FINALEKLAR: Dag Otto Lauritzen med sin Audi Q8 e-tron hjemme i Grimstad.

10-punktsjekken med Dag Otto Lauritzen:

Obersten liker bilen ryddig og romslig

Dag Otto Lauritzen bruker kjøretøyet som kontor og liker derfor at bilen hans er romslig, ryddig og ren. Men han har et smykke på lur.

Publisert Sist oppdatert

10-PUNKTSJEKKEN

Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Dag Otto Lauritzen, oberst, programleder og tidligere proffsyklist.

Les tidligere 10-punktsjekker her

På TV kommer oberst Lauritzen og major Kristian Ødegaard kjørende i en utlånt Jeep Ford GPW fra 1943. Men når  Kompani Lauritzen vises på TV 2 lørdag kveld, er obersten for lengst tilbake i egen bil.

Det vil si en romslig Q8 e-tron.

«Smykket» og drømmebilen til «Kompani Lauritzen»-programlederen er imidlertid en Jaguar XK8 kabriolet 1997-modell, kjøpt av en nabo hjemme i Grimstad etter en prøvekjøretur på 10 minutter for tre år siden.

Dag Otto Lauritzen (67)

  • Utdannet politibetjent og fallskjermjeger i militæret. Etter å ha pådratt seg en alvorlig skade under et hopp, syklet han som ledd i opptreningen. Etter hvert satset han på en sykkelkarriere og vant i Los Angeles-OL 1984 bronsemedaljen i fellesstart.
  • Ble deretter profesjonell sykkelrytter. 14. juli 1987 ble han første norske etappevinner i Tour de France.
  • Vant NRKs «Mesternes Mester» i 2009 og har siden hatt suksess som deltaker og programleder i flere TV-serier, blant annet TV 2s «Kompani Lauritzen».

Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket ut?

– Bilen min, Audi Q8 e-tron Sportback, er mitt ambulerende kontor. Det er en leasing-bil, og den står oppført på firmaet mitt. Vi har tre biler. Kona mi, Ellen, har en hybrid – Audi Q3. Vi er så å si gift med Audi. Vi bytter litt på når det gjelder bruk av dem. Jeg var nok smart da jeg skaffet meg el-bil med en gang de kom. Mitt bilhold koster 10.000 til 15.000 kroner per måned. Rekkevidden på Q8-en er over 400 kilometer. Men jeg gleder meg til den komme med rekkevidde på 700 til 800 kilometer. Det vil bety mye. Jeg kjører mye, pluss/minus 30.000 kilometer i året. Da jeg var aktiv syklist, syklet jeg 35.000 til 40.000 kilometer per år. Det er nesten en runde rundt jorda. Det er det ikke mange som tenker over.

TOSPANN: Kontor og smykke side om side på havne i Grimstad.

Alltid leasing

Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd deler du gjerne om smart bilhold?

– Ettersom jeg bruker bilen så mye i forbindelse med jobb, har jeg valgt å ha gode biler. Det er min bil og mitt kontor. Jeg behøvde strengt tatt ikke hatt en så dyr bil, den koster over en million kroner, men jeg leaser den over en periode på to til tre år – og så bytter jeg. Det er nærmest et fast intervall. Elektrisk bil gir jo lavere kostnad sammenlignet med de som går på annet drivstoff. De tre siste bilene mine har vært elektriske. For å få kostnadene ned, prøver jeg å tenke fornuftig. Jeg har bombrikke og lader bilen stort sett hjemme. Jeg har et ladekort der «alt» ligger i det kortet, jeg orker ikke å laste inn forskjellige apper og holde på. Det burde vært et generelt system for lading og ladestasjoner som fungerte bedre enn det gjør nå.

 

Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?

– Jeg elsker ren og ryddig bil, men er kanskje ikke så flink til å følge opp det slik jeg burde være. Jeg har et fast abonnement for bilvask, der jeg kan kjøre inn når jeg vil. Da vi bodde i utlandet, spesielt i Belgia, fantes det mange steder hvor du kunne få full vask og rengjøring av bilen – støvsuging, spyling vask, innvendig og utvendig – mens du satt og leste avisen og tok en kaffe. Det fins ikke her, og det savner jeg.

Polering? Nei, det er jeg ikke noe flink til. Jeg reiser mye i jobben. Når jeg først har fri, vil jeg gjerne bruke den tiden på en ski- eller sykkeltur sammen med kamerater. Eller de skjønne barnebarna våre, vi har fire, fremfor å gnukke på bilen.

Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte bytter du – og hva slags dekk kjøper du?

– I gamle dager skiftet jeg alltid dekk, og alt mulig annet på bilene mine, selv. Men etter at jeg ble voksen, for 40 år siden, har jeg latt andre gjøre det. Nå har jeg dem på dekkhotell. Det er også av sikkerhetsmessige årsaker. Du vet at det vil bli gjort ordentlig.

Jeg har stor garasje og kunne oppbevart dem der. Men det er fint å vite at de står ryddig plassert og blir skikkelig rengjort – jeg har litt ekstra fine felger – i dekkhotellet.

