Motor spør norske bileiere om hvordan de (eventuelt) klarer å holde nede bilutgiftene. Dyrekjøpte erfaringer og gode råd kommer på Motor.no hver uke. Denne gangen: Dag Otto Lauritzen, oberst, programleder og tidligere proffsyklist.
På TV kommer oberst Lauritzen og major Kristian Ødegaard kjørende
i en utlånt Jeep Ford GPW fra 1943. Men når Kompani Lauritzen vises på TV 2 lørdag kveld, er obersten for lengst
tilbake i egen bil.
Det vil si en romslig Q8
e-tron.
«Smykket» og drømmebilen til «Kompani
Lauritzen»-programlederen er imidlertid en Jaguar XK8 kabriolet 1997-modell, kjøpt av en nabo hjemme i Grimstad etter
en prøvekjøretur på 10 minutter for tre år siden.
Dag Otto Lauritzen (67)
Utdannet politibetjent og
fallskjermjeger i militæret. Etter å ha pådratt seg en alvorlig skade under et
hopp, syklet han som ledd i opptreningen. Etter hvert satset han på en
sykkelkarriere og vant i Los Angeles-OL 1984 bronsemedaljen i fellesstart.
Ble deretter profesjonell sykkelrytter. 14. juli 1987 ble
han første norske etappevinner i Tour de France.
Vant NRKs «Mesternes Mester» i 2009 og har siden hatt
suksess som deltaker og programleder i flere TV-serier, blant annet TV 2s
«Kompani Lauritzen».
Hvor mye koster bilholdet deg i måneden – og hvordan ser regnestykket
ut?
– Bilen min, Audi Q8 e-tron Sportback, er mitt ambulerende
kontor. Det er en leasing-bil, og den står oppført på firmaet mitt. Vi har tre
biler. Kona mi, Ellen, har en hybrid – Audi Q3. Vi er så å si gift med Audi. Vi
bytter litt på når det gjelder bruk av dem. Jeg var nok smart da jeg skaffet
meg el-bil med en gang de kom. Mitt bilhold koster 10.000 til 15.000 kroner per
måned. Rekkevidden på Q8-en er over 400 kilometer. Men jeg gleder meg til den
komme med rekkevidde på 700 til 800 kilometer. Det vil bety mye. Jeg kjører
mye, pluss/minus 30.000 kilometer i året. Da jeg var aktiv syklist, syklet jeg
35.000 til 40.000 kilometer per år. Det er nesten en runde rundt jorda. Det er
det ikke mange som tenker over.
Alltid leasing
Hvordan påvirket kostnadene hvilke bilvalg du faktisk har
gjort? Hva er det smarteste du har gjort for å få kostnadene ned? Hvilket råd
deler du gjerne om smart bilhold?
– Ettersom jeg bruker bilen så mye i forbindelse med jobb,
har jeg valgt å ha gode biler. Det er min bil og mitt kontor. Jeg behøvde
strengt tatt ikke hatt en så dyr bil, den koster over en million kroner, men
jeg leaser den over en periode på to til tre år – og så bytter jeg. Det er
nærmest et fast intervall. Elektrisk bil gir jo lavere kostnad sammenlignet med
de som går på annet drivstoff. De tre siste bilene mine har vært elektriske. For
å få kostnadene ned, prøver jeg å tenke fornuftig. Jeg har bombrikke og lader
bilen stort sett hjemme. Jeg har et ladekort der «alt» ligger i det kortet, jeg
orker ikke å laste inn forskjellige apper og holde på. Det burde vært et
generelt system for lading og ladestasjoner som fungerte bedre enn det gjør nå.
Hvordan gjør du vedlikehold? Polering? Håndvask eller
vaskehall? Hvor ofte? Rustbehandling?
– Jeg elsker ren og ryddig bil, men er kanskje ikke så flink
til å følge opp det slik jeg burde være. Jeg har et fast abonnement for bilvask, der jeg kan kjøre inn når jeg vil. Da vi bodde i utlandet, spesielt i Belgia,
fantes det mange steder hvor du kunne få full vask og rengjøring av bilen – støvsuging,
spyling vask, innvendig og utvendig – mens du satt og leste avisen og tok en
kaffe. Det fins ikke her, og det savner jeg.
Polering? Nei, det er jeg ikke noe flink til. Jeg reiser mye
i jobben. Når jeg først har fri, vil jeg gjerne bruke den tiden på en ski-
eller sykkeltur sammen med kamerater. Eller de skjønne barnebarna våre, vi har
fire, fremfor å gnukke på bilen.
Hva gjør du med dekk, skift og oppbevaring? Hvor ofte
bytter du – og hva slags dekk kjøper du?
– I gamle dager skiftet jeg alltid dekk, og alt mulig annet
på bilene mine, selv. Men etter at jeg ble voksen, for 40 år siden, har jeg latt
andre gjøre det. Nå har jeg dem på dekkhotell. Det er også av sikkerhetsmessige
årsaker. Du vet at det vil bli gjort ordentlig.
Jeg har stor garasje og kunne oppbevart dem der. Men det er
fint å vite at de står ryddig plassert og blir skikkelig rengjort – jeg har
litt ekstra fine felger – i dekkhotellet.
Annonse
Kjøpte av naboen
Hvordan sjekker du historikken på bilen når du kjøper
bruktbil? Og hvor lang levetid må bilen din ha?
