Det er nok mange pickup-produsenter som gjerne hadde kastet ut store deler av interiøret mot å inngå et samarbeid med Ford – med pickup-legenden Ranger som utgangspunkt.
Det er litt mer overraskende at VW skroter såpass mye av særpreget fra Amarok.
For selv om nye Amarok trolig har blitt bedre på det meste, så vil nok kjennerne stusse over brytere og storskjerm og diverse annet vi kjenner igjen fra andre Ford-modeller – fra elbilen Mach-E til stor-SUV-en Explorer.
Og selvsagt fra Ranger selv.
Kvalitetsopplevelse?
Nærmere øyesyn vil vise om dette interiøret tar Amarok videre opp på premiumskalaen, slik Volkswagen reklamerer med.
Motors erfaring er at kvalitetsopplevelsen i Ford – med unntak av elbilen Mustang Mach-E – ligger et stykke under Volkswagen.
Det er mange som virkelig trenger en pickup. En arbeidsbil med firehjulsdrift, høy hengervekt, nærmest ubegrenset bagasjeplass og en energigjerrig forbrenningsmotor med forutsigbar rekkevidde og kort fylletid.
Det er også noen som ikke nødvendigvis trenger en pickup, men som er frelst på biltypen.
For visst er det deilig med en bil som ikke har stort andre begrensninger enn antall sitteplasser og utgiftene ved dieselpumpa.
Uansett motiv: Nya Amarok er innstilt på å fylle behovene.
Større og røffere
Den er blitt litt større og røffere enn forgjengeren, og økt akselavstand og kortere overheng skal gi enda bedre terrengegenskaper.
Nyttelasten er økt til 1,2 tonn, og den kan trekke 3,5 tonn. Motoriseringen er enten en 2,0 liters diesel på 205 hester til det laveste utstyrsnivået (Life), eller en 3,0 liters diesel 241 hester til de tre øvrige utstyrsnivåene (Style, offroadtilpassede PanAmericana og landeveistilpassede Aventura)