FRANSKE TILSTANDER: Kromdetaljene er borte, men rekkevidden er bedre på oppgradert DS3.Foto: PETER RAAUM
Prøvekjørt: DS3 e-tense (elbil)
Øker rekkevidden og senker prisen på erkefransk småbil
Den nye versjonen av DS3 kommer med en interessant kombinasjon: bedre rekkevidde og lavere pris. Bilen er den første i en kø av små Stellantis-modeller som går lengre mellom ladestoppene.
VALENCIA (Motor): DS er fortsatt et ferskt og ganske ukjent merke i det norske markedet. Det inngår som det mest franske av alle i skokken av bilmerker som utgjør konglomoratet Stellantis. I den stallen er også Peugeot og Citroën, så dette er på ingen måte fransk for nybegynnere.
DS var i sin tid et underbruk av Citroën – som deres premiumbrand. For sju år siden ble det skilt ut som et eget frittstående merke, etter hvert med brukbar suksess i hjemmemarkedet og en vekst på 17 prosent i Europa i 2022.
Siden lanseringen av DS3 sent i 2019 har DS solgt 479 eksemplarer av denne modellen i Norge, den større ladehybriden DS7 har solgt omtrent like mange i samme periode.
Bilens fremste fortrinn har vært – og er fortsatt, etter denne ansiktsløftningen – klassiske franske disipliner, naturlig nok: Kattemyk på veien, med lavt støynivå.
Etter en lunken skulder fra norske elbilkjøpere i første runde har importør Bertel O. Steen senket prisen noen prosent til en startpris som på kampanjenivå ligger 25.000 under forrige versjon. Samtidig har fabrikken hevet rekkevidden til 403 km, opp mot 25 prosent over debutmodellen.
DS3 kan fortsatt slite med å bli en storselger, men den er interessant fordi den kommer fra et bilkonsern som løfter begrepet «stordriftsfordeler» til helt nye høyder.
Den nye motoren og det større batteriet kommer ikke bare på DS3. Men også på Citroën ë-C4 X. Og på Opel Mokka-e. Og Peugeot e-308. Og Jeep Avenger. Og Opel Astra-e.
Ny motor, men et noe mindre batteri, får også Peugeot e-208 og Opel Corsa-e.
Denne modellen markerer både et velkommen og et farvel i den tidlige elbilhistorien til Stellantis.
Ny motor og nytt batteri markerer overgang til en slags generasjon to av konsernets helelektriske biler, etter en første portefølje som mer var ombygde bensinbiler enn renskårne elbiler.
Dette er Stellantis-merkene
Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram og Vauxhall.
Konsernet rigger nå for produksjon av et tresifret antall modeller fordelt på deres 16 ulike merker – av alt fra knøttlille Fiat 500 til et pickup-beist som Ram 1500 – med bruk av fire ulike plattformer som grunnkonstruksjon: Stellantis Small (B- og C-segment), Medium (C og D), Large (D, E og F) og Frame (store pickuper og lastebiler).
Annonse
Rekkevidde
Nye DS3 er bygget på den utgående e-CMP-plattformen, i løpet av et år eller to triller de første bilene i dette segmentet som er bygget på Stellantis Small. Da kommer biler med samme type forbedring som denne nye modellen representerer sammenliknet med den forrige: litt bedre plass, litt mer effektiv motor, litt bedre rekkevidde og en litt mer raffinert teknologi på navigasjon, trafikkoppdatering og førerstøtte.
Samtidig vil vi komme ett hakk nærmere den todelingen av elbilsegmentet på nøkkelspørsmålet om rekkevidde: om lag 450 km for småbilene og rundt 700 km for de større. Så mange produsenter snakker om slike tall for morgendagens modeller at det begynner å befeste seg som en slags bransjestandard.
Den aktuelle versjonen av DS3 er ikke i dette sjiktet, selv om både motor og batteri er forbedret.
Som forgjengeren kommer «nye» DS3 med 109 hk i kjøremodus normal, i sportmodus er 156 hk tilgjengelig (mot 136 på forrige), mens du i eco-modus tøffer avgårde med 82 hk. Maks dreiemoment på 260 Nm og 0–100 km/t på nøyaktig ni sekunder understreker poenget. Bilen har fått et litt større batteri på 54 kWt brutto (50,8 kWt netto), der et nytt celleformat og en forbedret energikapasitet løfter rekkevidden til rundt 400 km, med litt ulike WLTP-tall for de tre utstyrsvariantene.
Forbruket er, ifølge WLTP-målingene, senket til interessante 12,6 kWt/100 kWt. Under to testkjøringer denne uka i variert terreng og varmt vær hadde vi noe høyere tall på spanske veier.
Skinn og stillhet
Selv med gunstigere pris er DS3 stadig blant de dyrere modellene i dette Stellantis-beitet.
Den prisposisjonen handler om detaljer i materialvalg enn teknologi. I hjemmemarkedet står DS støtt som den moderne definisjonen av fransk premium.
Det norske bilsalget de siste årene har indikert preferanse for distanse og dippedutter, heller enn skinn og stillhet. Men Stellantis gjør forbedringer med sine mindre elbiler, som gjør dem stadig mer interessante for norsk hverdagsbruk.
På DS3 er større batteri og en mer effektiv motor supplert med justeringer i eksteriøret. DS-representanter tilskriver bedre aerodynamikk 20 prosent av forbedringen på forbruk og rekkevidde.
Mer om det ytre: Kromelementene i front og hekk er nappet vekk, LED-lyktene er kraftigere, grillen er litt bredere, linjene skarpere og på bagasjelokket står det nå DS AUTOMOBILES i store bokstaver, en designfarsott som brer om seg blant verdens bilprodusenter.
Annonse
Trangt bak
Inne dominerer rutene i det visuelle designet. Rattet er nå det samme som på den større DS4, infoskjermen er økt i størrelse fra 7 til 10,3 tommer. Infotainmentsystemet har fått nytt design, og bilen har nå trådløs Apple Car Play/Android Automotive-tilkobling. Det er konkurrenter som gjør kartvisning og navigasjon bedre, på plussiden er et av markedets beste kameravisninger.
DS er forøvrig blant de relativt få merkene som tillater to telefoner tilkoblet samtidig.
På minussiden har DS3 snaut med plass i baksetet. Bagasjerommet på 350 liter er betydelig mindre enn konsernsøster Citroën ë-C4X, og det er bare manuell håndtering for åpning og lukking av bagasjelokket.
Og ikke minst:
Det er en bil som krever at du liker franske løsninger. Her styrer du vindusheisene fra midtkonsollen, i dørene er det prioritert plass til lukene i klimaanlegget. Og så er det DS-designernes totale fascinasjon for ruter … De er overalt.
Tre varianter
DS3 kommer i tre utstyrsvarianter:
Innstegsmodellen Performance Line (som er senket 10 mm) har alcantara-interiør og ikke minst R18 195-felg som standard. De smalere felgene løfter rekkevidden til 403 km.
Både Rivoli og toppversjonen Opera (med nappaskinn og massasje i førersetet) har R18 215-felger som gjør at rekkevidden dupper ned på 395 km. Forbruket er 12,6 kWt/100 km på dem alle.
Apropos felg: Varianten med design som er døpt Oslo, kommer ikke for salg i Norge.
PS: DS3 triller fra butikken med utvidet sikkerhetspakke og tre års dekkhotell inkludert, og lanseres med en kampanjepris på henholdsvis 358.900, 363.900 og 388.900 kroner, pluss levering. Kampanjeperioden er ikke endelig satt.