Nå er den faktisk blitt hele 15 centimeter lenger enn modellen den snart erstatter. Men poenget her er ikke antall centimeter, snarere størrelse på bagasjerommet. For med den ekstra lengden og en helt nye elbildedikert plattform, kommer også ekstra bagasjeplass.
Kona går fra å ha nesten minst bagasjevolum i klassen, til å få mest. Mer bestemt fra 332 liter til 466 liter – pluss «frunk» på 27 liter. En total på 493 liter er særdeles bra.
Det er for eksempel 41 liter bedre enn Toyota bZ4X og 25 liter bedre enn Nissan Ariya med forhjulstrekk. Dette er også to forhjulsdrevne modeller – men henholdsvis 33 og 24 centimeter lengre enn Kona. Per definisjon tilhører de en bilklasse over.
Kona beholder også posisjonen som rekkeviddekongen i klassen. 490 km (WLTP) er noen meter lenger enn forgjengeren (484 km), til tross for samme batteripakke (65,4 kWt), mer vekt og større dimensjoner.
Men diverse små energisparetiltak har gitt en luftmotstandskoeffisient på 0,27. Til sammenlikning har de to nevnte modellen fra klassen over, bZ4X og Ariya, rekkevidde på henholdsvis 511 og 500 km.
Annonse
Rekkevidde
Norske priser kommer nærmere lanseringen. De første bilene er ventet på norske veier sent på høsten.
Hyundai har tidligere tatt seg godt betalt for rekkevidden. Men klarer de å holde prisene på et nivå der hovedkonkurrentene heter VW ID.3, Renault Megane og Kia Niro EV, så har vi her en modell som er klart best på rekkevidde og bagasjevolum.
Som vi ser på bildene – nye Kona har ikke så mange fellestrekk med den gamle.
Knekken over skjermene og de store lykteinnsatsene langt nede i fronten røper genene, men ute i trafikken registrerer man at nykommeren tar mer plass.
Mer midtkonsoll
Innvendig er endringene større. Instrumentdesignet med den doble horisontale skjermen kjenner vi igjen fra stadig flere modeller fra det store Hyundai-konsernet (Hyundai, Kia), og i tillegg kommer et head-up-display med 12-tommers projisering i frontruten.
Girvelgeren og en del andre funksjoner er flyttet opp rundt rattet for å frigjøre mer plass i midtkonsollen.
Effektmessig får Kona en liten økning, fra 204 til 215 hester. Enpedalsfunksonen er ny. Bilen kan altså akselerere og bremse ned til null under normal kjøring, bare ved å justere gasspedalen.
Kona får den samme Vehicle-to-Load-funksjonen som storebror Ioniq 5. Det betyr at den kan lade annet elektrisk utstyr, til og med en annen bil. Kona får også muligheten til å ta i mot oppdateringer OTA (Over-the-Air).
– Vi forventer at Kona blir vår mest solgte modell i 2024, sier PR- og produktsjef Øyvind Knudsen, til Motor.
Prisene er ikke klare. Produksjonen skal etter planen starte i Tsjekkia i august, og de første bilene vil trolig komme til Norge på senhøsten.