
Vi som koser oss i kei cars:
De fant stor lykke i liten bil
Nordmenns «storbil-galskap» får motsvar i en knøttbil-trend. Møt to ulike entusiaster som deler gløden for kei cars.
Alt blir større. Digrere. Sværere. Det gjelder Folk. Og biler.
Eller vent?
I landets kroker og kriker gror en – bokstavelig talt – mikrotrend. På forumet «KEI-Cars Norway» finner entusiaster stor underholdning i humørfylte knøttbiler importert fra Japans aller trangeste gater.
Folka er kanskje ikke mange, men de blir stadig flere.
Slike små, lette biler – altså kalt kei cars – står faktisk for over halvparten av Japans bilsalg.
Er det rom for å tenke nytt også her?
Heng på Midt-Norges mikrobil-oppsnakker Øivind Stavdal og Sørlandets minikjøretøy-fantast Eric Barton:

Eric Barton, fagleder hos Glencore Nikkelverk i Kristiansand, beskriver sin Subaru mikrolastebil som en sveitsisk kniv.
Helt siden tenårene, da fenomenet «The Fast and the Furious»
kom på kino med sterkt fokus på japanske kjøretøy, har han ønsket seg en slik
liten tass.
Etter seks måneders småsvette telefonsamtaler med Biltilsynet fikk han sitt eksemplar av arten godkjent – nemlig Norges garantert minste Subaru.

Han er glad
for at flere nordmenn nå deler hans knøttbil-begeistring, og forklarer trenden:
– Å bestille
bil fra Japan har en stund vært like enkelt som å kjøpe en TV på Komplett.no.
Japanerne ordner alt av papirer og formalia, så du trenger bare hente den i
Drammen. Ikke rart folk handler.
Les om flere bilentusiaster her!
-
Vi med kjappe småbiler ...
Den starter med et snerr: Liten bil og stor lyd
-
Vi som kjører offroad:
Bilvask? Nei takk, jeg har nettopp badet
-
Vi med fete åk på stripa:
Bilene hele Norge ville sitte på med
-
Vi som kjører eldre Subaru:
Den er Subaru utenpå, og romskip inni
-
Vi med litt ukjente biler:
I 2025 vet (nesten) ingen vet hva dette er
-
Vi som gaffateiper bilen:
Gaffateip holder bilene våre sammen
-
Vi med politibiler som hobby:
Helt sjef å kjøre politibil!
-
Vi som koser oss i kei cars:
De fant stor lykke i liten bil
-
Vi med godt humør på bilmesse:
Elbilnyheter fortjener å bli tøyset med
-
Vi som ser bil på YouTube:
Hun putter humor tilbake i gammelbiltester
Ikke like sjelden som før
Bartons eksemplar er registrert som sjelden og bevaringsverdig.
– En praksis som er innstrammet nå. Disse kjøretøyene er blitt mange her i landet, og da faller argumentet om «sjelden» vekk.
I Drammen
havn har han observert 30 kei trucks på vent. Nå spør mange entusiaster Barton
om råd for å få dem godkjent.
– Ettersom myndighetene faktisk har godkjent Cybertrucks, bør de også akseptere kei trucks, poengterer Barton.


Øyvind Stavdal, utviklingsingeniør i Linde Gas i Ålesund, har et kompakt argument for å omfavne japanske extrasmall-biler som hobby:
– Det fine med en kei car er at
man alltid har plass til en, ler han.
Lilleputt-varebilen
fungerte opprinnelig som arbeidsbil for en botanisk hage utenfor Tokyo. Hagens
navn står fortsatt å lese på japansk, på bilens sider.
Fartsfølelse!
– Når
været blir mildere stemt, skal jeg kjøre på Plantasjen og fylle bilen med planter.
Dét antar jeg bilen har savnet.
Stavdals omtale av egen Daihatsu Handivan lyder som et barskt kjærlighetsdikt:
– Den er praktisk og unik, sprer mye glede, og får 50 km/t til å føle som 90.


Interessen fikk han da faren, Øystein Stavdal, tidligere importerte flere slike kei cars.
– Jeg fikk se hvor lite som skal til før de ble kule. Å kjøre rundt i Trondheim og se folks reaksjoner var utrolig gøy.
– Vi
får mange spørsmål om hva i all verden vi kommer kjørende i. Oppmerksomheten er
på topp, også på biltreff i konkurranse med alt fra Ferrari til Toyota Supra.


Da han fikk Daihatsuen, var både motor og elanlegg nede for telling.
– Vi måtte slepe den fra hentestedet på Børsa
til Trondheim, for å få den om bord på Hurtigruta.
En av familiens andre knøtt-pickuper tauet japaneren hele veien. Turen på vanligvis 30 minutter tok fem timer.
– Ikke så verst
for en liten motor på 356 kubikk og 24 hester. Nå er pasienten på skilter – og
klar for biltreff, utstilling og andre turer, forsikrer Stavdal.
