MARSEILLES (Motor): Den første rendyrkede elbilen fra Lexus – RZ 450E – er på vei ut til kundene. Motor er på plass i Marseilles for å prøvekjøre nykommeren, som i stor grad er basert på plattformen og teknologien vi finner i Toyota bZ4X, men som er forfinet og oppgradert på klassisk Lexus-vis.
Rekkevidde
Av hensyn til øvrig verdenspresse som skal teste bilen senere, vil ikke våre inntrykk av bilen publiseres før 13. mars. Men det meste av fakta og spesifikasjoner er på plass.
Nå er også rekkevidde og forbruk klart. Og som ventet ender den litt større og tyngre Lexusen opp med litt dårligere offisielle tall (WLTP) enn den firehjulsdrevne versjonen av Toyota bZ4X, som snart kommer i en oppgradert utgave (les mer her).
Med 20-toms hjul: Rekkevidde 395 km. Forbruk: 18,7 kWt/100 km.
Med 18-toms hjul: 440 km. Forbruk 16,8 kWt/100 km
Annonse
Nøkternt
Dette virker som fornuftige anslag, langt mer realistisk enn Toyota-konsernet gikk ut med i forkant av lanseringen av bZ4X.
Senere rekkevidde- og forbrukstester vil vise hvordan bilen prestere på norske veier, men det er ingen tvil om at Lexus-apparatet ønsker å gi sine potensielle kunder en nøktern tilnærming til modellens typiske elbilegenskaper.
RZ vil også komme med det mye omtalte steer-by-wire-systemet «One Motion Grip». Dette er fortsatt under utvikling, og vil introduseres i 2025.