– Jeg kjøpte bruktbil siste gang for 40 år siden, bortsett
fra Jaguaren. Den kjøpte jeg av en i nabolaget for tre år siden. Jeg var ute og
gikk da jeg så ham stå og pusse på en fantastisk fin bil. Den var som en drøm. Det
ga jeg uttrykk for, og spurte om han ville selge den. Han svarte at han hadde
hatt det i tankene. Etter en 10 minutters prøvetur ga jeg ham et tilbud – og så
kjøpte jeg den. Jeg fant ingen grunn til å sjekke historikken og sånne ting.
Jeg stolte på naboen som solgte den.
Når det gjelder levetid, er det komfortabelt med leasing. Den
gjelder for to til tre år. Hvis jeg hadde kjøpt en bil til daglig bruk, ville
jeg helt sikkert tenkt annerledes. Hvis jeg trapper ned jobbingen, vil jeg nok
kjøpe istedenfor å lease. Men ikke så hyppig som en kompis av meg, som har hatt
120 biler. Det er helt sant.
Hvor parkerer du bilen din? Inne – eller ute hele året?
Bruker du trekk hvis den står ute?
– Jeg parkerer alltid innendørs. Hjemme og på hytta på
Hovden, der vi også har garasje. Apropos trekk: den eneste bilen jeg har trekk
til, er Jaguaren. Den får det over seg når den står i garasjen gjennom noen
vintermåneder. Jeg har kun sommerdekk til den og bruker den bare i
sommerhalvåret.
Hengerfeste
Er det en, eller flere, bruks- og nytteegenskaper bilen
din MÅ ha (à la oppvarmet ratt, tilhengerfeste ...) hvis pengene ikke var en
begrensning?
– Jeg har oppvarmet ratt i min Q8. Men det er ikke så
viktig. Jeg likte min Audi e-tron GT, sportsbilen med nærmere 600 hestekrefter
som vi hadde. Den likner Porsche Taycan. Men den var for liten. Jeg liker
romslige biler, med plass til sykler og ski inni. Selv om vi bare er to,
vil vi gjerne ha barnebarna med oss i bilen. Det er deilig med god plass, slik
at vi får med oss alt vi trenger.
Tilhengerfeste må jeg ha, for å frakte ting til
søppelanlegget, for eksempel. Varme i setene setter jeg pris på. Massasje er
også digg. Det er det ikke i den jeg har nå. Jeg har lånt en med massasje i
setene. Men det er bedre med ordentlig massasje; ligge ned på en benk og få
proff behandling. Det er egentlig et lite paradoks at det er de store og fine
bilene som har massasje i setene. Det burde heller vært på plass i de mindre og
dårligere bilene.
Annonse
Ikke turkis, takk
Hvilken farge har bilen din? Hvilke er godtatt? Og
hvilken farge kan bilen din aldri ha?
– Sort. De fleste bilene jeg har hatt, har vært mørk grå
eller sorte. For åtte til 10 år siden hadde jeg en som var sølvgrå. Jaguaren er
smykket mitt. Den er et langt, smekkert drog, som vi er på blåtur med to ganger
i året. Nå har vi planlagt en tur til Sverige. Fargen på den er «british racing green». Jeg tror i alle fall den kalles det. Det er en nydelig grønnfarge. Den
har beige skinnseter og interiør av mahogni.
Jeg har hatt en bil som var mørk lilla burgunder. Det er den
dyreste bilen jeg noen gang har hatt. En Mercedes jeg hadde da jeg var proff i
Belgia.
En farge bilen min ikke kunne hatt? For å være ærlig, kjøpte
jeg den første Audi e-tron-en som kom på markedet. Den var lys blå eller
turkisgrå. Den byttet jeg inn igjen, fordi jeg ikke ville ha den fargen.
Ingen skrekkeksempler
Hva er den dårligste bilinvesteringen du har gjort – og
hvorfor ble den så gal?
– Jeg har helt sikkert gjort noen dårlige
bilinvesteringer. En Opel Ascona jeg en gang hadde, noen gamle «bobler». Men
ingen skrekkens eksempler. Da jeg var ung, var jeg i en gjeng som kjøpte en
gammel folkevognbuss, som vi håndmalte. Det ble en veldig populær partybil. Jeg
kjøpte en nydelig Saab 96 brukt en gang i tiden. Den modellen som likner en
liten sportsbil. Den var brunoransje metallic. En kompis av meg fikk låne den,
og totalvraket den.
Det er 47 år siden. Tiden går.
Hvilke av dine bildrømmer stanses av lommeboka? Og hva
slags bil hadde du valgt nå om pengene ikke var en begrensning?
– Fornuften og lommeboka. Begge deler. Jeg digger Jaguaren.
Jeg liker den klassiske typen biler. En kompis av meg har en Porsche, til noe
rundt halvannen million kroner. Det kunne jeg sikkert også hatt. Men jeg har
ikke dårlig tid.
Ferrari kunne vært digg. Men så mye penger har jeg ikke, og
så mye penger ville jeg heller ikke ha brukt på bil.
Jeg gikk lenge og vurderte kjøp av en veteran Ford T-Bird (Thunderbird)
eller Corvette C1 1962-modell. Men det ble med drømmen.
Her i Grimstad har vi noen skipsrederfamilier. Blant andre JB
Ugland, som har et fantastisk flott bilmuseum, med gamle veteranbiler og
eksklusive biler. Det er åpent for publikum en gang imellom. De er veldig fine
å se på.