BRUSSEL (Motor): Få biler, om noen, kan kalles viktige på akkurat samme måte
som Toyota Land Cruiser.
Modellen har status som det eneste egentlige alternativet for
en rekke nøkkelfunksjoner i mange land verden over, og i store, uveisomme områder
har bilen nærmest monopol – på grunn av ekstrem pålitelighet og tiår etter
tiår med trofasthet mot samme konsept.
Det er alltid mulig å få tak i en del
som kan brukes, hvis noe først går i stykker.
En motreaksjon
– Land Cruiser har sett flere sider av jorda enn noen annen modell i historien, sa markedsdirektør Simon Humphries under lanseringen av 2023-versjonen, og han tok neppe munnen for full.
De siste årene har to ting skjedd:
● SUV-er og firehjulstrekkere finnes etter hvert overalt, i nær sagt alle formater.
● Og Toyota har forsynt «normalkunde»-versjonene av Land Cruiser med et design som i mindre grad har skilt seg fra biler ingen vil finne på å utsette for vading, klatring eller dype gjørmehull.
Det måtte komme en motreaksjon. Toyota kaller det et ønske
om å gå tilbake til røttene. Humphries sier at bilen «must look the part», den må se ut som det den er. Les: Du skal umiddelbart skjønne hva Land Cruiser kan gjøre, når du kaster et blikk på den – som med en Geländewagen eller diverse Jeeper, om du vil.
Annonse
Intet «såpestykke»
2023-modellen ble avduket i begynnelsen av august, og siden er det
ikke kommet mye ny informasjon, ikke engang norsk pris. Men Toyota har nylig åpnet
dørene for en nærmere kikk på bilen.
Som antydet: Her vil neppe «såpestykke»-skjellsordet bli brukt.
Bilen er tegnet med flere markerte kanter, vinkler og rene, rette flater enn samtlige nyere medlemmer av slekten.
De klassiske, runde frontlysene du ser på bildene, er i så måte en fin kontrast, men disse blir aldri et vanlig syn langs veiene. De skal nemlig pensjoneres etter at totalt rundt 3000 eksemplarer av denne «first edition»-utgaven er solgt unna, og øvrige biler blir utstyrt med smale, rektangulære spalter. Vi må nesten tilføye: dessverre.
Økt hengervekt
Ser vi i tillegg bort fra at Land Cruiser med stor sikkerhet er mest aktuell som varebil i Norge, er likevel det aller meste du ser på disse bildene, representativt for 2023-utgaven.
● Plattformen (GA-F) fra 2021 skal være betydelig stivere enn på tidligere modeller – hele 50 prosent.
● Hydraulisk servostyring er historie, fra og med denne er servoen elektrisk. Toyota mener dette gir jevnere og mer direkte styring, i tillegg åpner det for viktig modernisering i form av føreassistansesystemer.
● Dette blir også første versjon med stabilisatorstag som kan kobles fra.
● Land Cruiser kan nå trekke 500 kilo mer – 3,5 tonn. Antakelig gode nyheter for en del, tilhengervekt er viktig i dette segmentet.
Annonse
Diesel!
● Og har du lest helt hit med en bitteliten frykt for at også Land Cruiser er blitt elektrisk – pust ut. Toyota planlegger riktignok å lansere en hybridvariant i 2025, men versjonen som nå kommer til Norge, får en 2,8-liters turbodiesel med 204 hk og dreiemoment på 500 Nm.
Vi nevnte luksus innledningsvis, og kanskje yter ikke bildene innsiden av bilen rettferdighet på dette punktet. I en ny bilverden, med skjermer her og massasje der, handler det i denne bilen om noe annet. Det dreier seg om opplevelsen – kvalitetsfølelsen når man setter seg inn. Og i nye Toyota Land Cruiser er akkurat den følelsen god.