OSLOVISITT: Nye Hyundai Kona er øyeblikket stilt ut på Aker brygge

Hyundais nye bestselger i Norge:

Frister med best rekke­vidde og størst bagasjerom

Første generasjon Hyundai Kona var omtrent alene på elbilmarkedet. Fem år senere er det vrient å være alene om noe som helst.

Publisert Sist oppdatert

Den fortettede konkurransen rundt Kona, er et godt bilde på elbilenes utvikling. For fem år siden konkurrerte den med Nissan Leaf og VW e-Golf. I dag har mer eller mindre alle oppegående bilprodusenter lansert elbiler i denne klassen.

Hyundai Kona

  • Pris: ikke fastsatt
  • Foreløpige spesifikasjoner 65,4 kWt (48,8):
  • Rekkevidde (km): 514 (342)
  • Ladehastighet (kW): 80
  • Motoreffekt (hk): 218/156
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 435/182/157
  • Bagasjevolum (liter): 466+27 (frunk)
  • Hengervekt (kg): 750

Så er det alltid et spørsmål om hvordan man definerer klasser. Det blir stadig vanskeligere. Og nettopp Kona er et godt eksempel. Den nye er 15 cm lenger (435 cm) enn modellen den erstatter, og har mer eller mindre vokst en klasse. Det gjør definitivt konkurransen tøffere.

Rekkevidde

Men fortsatt er det henholdsvis 24 og 34 centimeter opp til modeller som Nissan Ariya (459 cm) og Toyota bZ4Z (469 cm) – og nesten 40 cm opp til Norges mest solgte bil, Tesla Model Y.

Så med en litt strategisk klasseinndeling, er det mulig å plassere nye Kona i en posisjon der den absolutt utmerker seg.

For du finner ingen bil med så kompakte ytre mål, som samtidig har nærmere 500 liter bagasjeplass og en rekkevidde på over 50 mil.

Under 400.000?

Vi kunne vært mer bastante hvis vi hadde visst prisen. Men dette er foreløpig et usikkerhetsmoment.

Dagens versjon med stor batteripakke og Premium utstyrsnivå, dupper rett under 400.000. Den nye modellen kan nok ikke bli mye dyrere hvis den skal unngå å bli slukt i konkurransen fra bilene i klassen over.

KJENT: Designet er nytt, men noen elementer kjennes godt igjen.

Familietrekk

Utvendig kjenner man igjen elementer fra utgående Kona, selv om designet er helt nytt. Men de kraftige skjermene og de store lykteinnsatsene nede på skjermene både foran og bak, er tydelige familietrekk.

Det samme er alle lysdiodene, som vi kjenner fra de nyere elbilene til Hyundai.

HELT NYTT: Det brede og liggende instrumentpanelet kjenner vi igjen fra dyrere elbiler fra Hyundai. De grå knappene i midtkonsollen med dårlig kontrast, kjenner vi derimot igjen fra Kona ...

Ser utmerket ut

Innvendig kjenner man null og niks igjen fra Kona, derimot mye fra de større Ioniq 5 og Ioniq 6. Dét er utelukkende bra. Overflatene er litt simplere, men betjeningen ser utmerket ut, med en miks av analoge og digitale funksjoner.

STORT: 466 liter bagasjevolum (pluss frunk) er mer enn hos både Nissan Ariya og Toyota bZ4X – som er vesentlig lengre biler.
BEDRE: Med seks cm større akselavstand, har også beinplassen i baksetet økt. Forsetene har også blitt slankere, for å øke kneplassen bak. Begge forsetene kan legges helt ned i komfortmodus.

Bilnøkkel på mobil

Baksetet er delbart 40:20:40 – det er et stort pluss. Det samme er frunk. Kona har også fått den samme utmerkede kameravisningen av blindsonen, som vi tidligere fant i større biler fra Hyundai. Også kameraovervåking av føreren er nytt. Bilnøkkelen kan kobles til mobilen og deles med tre andre.

  • Produksjonen av Kona starter i august. Det betyr at de første bilene vi komme til Norge i løpet av høsten.