Kjøpte av naboen

Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?

– Jeg kjøpte bruktbil siste gang for 40 år siden, bortsett fra Jaguaren. Den kjøpte jeg av en i nabolaget for tre år siden. Jeg var ute og gikk da jeg så ham stå og pusse på en fantastisk fin bil. Den var som en drøm. Det ga jeg uttrykk for, og spurte om han ville selge den. Han svarte at han hadde hatt det i tankene. Etter en 10 minutters prøvetur ga jeg ham et tilbud – og så kjøpte jeg den. Jeg fant ingen grunn til å sjekke historikken og sånne ting. Jeg stolte på naboen som solgte den.

Når det gjelder levetid, er det komfortabelt med leasing. Den gjelder for to til tre år. Hvis jeg hadde kjøpt en bil til daglig bruk, ville jeg helt sikkert tenkt annerledes. Hvis jeg trapper ned jobbingen, vil jeg nok kjøpe istedenfor å lease. Men ikke så hyppig som en kompis av meg, som har hatt 120 biler. Det er helt sant.

JAGUAR: Dag Otto Lauritzen kjøpte denne bilen, en Jaguar XK8, av en nabo for tre år siden. Den brukes kun sommerstid.

Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året? Bruker du trekk hvis den står ute?

– Jeg parkerer alltid innendørs. Hjemme og på hytta på Hovden, der vi også har garasje. Apropos trekk: den eneste bilen jeg har trekk til, er Jaguaren. Den får det over seg når den står i garasjen gjennom noen vintermåneder. Jeg har kun sommerdekk til den og bruker den bare i sommerhalvåret.

Hengerfeste

Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en begrensning?

– Jeg har oppvarmet ratt i min Q8. Men det er ikke så viktig. Jeg likte min Audi e-tron GT, sportsbilen med nærmere 600 hestekrefter som vi hadde. Den likner Porsche Taycan. Men den var for liten. Jeg liker romslige biler, med plass til sykler og ski inni. Selv om vi bare er to, vil vi gjerne ha barnebarna med oss i bilen. Det er deilig med god plass, slik at vi får med oss alt vi trenger.

Tilhengerfeste må jeg ha, for å frakte ting til søppelanlegget, for eksempel. Varme i setene setter jeg pris på. Massasje er også digg. Det er det ikke i den jeg har nå. Jeg har lånt en med massasje i setene. Men det er bedre med ordentlig massasje; ligge ned på en benk og få proff behandling. Det er egentlig et lite paradoks at det er de store og fine bilene som har massasje i setene. Det burde heller vært på plass i de mindre og dårligere bilene.

Ikke turkis, takk

Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og hvilken farge kan bilen din aldri ha?

– Sort. De fleste bilene jeg har hatt, har vært mørk grå eller sorte. For åtte til 10 år siden hadde jeg en som var sølvgrå. Jaguaren er smykket mitt. Den er et langt, smekkert drog, som vi er på blåtur med to ganger i året. Nå har vi planlagt en tur til Sverige. Fargen på den er «british racing green». Jeg tror i alle fall den kalles det. Det er en nydelig grønnfarge. Den har beige skinnseter og interiør av mahogni.

Jeg har hatt en bil som var mørk lilla burgunder. Det er den dyreste bilen jeg noen gang har hatt. En Mercedes jeg hadde da jeg var proff i Belgia.

En farge bilen min ikke kunne hatt? For å være ærlig, kjøpte jeg den første Audi e-tron-en som kom på markedet. Den var lys blå eller turkisgrå. Den byttet jeg inn igjen, fordi jeg ikke ville ha den fargen.

Ingen skrekkeksempler

Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og hvorfor ble den så gal?

– Jeg har helt sikkert gjort noen dårlige bilinvesteringer. En Opel Ascona jeg en gang hadde, noen gamle «bobler». Men ingen skrekkens eksempler. Da jeg var ung, var jeg i en gjeng som kjøpte en gammel folkevognbuss, som vi håndmalte. Det ble en veldig populær partybil. Jeg kjøpte en nydelig Saab 96 brukt en gang i tiden. Den modellen som likner en liten sportsbil. Den var brunoransje metallic. En kompis av meg fikk låne den, og totalvraket den.

Det er 47 år siden. Tiden går.

Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?

– Fornuften og lommeboka. Begge deler. Jeg digger Jaguaren. Jeg liker den klassiske typen biler. En kompis av meg har en Porsche, til noe rundt halvannen million kroner. Det kunne jeg sikkert også hatt. Men jeg har ikke dårlig tid.

Ferrari kunne vært digg. Men så mye penger har jeg ikke, og så mye penger ville jeg heller ikke ha brukt på bil.

Jeg gikk lenge og vurderte kjøp av en veteran Ford T-Bird (Thunderbird) eller Corvette C1 1962-modell. Men det ble med drømmen.

Her i Grimstad har vi noen skipsrederfamilier. Blant andre JB Ugland, som har et fantastisk flott bilmuseum, med gamle veteranbiler og eksklusive biler. Det er åpent for publikum en gang imellom. De er veldig fine å se på.