LUKSUS-SUV: På nyåret blir denne Mercedesen å se på norske veier.

EQS SUV kommer om åtte måneder:

Denne viser hvor seriøst Mercedes satser på elbiler

Mercedes har lagt seg ganske anonymt i feltet med sine nye elbiler, men nå setter de inn støtet. SUV-versjonen av EQS er fornuft opphøyd i luksus.

Publisert Sist oppdatert

Det spektakulære og lett overdådige instrumentpanelet kjenner vi fra EQS, luksuskombikupéen som ble lansert for et år siden, og som nå er å se på norske veier.

Også noen utvendige designelementer er gjenkjennbare, som lyktedesignet og lokket til vindusspylerbeholderen mellom dør og forskjerm.

Uoppnåelig ...

Men først og fremst framstår SUV-versjonen av EQS som selve familiedrømmen. Med trykk på drømmen. For denne blir naturligvis enda dyrere enn EQS – som koster fra 932.000 i sin rimeligste versjon med bakhjulstrekk.

Følgelig er den uoppnåelig i de fleste familiebudsjetter.

LUKSUS: Dette langstrakte instrumentpanelet, som vi kjenner vi igjen fra EQS, består av tre skjermer. I moderne Mercedes-stil kan interiørbelysningen få de aller fleste ønskelige farger.

Tidenes høyeste

Men forutsetningene er likevel de beste for å sette en ny standard i den luksuriøse enden av SUV-segmentet. Det blir interessant å se hvor stort prisgapet blir ned til en annen nykommer i dette segmentet, BMW iX 50. Prisen til tross, så fikk iX tidenes høyeste poengsum i Motors tester.

FIREHJULSSTYRING: Også bakhjulene er med å styre. Dette bidrar blant annet til å redusere svingradiusen med nærmere en meter.

Rekkevidde

Relevante stikkord for EQS SUV:

  • Lengde/bredde/høyde (cm): 513/196/172.
  • Rekkevidde (km): 613/660 (firehjulsdrift/bakhjulsdrift). Det bør holde for svært mange, men skal du virkelig langt, så er denne Mercedesen bedre.
  • Batterikapasitet: 108 kWt.
  • Lading: Opptil 200 kW, ombordlader på 22 kW.
  • Motoreffekt: 360 hk/568 Nm (bakhjulsdrift), 360 hk/800 Nm (firehjulsdrift), 544 hk/858 Nm (firehjulsdrift).

880 liter bagasje

  • Bagasjevolum (femseter): 645 liter. Skyves andre seterad 13 centimeter forover, blir det 880 liter (100 liter mindre som sjuseter med bakerste seter nedfelt). Med alle seter i bruk er bagasjevolumet 195 liter.
  • Luftfjæring og bakhjulsstyring standard. Styrevinkel på 4,5 grader er standard, men 10 grader kan bestilles eller aktiveres trådløst.
LANGTURKOMFORT: I disse baksetene kan man kose seg i rundt 60 mil innen det er behov for ladepause.
SJUSETER: De to bakerste setene er tillegg. Det øker fleksibiliteten, men reduserer bagasjevolumet med 100 liter. Andre seterad kan skyves 13 centimeter framover.

Tones ned

Bilen har ellers finesser og funksjoner vi kjenner fra EQS. Alt av det brukerstyrte er særdeles elegant dandert under den store buede skjermenheten, som strekker seg i hele bilens bredde.

Det betyr at også passasjeren foran kan få en 12,3 stor skjerm til individuell underholdning eller nytte. Denne skjermen tones automatisk ned hvis et kamera registrerer at sjåføren vender blikket mot den.

Advarsel og veileding

Også assistansefunksjonene setter nye standarder. Som disse:

  • Ved veiarbeid vil et gravemaskin-symbol projiseres på veien.
  • Dersom det går fotgjengere langs veibanen, vil et flomlys sikte direkte på dem.
  • Trafikklys, stoppskilt eller innkjøring forbudt-skilt pekes ut ved å projisere et varsel på veien.
  • På trange veier projiseres ledelinjer.
  • Når enten filholderen eller blindsonevarsleren oppdager en fare, vil sjåføren få advarsel og veiledning.

Bilen skal etter planen komme på norske veier rett over nyttår. I forkant kommer også endelige priser.