Det spektakulære og lett overdådige instrumentpanelet kjenner vi fra EQS, luksuskombikupéen som ble lansert for et år siden, og som nå er å se på norske veier.
Også noen utvendige designelementer er gjenkjennbare, som lyktedesignet og lokket til vindusspylerbeholderen mellom dør og forskjerm.
Uoppnåelig ...
Men først og fremst framstår SUV-versjonen av EQS som selve familiedrømmen. Med trykk på drømmen. For denne blir naturligvis enda dyrere enn EQS – som koster fra 932.000 i sin rimeligste versjon med bakhjulstrekk.
Følgelig er den uoppnåelig i de fleste familiebudsjetter.
Men forutsetningene er likevel de beste for å sette en ny standard i den luksuriøse enden av SUV-segmentet. Det blir interessant å se hvor stort prisgapet blir ned til en annen nykommer i dette segmentet, BMW iX 50. Prisen til tross, så fikk iX tidenes høyeste poengsum i Motors tester.
Bagasjevolum (femseter): 645 liter. Skyves andre seterad 13 centimeter forover, blir det 880 liter (100 liter mindre som sjuseter med bakerste seter nedfelt). Med alle seter i bruk er bagasjevolumet 195 liter.
Luftfjæring og bakhjulsstyring standard. Styrevinkel på 4,5 grader er standard, men 10 grader kan bestilles eller aktiveres trådløst.
Tones ned
Bilen har ellers finesser og funksjoner vi kjenner fra EQS. Alt av det brukerstyrte er særdeles elegant dandert under den store buede skjermenheten, som strekker seg i hele bilens bredde.
Det betyr at også passasjeren foran kan få en 12,3 stor skjerm til individuell underholdning eller nytte. Denne skjermen tones automatisk ned hvis et kamera registrerer at sjåføren vender blikket mot den.