oppdateringer, nye tjenestetilbud og selvkjøringsmuligheter på et helt annet nivå enn dagens flåte har.

Ratt-ata

Etter hvert vil en helt ny styreteknologi komme som en mulighet, slik Peugeot har vist med sitt Inception-konsept – der digitale elektriske kontroller erstatter mekaniske funksjoner, og rattet er byttet ut med et kontrollpanel.

MØT DITT NYE RATT: Peugeot Inception-konseptet har kontrollpanel, ikke ratt.